اعزام اکیپ بررسی و تشخیص بیماری به مناطق عشایری ایذه

خورنا مصطفی کنارکوهی امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در اهواز اظهار کرد: اکیپ‌های کارشناسی و صحرایی اداره کل دامپزشکی خوزستان و دامپزشکی شهرستان ایذه به روستاهای محروم و صعب‌العبور عشایری صحرا، خواجه‌نور و لنده واقع در بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه اعزام و به مدت دو شبانه‌روز در این مناطق مستقر شدند.

وی با اشاره به اینکه خدمت‌رسانی به عشایر زحمت‌کش از اولویت‌های کاری دامپزشکی است، افزود: به منظور پایش، تشخیص و کنترل بیماری‌های دامی در مناطق عشایری توسط تیم‌های عملیاتی صحرایی اعزامی به مناطق، حدود ۱۲ هزار رأس از دام‌های عشایر منطقه علیه بیماری‌های آبله، تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شدند.

کنارکوهی با بیان اینکه سمپاشی رایگان بیش از ۲۰ هزار رأس بز و گوسفند علیه انگل‌های خارجی نظیر انواع شپش، کنه و کک انجام شد، گفت: همچنین سمپاشی بیش از ۶۵ هزار متر مربع از اماکن دامی از دیگر اقدامات کارشناسان دامپزشکی در این مناطق است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: معاینه و نسخه‌نویسی رایگان بیش از ۱۰۰ راس از دام‌های بیمار گله‌های مختلف و نمونه‌برداری و خونگیری تعدادی از دام‌های بیمار و مشکوک، برای بررسی و تشخیص آزمایشگاهی توسط اکیپ‌های دامپزشکی در این مدت انجام شد.

وی یادآور شد: در این بازدید کلاس آموزشی و تشریح جنبه‌های اقتصادی و بهداشتی بیماری‌های دامی، به‌ویژه بیماری‌های مشترک انسان و دام، برای بیش از ۴۵ نفر فراگیر عشایر نیز برگزار شد.

کنارکوهی با بیان اینکه به منظور ارتقای وضعیت بهداشتی دام و دامداران، آموزش و بهسازی مکان زندگی در روستاها با توجه به امکان ورود و تکثیر جانوران خطرناکی نظیر مار و عقرب و سمپاشی محل سکونت دامداران از دیگر اقدامات در این بازدید بوده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اینکه این مناطق در ایذه به صورت کوهستانی و ناهموار بوده و دارای بیش از ۲۰ هزار رأس دام سبک است، تصریح کرد: با نخستین بارندگی، امکان خدمات‌رسانی به مناطق یاد شده تا مدت طولانی غیرممکن می‌شود که با این شرایط احتمال بروز بیماری‌های خطرناک و کشنده و بروز خسارت سنگین اقتصادی دور از انتظار نیست.

وی ادامه داد: در صورت ترمیم جاده ارتباطی، امکان دسترسی و ارائه خدمات دامپزشکی در تمام سال و حتی در مواقع بارندگی و ریزش برف نیز فراهم خواهد شد.

منبع / فارس