پای در گل ماندن روابط عمومی‌های بنری در خوزستان

خورنا موضع‌گیری مدبرانه اخیر استاندار خوزستان در جمع فرمانداران، در روزهای گذشته درباره دارا بودن سواد کافی روابط عمومی‌ها در خوزستان مشخص شد که استاندار فرهیخته خوزستان به این مجموعه اشراف کامل دارد درد اساسی این مجموعه را در خوزستان به خوبی شناخته است.

ورود استاندار به این حوزه نشان از احساس نیاز استان مهم خوزستان به داشتن روابط عمومی‌هایی پویا و توانمند برای بیان تلاش‌های مسئولان به مردم است و با این گلایه مطروحه مشخص می‌شود که عالیترین نماینده دولت در استان نیز به پای در گل ماندن روابط عمومی‌ها در خوزستان اذعان دارد.

روابط عمومی‌ها در سال‌های گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند و تا حدودی دید مدیران از این مجموعه در سازمان‌های دولتی تغییر کرده است، ولی هنوز فرسودگی و خمودگی در اکثر این نهاد‌ها در خوزستان وجود دارد.

چه بسیارند مدیران روابط عمومی‌ها که برای گذران روز‌ها و ماه‌های پایانی خدمت خود در ادارات به مجموعه روابط عمومی‌ها فرستاده می‌شوند تا در این روزهای آخر خدمت در محلی بدون تنش و کم‌کار‌تر روزگار بگذرانند ولی فارغ از اینکه این برداشت با روح و رسالت این بخش کاملاً در تناقض است.

روابط عمومی‌ها در واقع باید بخشی پویا، کوشا و بروز باشند و چه زیاد هستند روابط عمومی‌هایی که در خوزستان هنوز توانایی و دانش استفاده از ایمیل و… را ندارند و هنوز اخبار خود را با چند روز تأخیر و به صورت مکتوب به رسانه‌ها ارسال می‌کنند.

روابط عمومی‌ها در خوزستان دغدغه اصلی خود که ایجاد حلقه ارتباط دستگاه دولتی با مردم است را فراموش کرده و بیشتر به مجالی برای تعریف و تمجید مدیران در هر دستگاه دولتی مبدل شده‌اند که این مهم نیز در اعتمادسازی و پذیرش نگاشته‌های این نهاد از سوی مردم خلل ایجاد می‌کند.

مختوم کردن روابط عمومی‌ها به نصب بنرهای مناسبتی و فراهم کردن شرایط برای اقامه نماز در نمازخانه ادارات و… بد‌یهی‌ترین نوع نگرش به این نهاد تاثیرگذار در دستگاه‌های دولتی است، در حالی که این مجموعه می‌تواند بیش از این در دستگاه دولتی و خصوصی ایفای نقش کند.

روابط عمومی باید به مجموعه‌ای پایشگر برای افکار عمومی و خط‌دهی به مسئولان مبدل شود تا مسئولان بتوانند به واسطه داشتن روابط عمومی قوی در سازمانش قوت و ضعف سازمان خود را از دیدگاه مردم متوجه باشند و لحظه به لحظه شرایط سازمانی خود را در افکار عمومی پایش و سنجش کنند.

مجهز شدن به علم روز و نرم‌افزارهای موجود در این حوزه می‌تواند کارآمدی و پویایی را در این نهاد بسیار افزایش دهد و در این زمینه باید از نیروهای متخصص و تحصیل کرده در این حوزه استفاده شود و دید مدیران در این زمینه در مرحله نخست باید تغییر کند تا شاهد تحولی زیربنایی در این حوزه باشیم.

حضور در شبکه‌های اجتماعی، ارتباط نزدیک با مردم و بروزرسانی اطلاعات و دانسته‌های مدیران روابط عمومی ادارات و نهادهای دولتی از جمله مسائلی است که باید مدنظر افراد قرار گیرد و در این زمینه نباید فرصت را از دست داد.

بهبود وضعیت رسیدگی به مشکلات مردم و تکریم ارباب رجوع در نهادهای دولتی و خصوصی زیر سایه روابط عمومی قوی و توانا محقق می‌شود و در صورتی که در این زمینه موفق باشیم می‌توان امیدوار بود که تلاش‌های مدیران و مجموعه‌های زحمتکش و خدمات‌رسان به مردم نیز از دید تیزبین مردم دور نماند.

منبع / فارس