یک مقام مسوول:انتخاب شهردارتوسط شهروندان موجب ثبات درمدیریت شهری می شود

خورنا ‘علی نوذرپور’ چهارشنبه در حاشیه گردهمایی مدیران کل امور شهری و شوراهای اسلامی استان های سراسر کشور در هتل پارس اهواز در گفت و گو با ایرنا گفت: تمامی انتخابات در کشور با حضور مردم برگزار می شود و اگر قصد داریم که انتخاباتی موفق داشته باشیم باید اجازه دهیم که تشکل های مختلف آزادانه در انتخابات حضور داشته باشند.

وی افزود: در خصوص انتخاب شهردار توسط شهروندان نیز در لایحه مدیریت شهری ذکر شده که این انتخابات همزمان با انتخابات شورا ها برگزار می شود .

نوذر پور ادامه داد: به این ترتیب اگر بخشی از کاندیدا های شورای شهر بخواهند در انتخابات حضور داشته باشند همزمان می توانند شهردار خود را انتخاب و معرفی کنند .

وی در خصوص نحوه انتخاب شهردار گفت: تنها افرادی می توانند در انتخابات شهردار عضو شوند که دارای سوابق تحصیلی، تخصصی و اجرایی باشند.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بیان کرد: در انتخاب شهردار توسط شورای شهر تنها تعداد محدودی می توانند در خصوص انتخاب شهردار تصمیم گیری کنند اما انتخابات شهردار توسط مردم ضریب اطمینان از انتخاب فرد اصلح را بیشتر کند.

نوذر پور بیان کرد: در لایحه مدیریت شهری ۲۹۷ ماده وجود دارد که یکی از مفاد آن انتخاب شهردار توسط مردم است.

وی افزود: بر اساس این لایحه انتخاب شهردار در شهر های بالای ۲۰۰هزار نفر جمعیت توسط شهروندان انجام می شود .

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه عمر متوسط تصدی گری شهردار ها در کشور دو ونیم سال است گفت: این در حالی است که در نظام های مدیریتی پیشرفته، عمر مفید کار یک مدیر حداقل چهار تا پنج سال است.

نوذر پور بیان کرد: لایحه مدیریت شهری به دقت در سازمان شهرداری ها و دهیاری ها بررسی شده و از روز شنبه در کمیسیون های دولت مورد بررسی قرار می گیرد تا اشکالات این لایحه برطرف شود.

در لایحه مدیریت شهری پیشنهاد شده شهرداران به چه ترتیب انتخاب و وظایف شورای اسلامی شهرها به چه ترتیب تطبیق داده شود .