تصمیم‌گیری درباره انتقال آب در شورای عالی آب صورت می‌گیرد

خورنا نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی ضمن رد مباحث مطرح شده در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه بین نمایندگان اصفهان و وزیر نیرو، تاکید کرد: در خصوص انتقال آب هیچ‌گونه تفاهم‌نامه‌ای منعقد نشده و توافقی که بین نمایندگان اصفهان و وزیر نیرو صورت گرفته مربوط به پرداخت خسارت به کشاورزان اصفهانی بوده است.

 

سیدشریف حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -‌ منطقه‌خوزستان – درباره برخی خبرها و بحث‌های مطرح شده درخصوص انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به زاینده‌رود، گفت: ‌طرح بهشت‌آباد به دنبال بحث‌های کارشناسی و این‌که از سوی نمایندگان استان غیرتخصصی اعلام شد، هم‌اکنون به منظور ارزیابی‌های مجدد متوقف است.

 

وی افزود: آبی که اکنون در زاینده‌رود جاری شده از آب پشت سد این رودخانه تامین و طی چند روز گذشته آزاد شده است.

 

حسینی بیان‌کرد: احداث پروژه کوهرنگ سه از ۲۳ سال‌ گذشته آغاز شد اما تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است و بر همین اساس هیچ آبی از سرشاخه‌های کارون به زاینده‌رود قابل انتقال نیست.

 

وی ادامه‌داد: آب زاینده‌رود در اثر عدم مدیریت صحیح خشک شده و برای بهبود وضعیت آن لازم است به جای انتقال آب، مدیریت صحیح اعمال شود.

 

حسینی خاطرنشان‌کرد: جای هیچ‌گونه نگرانی در خصوص آب کارون وجود ندارد و تمام نمایندگان استان بحث انتقال آب را رصد و با آن مخالفت می‌کنند.

 

از سوی دیگر اسماعیل جلیلی، نماینده مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص، گفت: انعقاد تفاهم‌نامه انتقال آب دست وزیر نیرو و نمایندگان نیست و این امر در شورای عالی آب و با حضور رییس‌جمهور تصمیم‌گیری می‌شود.

 

وی تصریح‌کرد:‌ وظایف برنامه‌ریزی در امور آب، برداشت و ذخیره بر عهده شورای عالی آب است و فقط این شورا در خصوص انتقال آب تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

جلیلی خاطرنشان‌کرد:‌ تنش ایجاد شده درباره انتقال آب صحت ندارد و آبی که اکنون در زاینده‌رود جاری است از پشت سد این رودخانه آزاد شده است.

 

همچنین سیدمحمد سادات‌ابراهیمی، نماینده شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی ضمن تکذیب انعقاد تفاهم‌نامه انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به زاینده‌رود، اظهار‌کرد:‌ به نظر می‌رسد نمایندگان اصفهان در منطقه خود تحت فشار هستند و متاسفانه اقدام به شایعه پراکنی می‌کنند. این خبرها کذب است و به مصلحت مردم اصفهان و کشور نیست.

 

وی افزود: انتقال آب کارون خط قرمز نمایندگان خوزستان است که اجازه این کار را نخواهند داد.

 

طی چند روز اخیر مباحثی پیرامون انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین نمایندگان استان اصفهان با وزیر نیرو در خصوص تامین آب رودخانه زاینده‌رود از رودخانه کارون مطرح شده بود که نمایندگان خوزستان آن را تکذیب کردند.

ایسنا