امضای یادداشت تفاهم همکاری میان دانشگاه های شهید چمران و لئوبن اتریش

خورنا یادداشت تفاهم همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری بین دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه مونتان لئوبن اتریش به امضا رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خوزستان – در نشستی که سه‌شنبه(۲۰ آبان ماه) با حضور سرپرست و اعضای هیئت رئیسه و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران برگزار شد، دکتر محمد رعایایی اردکانی در سخنانی هدف از این نشست را معرفی دانشگاه های شهید چمران و لئوبن اتریش به یکدیگر و ظرفیت‌ها، امکانات و پتانسیل های علمی، آموزشی و تحقیقاتی عنوان کرد.

رئیس دانشگاه شهید چمران افزود: با توجه به سابقه خوب روابط دو کشور اتریش و ایران از لحاظ مراودات تجاری و اقتصادی و مثبت بودن موضع‌گیری های این کشور در زمینه‌های مختلف، امیدوارم اولین دانشگاهی باشیم که با دانشگاهی از این کشور ارتباط علمی، آموزشی و تحقیقاتی برقرار می کنیم.

وی اولویت نخست در ارتباط میان دانشگاه‌های شهید چمران و لئوبن اتریش را در زمینه تبادل دانشجو و استاد در قالب فرصت‌های مطالعاتی شش ماهه عنوان کرد و افزود: اگر زمینه همکاری‌ها مساعد باشد در مرحله بعد، وارد فاز کارهای تحقیقاتی به‌خصوص در حوزه نفت، انرژی و فولاد می‌شویم.

در ادامه این نشست، پروفسور پیتر موزر مدیر دفتر همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه لئوبن، به معرفی این دانشگاه و ظرفیت‌های تحقیقاتی و آموزشی آن پرداخت و سپس به سوالات اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز پاسخ داد.

در ادامه، یادداشت تفاهم همکاری میان دو دانشگاه با حضور دکتر رعایایی و پروفسور موزر به نمایندگی از رئیس دانشگاه لئوبن اتریش، به امضا رسید.

این یادداشت تفاهم در ۱۲ بند تهیه شده که برخی مفاد آن به شرح زیر است:

۱- دو طرف نسبت به تبادل اعضای هیات علمی، محققان و متخصصان برای تحقیق، تدریس و یا تبادل نظر اقدام خواهند نمود.

۲-  دو طرف تسهیلات لازم را برای شرکت استادان و محققان دو دانشگاه در گردهمایی‌ها، همایش‌ها و هم اندیشی‌های علمی بین‌المللی دو کشورفراهم خواهندکرد.

۳- دو طرف تسهیلات لازم را برای تبادل استادان یکدیگر به منظور گذراندن دوره‌های فرصت مطالعاتی در دو دانشگاه فراهم خواهند کرد.

۴- دو طرف در زمینه برگزاری نمایشگاههای مشترک علمی، تحقیقاتی و فناوری و انجام پروژه‌‌های تحقیقاتی مشترک همکاری می‌کنند.

۵- دو طرف نسبت به تبادل دانشجو در رشته‌ها و مقاطع مورد توافق برای ادامه تحصیل بر اساس مقررات جاری دو کشور اقدام خواهند کرد.

۶-  دو طرف نسبت به مبادله اطلاعات، کتاب‌ها ، نشریات علمی، مدارک علمی و تحقیقاتی،پایان‌نامه‌های دانشجویی، میکروفیلم و نرم‌افزارهای رایانه‌ای در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی و فناوری اقدام خواهند کرد.

۷- دو طرف تسهیلات لازم برای بازدید استادان، محققان و دانشجویان یکدیگر را در دو دانشگاه فراهم خواهند کرد.

۸- بسط و توسعه پروژه های بین المللی مشترک

۹- هر برنامه و فعالیت مشترک قید شده در این توافقنامه فقط پس از امضای قرارداد قابل اجراست.

۱۰- مدت اعتبار این یادداشت تفاهم ۲ سال خواهد بود که در پایان برای دوره‌های بعدی قابل تجدید می‌باشد و هر یک از دو طرف برای اعلام فسخ و یا تجدید آن می‌بایست مراتب را به طور  کتبی شش ماه قبل از اتمام زمان تعیین شده به طرف مقابل اعلام کنند.

منبع/ ایسنا