اندیمشکی ها برای توسعه شهر نقشه جدید رو می کنند/ استانداری مصوبه ای نداشته است

خورنا / عدم تعیین دقیق مرز جغرافیایی بین دزفول و اندیمشک این روزها بار دیگر موجب بروز اختلاف نظرهایی شده است که به نظر می رسد دود این مسائل تنها به چشم مردم می رود و ورود مسئولان و محل اختلافها می تواند این مشکل را برای همیشه رفع کند.

شهرهای دزفول و اندیمشک به گونه ای در کنار هم قرار گرفته اند که مرز این دو شهر برای افرادی که تازه وارد هستند به هیچ وجه قابل تشخیص نیست و تنها مردم این شهر می دانند مرز این دو شهر کدام نقطه است. همین نزدیکی و به هم چسبیدگی این دو شهر در سال های اخیر همواره محل ااختلاف نظر بوده است که به نظر می رسد ورود جدی مسئولان عالی استان برای تعیین واقعی مرزهای این دو شهر لازم و ضروری است.

همان اختلافی که بر سر کوی نیروی بین شهرهای آبادان و خرمشهر وجود دارد و برای نمونه خدمات آب و برق را یک شهر و عوارض شهرداری و سایر خدمات دیگر در اختیار شهر دیگری است که این مسئله هر از چندگاهی باعث بروز اختلافات بین مسئولان دو شهر می شود.

سال های سال است که مردم طبق مرزی که از قدیم مشخص شده بود زندگی می کردند و ساخت و سازهای خود را انجام داده اند. اما اکنون اختلافات پیش آمده آن ها را با مشکل مواجه کرده است. برای نمونه پایگاه چهارم شکاری در محدوده جغرافیایی شهرستان اندیمشک است اما این پایگاه در میان مردم استان و حتی کشور به پایگاه چهارم شکاری دزفول معروف است و شاید این مسئله نشان دهنده اختلافات موجود میان این دو شهر باشد.

ماجرا این بار از آنجا آغاز شده که در اندیشمک خبری منتشر که برخی مناطقی که جزو شهرستان اندیمشک هستند از سوی شورای برنامه ریزی استان خوزستان به شهرستان دزفول ملحق شده اند که این امر شامل کوی نیرو و شهرک صنعتی اندیمشک می شود به همین این امر با برخوردها و اظهارنظرهای ناشیانه در سطح وسیعی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی بازتاب داشت.

بنا بر اعتقاد مسئولان اختلافات فوق از گذشته های دور وجود داشته است. اما فرماندار دزفول بر این عقیده است که مردم شهرهای دزفول و اندیمشک هیچ اختلافی در ارتباط با مرز بین دو شهر نداشته و ندارند. اگر مسئولان اختلافی داشته باشند دودش به چشم مردم می رود.

اختلافی وجود ندارد

فرماندار دزفول در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: ما تابع قانون هستیم و هر آنچه که کارشناسان تقسیمات کشوری بگویند را می پذیریم. به استناد صورتجلساتی که تشکیل شده این مسئله باید به شورای شهرسازی برود و در نهایت نظر اصلی نظر کارشناسان تقسیمات کشوری و شورای برنامه ریزی استان است و شهردار و فرماندار و شخص دیگری نمی تواند در آن دخالت کند.

حبیب اله آصفی می افزاید: در دزفول مشابه آبادان و خرمشهر دو نقطه تداخل مرزی داریم؛ در زمانی که اندیمشک از دزفول جدا شده کارشناسان وقت یک سری نقاط را تعیین و مصوب کردند و بر اساس آن ساخت و ساز توسط مردم دزفول و اندیمشک انجام گرفت.

فرماندار دزفول بیان می کند: این تداخل هم نقطه کنار دانشگاه جندی شاپور دزفول و کوی نیروی اندیمشک بوده و از قدیم الایام شناخته شده است. حالا اگر افرادی این مسئله را قبول نکنند و بر آتش اختلاف بدمند و یا اینکه نپسندند؛ اینطوری که سنگ روی سنگ بند نمی شود. هر آنچه کارشناسان تائید کنند ما نیز تائید می کنیم و بعد از تائید ما به کمیته برنامه ریزی و فنی استانداری رفته و بعد از آن نیز به شورای عالی شهرسازی می رود بنابراین تغییر و تحول به این سادگی انجام نمی شود.

آصفی بیان می کند: به نظر می رسد مردم که با هم مشکلی ندارند و چندین سال است که مردم دزفول و اندیمشک در حال زندگی هستند و بر روی مرز موجود اختلافی نداشتند. کسانی می خواهند از این ماجرا بهره برداری کنند باید بدانند که دود آن متاسفانه به چشم مردم می رود؛ چون اندیمشک ها و دزفولی ها، قوم و خویش و فامیل هستند و این مسائل و اختلافات بین مردم مطرح نیست. منتهی بعضی ها به خاطر منافع سیاسی، انتخاباتی و یا مالی خود به این مسائل دامن زدند.

دزفول اعتراضی ندارد

فرماندار دزفول عنوان می کند: دزفول تاکنون هیچ اعتراضی نداشته است. این اختلافات به ضرر شهر دزفول و اندیمشک بوده چون متاسفانه توسعه هر دو شهر در وجوه مختلف غیر از این نقطه تداخل در همه جا متوقف شده است.

فرماندار اندیمشک در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: آنچه که قانون بگوید را ما قبول داریم. حریم هر شهر باید مشخص شود و اکنون حریم بین دزفول و اندیمشک مشخص نیست و باید حریم مشخص شود تا بتوانیم طرح های جامع شهری را به نتیجه برسانیم. اکنون مشاوران نشستند و بررسی کردند و می بایست نظر نهایی را از مسئولان استانداری پیگیری کرد.

تعیین نشدن حریم دو شهر

حمید گودرزی تصریح می کند: از سال ۶۵ تاکنون حریم اندیمشک و دزفول مشخص نشده و طرح های تصویب جامع هنوز در این دو شهر به نتیجه نرسیده است و ما اکنون نمی توانیم در طبقات مجوز بدهیم.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر نیز اظهار می کند: شهرهای اندیمشک و دزفول به دلیل عدم تعیین حریم در سالهای گذشته آسیب دیده و اجرای بسیاری از طرح ها و برنامه ها نیز به همین علت با مشکل مواجه شده است.

عیسی دارایی می افزاید: تعیین حریم شهرهای مذکور از ۳۰ سال گذشته تا کنون به نتیجه نرسیده ضمن اینکه محدوده اندیمشک تا اول پایگاه چهارم شکاری بوده و در ۱۰ سال گذشته برای حل این مشکل توافقاتی بین مسئولان این شهرها صورت گرفته است.

پیدا شدن نقشه جدید

دارایی تصریح می کند: نمی دانم در ارتباط با حریم این شهرستان ها چه توافقاتی صورت گرفته و متاسفانه تا کنون هیچ سندی در این باره پیدا نشده است. البته در روزهای اخیر یک نقشه مرتبط با حریم شهرستان اندیمشک در اسناد شهرداری این شهر پیدا شده که قطعا آن را پیگیری می کنیم.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس بیان می کند: تعیین حریم و مرز شهرها بر اساس تقسیمات کشوری تعیین می شود و مطمئن هستم که نماینده شهر دزفول و فرماندهان جنگ این شهر هیچ دخالتی در این مسئله ندارند.

هشدار به تحریک کنندگان احساسات

دارایی یادآور می شود: به طور حتم، حریم شهرهای دزفول و اندیمشک باید طبق قانون و بر اساس مستندات قانونی مشخص می شود بنابراین به تمامی افرادی که قصد تحریک احساسات مردم را دارند هشدار می دهم که از این کار بپرهیزند.

وی عنوان می کند: برای حل شدن این مشکل در کوتاه مدت، مسئولان هر دو شهرستان باید مدارک لازم را ارائه کنند تا این مسئله هر چه زودتر روشن شود.

استانداری مصوبه ای نداشته است

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان نیز در گفتگو با مهر می گوید: مصوبه شورای توسعه و برنامه ریزی استان درمورد تعیین محدوده قانونی شهرهای اندیمشک و دزفول صحت ندارد و هیچگونه تغییری در این زمینه داده نشده است.

فرج اله خبیر بیان می کند: کوی نیرو کماکان در محدوده خدماتی شهر اندیمشک قراردارد و الحاق آن به دزفول کذب محض است.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان تاکید می کند: شهرک صنعتی شماره دو اندیمشک با وجود اینکه از محدوده قانونی شهر اندیمشک خارج شده ولی در همچنان در محدوده شهرستان اندیمشک باقی می ماند. در حقیقت هیچگونه تغییری در محدوده و تقسیمات کشوری بدون تصویب هیات دولت قابل اجرا نیست.

خبیر در پایان می گوید: مسائل این چنینی از گذشته های دور میان مردم مطرح بوده و مربوط به زمان حاضر نیست.

منبع مهر