نماینده اهواز: بهره برداری ازتونل انتقال آب کوهرنگ سه تهدیدی برای رودخانه کارون است

خورنا نماینده مردم اهواز،کارون ،باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی گفت : بهره برداری از تونل انتقال آب کوهرنگ سه از سرشاخه های کارون با حجم سالانه ۲۸۰میلیون متر مکعب ، تهدیدی بزرگ برای حیات رودخانه کارون است.

‘شکر خدا موسوی’ چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر کار ساخت تونل کوهرنگ سه برای انتقال آب سرشاخه های کارون به زاینده رود به اتمام رسیده و به دلیل مخالفت مجمع نماینده های خوزستان در مجلس تاکنون به بهره برداری نرسیده است.
وی ادامه داد: نظر برخی از مسوولان کشور این است که به دلیل هزینه های انجام شده ،این پروژه باید اجرایی شده و این حجم ا زآب به استان های فلات مرکزی منتقل شود که تاکنون مخالفت های انجام شده مانع از انتقال آب شده است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس با اشاره به اینکه با انتقال این میزان آب مشکل کمبود آب استان اصفهان حل نمی شود گفت: رودخانه زاینده رود در اصفهان مشکل کمبود آب ندارد ،زیرا اکنون از زیر سد زاینده رود آبی تقریبا به اندازه حجم آب رودخانه کارون به سمت استان اصفهان در جریان است .
موسوی بیان کرد: با وجود فاصله ۱۲۰ کیلومتری این سد با استان اصفهان، به دلیل برداشت های بی رویه آب برای شلتوک کاری وکشت مرکبات آبی وارد اصفهان نمی شود.
وی اظهار کرد: کشاورزان دو استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان در مسیر رودخانه زاینده رود از این رودخانه برداشت های بی رویه دارند و بی شک به دلیل عدم مدیرت مصرف آب مشکل زاینده رود با انتقال آب از سرشاخه های کارون حل نمی شود.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به احداث تونل انتقال آب در منطقه چغاخور گفت: این تونل جهت انتقال آب از سرشاخه های کارون به استان چهارمحال و بختیاری در حال ساخت است که تاکنون ۳۰ کیلومتر از این پروژه اجرایی شده است.
وی افزود: مسوولان و کارشناسان استان خوزستان به دلیل وضعیت کمبود آب رودخانه کارون با طرح های انتقال آب مخالف هستند زیرا در سال زراعی گذشته و امسال به دلیل کمبود آب محدودیت هایت کشت در استان اعمال شد .
نماینده اهواز ،باوی ،حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از شهر ها و مناطق استان خوزستان با مشکل تامین آب آشامیدنی ،کشاورزی و صنعت مواجه هستند و تفاوتی ندارد در زمان بحران این گونه طرح ها برای چه استانی اجرا شود .
طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون از پیش از انقلاب با احداث تونل انتقال آب کوهرنگ یک با حجم متوسط سالانه ۳۳۰ میلیون متر مکعب انجام شد و در سال های بعد از انقلاب نیز از طریق تونل کوهرنگ دو ،تونل چشمه لنگان و تونل خدنگستان سالانه بیش از ۵۵۰ میلیون متر مکعب آب به استان های فلات مرکزی منتقل می شود.
در حال حاضر نیز احداث تونل کوهرنگ سه به اتمام رسیده و در این طرح مقرر شده سالانه ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب علاوه بر مقادیر گذشته به زاینده رود وارد شود که تاکنون به دلیل مخالفت نماینده های خوزستان و مسوولان ارشد استان این پروژه به بهره برداری نرسیده است./
منبع شوشان