/در حال به‌روز رسانی/

نتایج لحظه به لحظه انتخابات کنگره آمریکا/ هر دو مجلس کنگره آمریکا در اختیار جمهوری‌خواهان

خورنا/ با پایان برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا و انتخابات فرمانداری در برخی ایالت‌های این کشور، اعلام نتایج این انتخابات آغاز شده است. در این انتخابات حدود یک سوم از ۱۰۰ کرسی‌ سنا، تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان، ۳۶ فرمانداری از ۵۰ ایالت آمریکا و بسیاری از پست‌های ایالتی و محلی به رأی گذاشته شد.

شش ایالت‌ کارولینای شمالی، آرکانزاس، کلرادو، جورجیا، آیووا و کانزاس شاهد نزدیک‌ترین رقابت در انتخابات سنا بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به طور تاریخی، در آمریکا حزب رئیس‌جمهوری که دوره دوم ریاست جمهوری‌اش را سپری می‌کند در انتخابات میان دوره‌ای کنگره شکست می‌خورد و این بار نیز این روند برای اوباما تکرار شد.

مشارکت در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا که به دلیل برگزاری میان دو انتخابات ریاست‌جمهوری این نام را گرفته معمولا کم است.

کنگره آمریکا متشکل از مجلس سنا (Senate) و مجلس نمایندگان (House of Representatives) است.

کنگره آمریکا

این برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ به این سو است که جمهوریخواهان کنترل مجلس سنا و مجلس نمایندگان آمریکا را به دست می‌گیرند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا رهبران دو حزب در کنگره را برای روز جمعه به کاخ سفید دعوت کرده تا در باره شرایط جدید سیاسی گفت‌و‌گو کنند.

حزب جمهوریخواه آمریکا در رقابت برای کرسی‌های مجلس سنا توانست در ایالت‌های آرکانزاس، کلرادو، آیوا، مونتانا، کارولینای شمالی، داکوتای جنوبی و ویرجینای غربی به پیروزی برسد و کنترل مجلس سنا را از دموکرات‌ها خارج کند.

مک‌دانل به جای هری رید دموکرات، از این پس رهبری سنا را به عهده خواهد داشت

میچ مک‌دانل، سناتور جمهوریخواه به جای هری رید دموکرات، از این پس رهبری سنا را به عهده خواهد داشت. مک‌دانل توانست رقیب دموکرات خود را شکست دهد و پس از اعلام پیروزی‌اش گفت “مردم دیگر به این دولت، اعتماد ندارند.”

حزب جمهوریخواه آمریکا همچنین در انتخابات مجلس نمایندگان نیز توانست به پیروزی‌هایی دست یابد و موقعیت خود را بیش از پیش تحکیم کند. در انتخابات فرمانداری‌ها نیز جمهوریخواهان موفق ظاهر شدند.

این دوره از انتخابات گرانترین انتخابات میان‌دوره‌ای در تاریخ آمریکا بود.

به این ترتیب با کنترل کنگره آمریکا توسط حزب جمهوریخواه، این حزب خواهد توانست در دو سال پایانی ریاست‌جمهوری باراک اوباما، نقش بزرگ‌تری ایفا کند.

جمهوری‌خواهان با پیروزی‌های به دست آورده می‌توانند سیاست‌های موردنظر خود را در لوایح بودجه اعمال کنند. آنها همچنین می‌توانند مانعی بر سر تائید افراد پیشنهادی اوباما برای مسئولیت‌های قضایی و اجرایی ایجاد کنند.

مشارکت در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا معمولا پایین است و نتیجه آن غالبا به نفع حزبی که در قدرت نیست تمام می‌شود.

محبوبیت باراک اوباما، رئیس جمهور دموکرات آمریکا نیز با رسیدن به حدود ۴۰ درصد، به پایین‌ترین سطح خود از ابتدای ریاست جمهوری‌ او رسیده و این امر در شکست دموکرات‌ها بی‌تاثیر نبوده است. جمهوریخواهان در این دوره از انتخابات از این مساله نهایت استفاده را کردند و در تبلیغات انتخاباتی به نارضایتی از اوباما و سیاست‌هایش اشاره کردند و گفتند که این انتخابات، همه‌پرسی برای مقبولیت اوباماست.

نتایج لحظه به لحظه انتخابات کنگره

آخرین بروزرسانی: تاریخ: چهارشنبه ۱۴ آبان – ساعت: ۱۲:۰۹
منبع: آسوشیتد‌ پرس

سنا:

جمهوری‌خواه: ۵۲ کرسی
دموکرات: ۴۳ کرسی
مستقل: ۲ کرسی
مجموع: ۱۰۰ کرسی
توضیح: ۲ کاندیدای مستقل از فراکسیون‌های وابسته به حزب دموکرات هستند. انتخابات برای سه کرسی ایالت‌های ویرجینیا، لوئیزیانا و آلاسکا به دور دوم کشیده شد و در ماه دسامبر مشخص خواهد شد.

مجلس نمایندگان:

جمهوری‌خواه: ۲۴۳ کرسی
دموکرات: ۱۷۵ کرسی
مستقل: –
مجموع: ۴۳۵ کرسی

فرمانداران:

جمهوری‌خواه: ۳۱
دموکرات: ۱۵

برای بروزرسانی از دکمه Refresh مرورگر خود و یا کلید F5 استفاده کنید.