ارتباط صنعت و دانشگاه، حلقه گم‌شده نیاز جامعه

خورنا/ باید موضوعات پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری از دل صنعت و جامعه انتخاب و به عبارتی تمام پایان‌نامه‌ها نیاز محور شود.

 

وی با بیان این‌که یکی از ضروریات اصلی شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی، وجود واحدهای تحقیق و توسعه(Research and Development) قوی در آن‌ها است، تاکید کرد: باید این واحدها نیاز خود را به دانشگاه اعلام کنند تا به این ترتیب، استاد با توجه به توانمندی دانشجو و هزینه‌های اختصاص داده‌شده از سوی صنعت، پروژه‌های دانشجویی را به این بخش هدایت کند. این ارتباط بین صنعت و دانشگاه به‌صورت عادی در دنیا رایج است، که البته در کشور ما چنین روندی انجام نمی‌شود.

 

زراسوندی درباره مشکلات پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی گفت: یکی از مشکلات ما این است که در حال حاضر در کشور شرکت‌های بزرگ قانون‌های تحقیق و توسعه را لازم نمی‌دانند. همچنین شرایط اقتصادی کنونی کشور و این‌‌که تعداد دانشجوهای تحصیلات تکمیلی از نیاز جامعه بیشتر شده، از دیگر موارد است.

 

این مدرس دانشگاه بابیان این‌که دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باید نظریه‌پرداز خوبی باشد، تأکید کرد:‌ متأسفانه استنباطی که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی دارند این است که باید در دوره کارشناسی ارشد تربیت نیروی کار ماهر صورت گیرد ولی این استنباط غلط است؛ دانشجویی که در مقاطع پایین‌تر مهندسی تربیت می‌شود و به عنوان مهندس در کشور فعالیت می‌کند، باید در مراحل بعدی تحصیلات تکمیلی نظریه‌پرداز خوبی باشد؛ اما به دلیل این‌که ‌سیستم آموزشی ما عملی وارد صنعت نمی‌شود، دانشجو در مقطع کارشناسی به‌صورت تئوری انبوهی از اطلاعات را کسب می‌کند و در دوره کارشناسی ارشد مهارت عملی آموزش می‌بیند.

 

زراسوندی هزینه‌های اختصاص داده‌شده برای پایان‌نامه‌ها را ناکافی دانست و افزود:‌ واقعیت این است که با توجه به شرایط اقتصادی ما این هزینه‌ها برای انجام پایان‌‌نامه‌ها اصلا کافی نیست؛ برای همین لازم است صنایع به میدان آمده و از پایان‌نامه‌ها حمایت مالی کنند؛ در این میان ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه مشترک بین صنعت و دانشگاه برای هر دستگاه اجرایی، راهکاری اساسی است که بتوان از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی حمایت کرد.

منبع/ ایسنا