همه خصلت‌های انسانی در چند کلمه

خورنا/ یک منظر منظری حرفه‌ای است. یعنی خالقان آثار ادبی و هنری و دیگری کسانی که با این مقوله ارتباط دارند بر مبنای ذوق و سلیقه خود این پیوند را ادامه و استمرار می‌بخشند.

 

او در باب این که ادبیات و هنر چه تأثیری بر تکامل و تعالی معرفتی انسان دارند اظهار کرد: می‌توان با مثال‌های ساده‌ای بنیادی‌ترین خصلت‌های انسانی را در چند کلمه خلاصه کرد؛ کلماتی که تشکیل سطر یا مصرع و بیت می‌دهند یا در قالب وسیع‌تر شکل حکایت و داستان به خود می‌گیرند.

 

علی‌پور افزود: برای مثال سعدی مطلبی دارد که در آن یار ناموافق را به جهنم تشبیه می‌کند. همین مضمون را ژان‌ پل سارتر،  فیلسوف معاصر فرانسوی، در سخن خود می‌آورد که جهنم تحمل کردن دیگران است.

 

وی ادامه داد: اگر به دقت بنگریم متوجه می‌شویم بسیاری از شاهکارهای ادبی و هنری جهان مشابهت‌هایی دارند که این تشابه‌ها انسان‌ها را از نظر جان و روحیه به هم نزدیک می‌سازند.

 

علی‌پور بیان کرد: برای مثال در ادبیات ما داستان عاشقانه‌ ویس و رامین از اسعد گرگانی در ردیف لیلی و مجنون و وامق و عذرا قرار می‌گیرد. همچنین داستان عاشقانه‌ای در ادبیات انگلیسی موجود است که شباهت‌های نزدیکی با وامق و عذرا دارد.

 

این شاعر خاطرنشان کرد: چون ادبیات و هنر بیشتر متکی به حوزه تخیل انسان است و انسان بدون تخیل گرفتار روزمره‌گی و لاجرم دل‌مرده‌گی می‌شود نگاه کسانی که با ادب و هنر نه تنها آشنایند بلکه با آن زندگی می‌کنند زیباتر و معقول‌تر و با نوعی از فرزانه‌گی و فرهیخته‌گی آمیخته است.

 

شاعر «اوراق لاجورد» گفت: ادبیات این دسته از افراد را بر اثر تمرین و ممارست در پیوند با عشق و دوستی و انسان‌خواهی از شر خصیصه‌هایی چون حسادت، ریاکاری و خشونت نجات می‌دهد زیرا نگاه انسان اهل ادب به هستی نگاهی آمیخته به خود‌آگاهی و ناخودآگاهی است و در واقع منظومه‌ای خواهان تعالی و تکامل است.

منبع/ ایسنا