در مسجد جامع خرمشهر بیان شد

انجام قمه زنی به خاطر دور شدن شور و شعور از عزاداری‌ها است

خورنا/ حجت‌الاسلام سید نبی موسوی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه در مسجد جامع خرمشهر اظهار کرد: عزاداری اباعبدالله یک وسیله است نه هدف، هدف از عزاداری نزدیک شدن به سیره اهل بیت عصمت و طهارت و هم رنگ شدن با اهل بیت(ع) است.

وی اهل بیت(ع) را نیز یک ابزار و وسیله برای رسیدن به غایت اصلی خواند و خاطر نشان کرد: اهل بیت(ع) نیز خود یک ابزار و وسیله هستند، اما ابزار و وسیله‌ای اصلی و مهم که نمی‌توان آن‌ها را در هر مرحله حذف کرد، چرا که استفاده مداوم از این ابزار راه رسیدن به غایت اصلی که‌‌ همان قرب الهی است و دور شدن از این معصومان انسان را از هدف اصلی دور می‌سازد.

موسوی با بیان اینکه با عزاداری‌های خود نباید اهداف اهل بیت(ع) را دستخوش برخی تهدیدات ساخت، افزود: دشمنان در پی کمرنگ کردن آثار عزاداری‌ها با جدا کردن دو محور شور و شعور از این مراسم‌ها هستند.

وی ادامه داد: دشمنان معتقدند که شور در جوانان باشد اما آن‌ها را از معرفت، شعور و شعائر اهل بیت(ع) دور سازند تا تاثیرات این عزاداری‌ها در عمق ضمیر جوان اثر نکند.

لزوم حذف قمه‌زنی از عزاداری‌ها

این روحانی بر حذف رسومات اشتباهی همچون قمه‌زنی تاکید کرد و افزود: قمه‌زنی بنا به فتوای عامه مراجع مجاز نیست و حتی مقام معظم رهبری اعتقاد دارد که علاوه بر انجام علنی در خفا نیز قمه‌زنی جایز نیست.

موسوی اضافه کرد: دشمنان با پررنگ کردن این حرکت سعی در ایجاد تنفر از اسلام و دامن زدن بر تفکر اسلام‌ستیزی هستند و انجام این حرکات به خاطر دور شدن شور و شعور از عزاداری‌ها است که با افزایش معرفت می‌توان مانع این نقشه دشمنان شد.

وی در ادامه نماز جماعت را مهمترین پیام عاشورا خواند و گفت: نباید به دشمنان اجازه داد این واجب دینی را در میان مردم کمرنگ سازند و باید به همدیگر و خصوصا به جوانان به طور مداوم در این باره تذکر داد.

امام جمعه خرمشهر در پایان با تاکید بر اولویت اقامه نماز جماعت بر سینه‌زنی و انجام عزاداری از مردم خرمشهر خواست تا در ظهر عاشورا و در وقت نماز دست از عزاداری کشیده و نماز را به جماعت بر پا کنند.

منبع/ فارس