آخرین وضعیت طرح جابه‌جایی مناطق‌ آلوده به نفت مسجدسلیمان

خورنا/ از سال‌های گذشته برای جابه‌جایی ساکنان مناطق آلوده به نفت مسجدسلیمان، عملیات ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی جدید آغاز و تاکنون ساخت ۳۱۰ واحد از این تعداد تکمیل شده و تمام زیرساخت‌ها شامل آب، برق، گاز و ابنیه به صورت کامل برای این واحدها تامین شده است.

 

وی با بیان این‌که این واحدها به‌صورت قرعه‌کشی به متقاضیان واگذار شد، افزود: قرعه‌کشی برای واگذاری این خانه‌ها به صورت پراکنده و در چند منطقه صورت گرفت که این مساله ما را با مشکلاتی رو به رو کرد اما ‌در فازهای بعدی واگذاری‌ها درصدد هستیم قرعه‌کشی را در یک یا ۲ منطقه خاص متمرکز کنیم تا موجب پراکندگی نشود.

 

گروئی ادامه‌داد: در حال حاضر از تعداد ۶۹۰ واحد باقی‌مانده، کار ساخت ابنیه و ساختمان ۲۵۰ واحد دیگر به صورت کامل انجام شده است. در مجموعه برای ۶۹۰ واحد باقی‌مانده طرح به ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که اگر این اعتبار در مدت‌کوتاه تامین نشود، اولویت ما فعلا تکمیل همان ۲۵۰ واحد است. اگر بخواهیم زیرساخت‌های این واحدها را تکمیل و آن‌ها را واگذار کنیم به ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

 

وی تصریح‌کرد: عملیات تامین شبکه آب این ۲۵۰ واحد حدود ۸۰ درصد و شبکه برق حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

 

فرماندار مسجدسلیمان اظهارکرد: ‌تعهد تامین اعتبار اولیه برای ساخت واحدهای جدید مناطق آلوده از سوی شرکت نفت ۱۲۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۱۰۷ میلیارد تومان از این مبلغ توسط این شرکت تامین و هزینه شده است و مابقی اعتبار نیز پرداخت خواهد شد.

 

گروئی بیان‌کرد: ‌ما نمی‌گوییم که اجرای پروژه جابه‌جایی ساکنان مناطق آلوده به نفت در مسجدسلیمان کند نبود اما اگر این پروژه‌ با سایر پروژه‌های کشور و شرایط اقتصادی موجود کشور مقایسه شود این تاخیر در اجرا، تاخیر عادی بوده است.

 

وی یادآورشد: قرار بود با ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار، تعداد ۱۰۰۰ واحد مسکونی ساخته شود اما با توجه به شرایط افزایش تورم و تغییر قیمت‌ها، هنوز ما علاوه بر صرف ۱۲۰ میلیارد تومان نیاز به ۵۰ میلیارد تومان دیگر نیاز داریم که انتظار می‌رود شرکت نفت برای این اعتبار تمهیداتی بیاندیشد.

 

گروئی افزود:‌ در حال حاضر بازارچه‌ای در محل ۱۰۰۰ واحد مسکونی جدید احداث شده است که درصدد هستیم این بازارچه و غرفه‌های آن را در هفته آینده به متقاضیان واگذار کنیم. هدف ما در وهله اول تامین و استقرار امکانات عمومی مورد نیاز همچون بازارچه و نانوایی است.

 

وی درباره وضعیت خانه‌های تخریب شده در مناطق آلوده و تبدیل آن‌ها به پارک و فضای سبز، خاطرنشان‌کرد: نیاز است که شهرداری این موضوع را پیگیری کند اما انتظار داریم که از طریق شرکت نفت اعتبار یا کمکی به شهرداری اختصاص یابد تا شهرداری بتواند این مناطق را نیز سروسامان دهد.

 

فرماندار مسجدسلیمان با اشاره به تامین خدمات ایاب و ذهاب، نظافت عمومی و امنیت مناطق مسکونی جدید، گفت: انتظار داریم مجموعه بنیاد مسکن و پیمانکاران پروژه، فعلا معطل تامین اعتبار نباشند و ۲۵۰ واحد را تکمیل کنند و در این فرصت نیز شرکت نفت مابقی اعتبار مورد نیاز را تامین کند تا بتوانیم برای باقی واحدها برنامه‌ریزی کنیم.

منبع/ ایسنا