معاون استاندار

حدود ۱۰ میلیون حاشیه نشین در کشور؛ حاشیه نشینی یکی از مشکلات اساسی کشور است

خورنا/  معاون عمرانی استاندار خوزستان گفت: سکونتگاه های غیر رسمی از معضلات جدی در خوزستان است.

به گزارش خوزنیوز، در جلسه سکونتگاه های غیررسمی که با حضور مدیرکل دفتر امور سکونتگاه های غیررسمی کشور، مدیرکل راه و شهرسازی و معاون عمرانی استاندار خوزستان برگزار شد، مشاورین طرح ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی شهر اهواز به ارائه نتایج مطالعات خود پرداختند و جزئیات این طرح مورد بررسی قرارگرفت.

مهندسین مشاور طرح پیرامون نحوه ساماندهی یا جابجایی سکونتگاه های مناطق منبع آب و شهرک صباغان توضیحاتی ارائه دادند که بر این اساس در مناطق مذکور تنها سکونتگاه هایی که از امنیت کافی برخوردار نیست جابجا می شود، و برمبنای بررسی ها جابجایی تنها با منابع دولتی امکان پذیر نیست و خود افراد نیز باید در تامین مسکن مشارکت داشته باشند
.
به باور این مهندسین مشاور در شهر اهواز باید برای تامین مسکن اقشار کم درآمد فکر اساسی اندیشیده شود، در غیراین صورت اوضاع روزبروز بدتر خواهد شد.

نریمان مصطفایی مدیرکل دفتر امور سکونتگاه های غیررسمی کشور درباره طرح ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی اهواز اظهار داشت: به طور کلی این طرح از دهه هشتاد و بدون وجود یک برنامه ریزی کلی در کشور آغاز شد و طبق اطلاعاتی که وجود دارد به جز تهران و چند منطقه دیگر، هم اکنون شش میلیون نفر در سکونت گاه های غیررسمی کشور زندگی می کنند و شاید اگر این آمار را در  کل کشور محاسبه کنیم، به عددی بیش از ۱۰ میلیون برسیم.

وی افزود: در سال های ۸۴ تا ۸۸ با اعتباری حدود ۷۰ میلیارد تومان که ازسوی بانک جهانی تامین شد، و اعتباراتی که ازسوی دستگاه ها به آن افزوده شد کار سامان دهی سکونتگاه های غیررسمی پنج شهر کشور ازجمله زاهدان اجرا شد و اکنون پس از گذشت ۱۰ سال از آغاز آن، دیدیم که طرح کلی نیازمند بازنگری است.

مصطفایی گفت: بنابراین سند ملی سکونتگاه های غیررسمی در تاریخ ۱۶/۶/۱۳۹۳ ازسوی هیات دولت ابلاغ گردید؛ این طرح نوعی کار بینابخشی است و برای تحقق ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی، تمام دستگاه ها باید کمک کنند.

نصراله دهقانی مدیرکل اداره راه و شهرسازی خوزستان نیز به اهمیت همت مسئولین شهرستان ها اشاره کرد و گفت: حتی اگر در طرح ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی بنا بر استفاده از منابع دولتی باشد، بدون اراده مسئولان شهرستان هیچ اتفاقی نمی افتد.

وی افزود: با ابلاغ شدن سند رسمی سکونتگاه های غیررسمی نیز به طور قطع براساس ساختار این سند، جلسات متعددی برگزار خواهد شد و از توانمندی سایر دستگاه ها در این زمینه استفاده می شود.
در پایان جلسه نیز احمد سیاحی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان نیز در زمینه طرح ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی اهواز به ارائه نکاتی پرداخت و گفت: به باور من حاشیه نشینی و سکونت غیررسمی یکی از چالش های اساسی کشور است و اگر این مشکل را سامان ندهیم، موجب معضلات جدی اجتماعی و فرهنگی به ویژه در خوزستان خواهد شد.

وی افزود: نکته ای که در طرح تهیه شده وجود دارد این است که به مسائل اقتصاد خانوار به درستی پرداخته نشده است. ازسوی دیگر نگاه مسئولین نسبت به مناطقی که سکونتگاه غیررسمی در آن ها وجود دارد، حاکی از نوعی کم لطفی است.

سیاحی خاطرنشان کرد: همان طور که اختلاف طبقاتی در همه جای دنیا وجود دارد، در این مناطق نیز خدماتی چون آب، برق، گاز و غیره در حد لزوم ارائه نشده و وجود تبعیض یکی از معضلات جدی مردم است که باید برطرف شود.

معاون عمرانی استاندارد خوزستان اضافه کرد: در شهر اهواز نقاطی وجود دارد که آلوده به نفت و گاز هستند، به طور مثال در جایی چاه نفت در حل سکونت مردم قرار داشت که دولت با ارائه تسهیلات این جابجایی این افراد را به منازل آپارتمانی ممکن نمود.

وی ادامه داد: در مرحله اول ۳۱۰ واحد مسکونی به افراد داده شد تا این عدد در آینده به ۱۴۰۰ واحد برسد.

سیاحی یادآور شد: از گروه مهندسین مشاور تقاضا دارم غیر از مناطقی که سکونت در آن برای شهروندان خطر دارد، در نقاط دیگر حتما سیاست ساماندهی را مدنظر داشته باشند.

وی عنوان کرد: ازسوی دیگر بسیاری از این افراد قادر نیستند تسهیلات بانکی برای جابجایی منزل مسکونی را دریافت کنند و دارای شرایط لازم نیستند که این نشان می دهد حتما در جابجایی منازل اولویت بندی را در نطر داشته باشیم.

معاون عمرانی استاندارد خوزستان ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی ما در این سکونت گاه ها، مشکلات فرهنگی است و فردی که به زندگی در یک خانه ۴۰۰ متری عادت دارد، نمی تواند خود را با زندگی در یک آپارتمان ۵۰ متری وفق دهد، مگر آن که استدلالی قوی برای آن ها داشته باشیم.

وی افزود: موضوع دیگر، امکان تلفیق امر ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی با مسکن مهر است، در خوزستان بیش از ۷۲ هزار مسکن مهر داریم که اگر با سکونتگاه های غیررسمی تلفیق شود و به مردم خدمات را به درستی ارائه دهیم، راضی خواهند بود.

سیاحی هم چنین به لزوم حرکت گام به گام در این طرح اشاره کرد و گفت: مشاورین طرح باید از طرح برایند مالی و اقتصادی ارائه دهند، به این معنا که مشخص کنند جابجایی یا ساماندهی سکونتگاه های هر منطقه چقدر هزینه در بر دارد، از این میان چند خانواده در معرض خطر هستند، و چه مکانی برای جابجایی آنان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: مسائل اجتماعی و اقتصادی، مثل زیباسازی سکونتگاه ها در اولویت است و مشاورین حتما باید این اولویت بندی را انجام دهند.

سیاحی از مشاورین خواست برای این طرح یک بسته عملیاتی را که میزان اعتبارات، مشارکت مردم، اعتبارات دولتی و تسهیلات بانکی در هر منطقه در آن مشخص باشد ارائه دهند.