استراتژی تولید باید صادرات محور باشد

خورنا/ معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان گفت: در کنار تولیدات فعلی، اولویت ما این است که استراتژی تولیدات ما صادرات محور باشد.

امید حاجتی، در کارگروه توسعه شیلات استان که با حضور سیف‌الله حقیقی، قائم مقام سازمان شیلات ایران و سیدرحیم مغینمی، مدیرکل شیلات استان در محل سالن جلسات معاونت برنامه‌ریزی برگزار شد، ضمن اشاره به این‌که ممکن است یک‌سری از محصولات در داخل کشور مصرفی نداشته باشند اما در بازار جهانی پرمصرف بوده و سود خوبی داشته باشند، اظهارکرد: این مورد توسط مشاوران متخصص تشخیص داده می‌شود که با توجه به شرایط خاص استان چگونه و یا چه محصولاتی را می‌توانیمتولید کنیم که بعضا بازار کار خوبی نیز داشته باشند.

وی افزود: روش‌های ارزآوری و بهبود شرایط درآمد سرانه فعالیت این بخش به عنوان نکته دیگری است که باید به آن توجه شود.

حاجتی با اشاره به این‌که چارچوب اسناد توسعه و طرح‌های مطالعاتی مشخص است، عنوان‌کرد: در این ستاد به دنبال نقشه راه هستیم که بتوانیم از دل آن استراتژی‌های توسعه شیلات را بیرون بیاوریم. هر نقشه راهی نیازمند این است که ابتدا شناسایی وضع موجود، نقاط ضعف و قوت، تهدیدها و فرصت‌ها اتفاق بیفتد و از دل آن استراتژی‌های توسعه آن بخش بیرون بیاید و نهایتا به فعالیت‌ها و اقداماتی که باید انجام شود، برسد زیرا در غیراین‌صورت به بیراهه می‌رویم.

وی ادامه‌داد: نقشه راه به ما می‌گوید که از این وضع به کجا می‌رویم؛ بنابراین باید در آن به هدف‌گذاری تمام بخش‌هایی که مدنظر هست توجه شود و شاید علت اصلی این‌که در گزارش‌های ارائه شده بعضی از قسمت‌ها مغفول مانده، این است که شرح خدمات نوشته شده‌ای وجود ندارد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار خوزستان تصریح‌کرد: شاید مناسب‌تر بود که این خدمات را تنظیم و مصوب می‌کردیم و آن را به چند مشاور ذیصلاح ارجاع می‌دادیم تا خدمات‌شان را به ما پیشنهاد بدهند و انجام کار را به شخصی که سابقه بهتری در این حوزه دارد بسپاریم.

حاجتی با اشاره به لزوم وجود یک شرح خدمات مشخص در قالب یک فرمت، با همکاری شیلات ایران و صاحب‌نظران استان و حداقل سه مشاور ذیصلاح که شرح خدمات را ارائه دهند، گفت: در این خصوص خدمات فشرده شده که قرار است ارائه شود؛از جمله این موارد می‌توان بهتوجه ویژه به مقوله بهره‌وری در افزایش تولیداتاشاره کرد زیرا به عنوان مثال از نظر سطح زیرکشت یا پرورش آبزیان اوضاع بدی نداریم و بازدهی مناسب نیز وجود ندارد و این به عنوان یک استراتژی مهم در برنامه‌ای که قرار است تدوین شود باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: نکته دیگر توجه به اراضی کشاورزی در حال بررسی است که راندمان خوبی ندارند و یا محصول‌شان فروش آنچنانی ندارد و چندان اقتصادی نیست؛ شاید بتوانیم این‌ها را با آموزش‌های مناسب به سمتی سوق دهیم که بیایند و در حوزه آبزی‌پروری فعالیت کنند.

معاون استاندار خوزستان اظهارداشت: باید به بحث جاذبه‌های گردشگری به‌صورت جدی توجه شود که از مقوله‌های بسیار خوبی است و در مجموعه کشاورزی می‌توانیم خیلی بهتر با این قضیه برخورد کنیم.

وی با بیان‌ این‌که خوزستان امسال در برداشت گندم رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داد، عنوان‌کرد: مراسمی که به این مناسبت برگزار شد، بسیار عادی و طبق روال همیشگی بود اما باید برنامه‌هایی مانند جشن شکرگزاری برداشت گندم یا میگو از سوی مشاوران تدوین و مشخص شود این مراسم با چه آداب و تشریفاتی به‌صورت مستمر و سالانه برگزار می‌شود و به‌عنوان یک جاذبه گردشگری در استان خوزستان تلقی شود.

حاجتی با بیان این‌که با آغاز هر فعالیتی در خوزستان باید به تمام خروجی‌های مستقیم و غیرمستقیمی که برای مردم استان می‌تواند داشته باشد توجه کنیم، گفت: این نکته مهمی است و باید در برنامه‌ریزی‌ها به ارتباط بین بخش‌ها اشاره شود.

وی خاطرنشان‌کرد: یکی از مواردی که جا دارد به آن توجه کنیم این است که برای ایجاد حوضچه‌های آبزی‌پروری احتمالا یک‌سری تجهیزات باید تامین شود که قسمتی از آن وارداتی هستند؛ این تجهیزات باید مشخص و پس از شناسایی به ما معرفی شوند تا آن‌را به اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان وصل کنیم که این بسته سرمایه‌گذاری را اجرایی کنند.

معاون استاندار خوزستان گفت: در حوزه تولید و تجهیزات با توجه به معضل کمبود آب، تولید و تجهیزات آبیاری تحت فشار،لازم استبسیار بیشتر از این‌ها در استان خوزستان سرمایه‌گذاری کنیم و اداره‌کل صنعت و معدن از هم‌اکنون باید به این موضوع بیاندیشد.

حاجتی با بیان این‌که دستگاه متولیرسیدگی به بسته‌های سرمایه‌گذاری ابتدا سازمان آب و برق و سپس جهاد کشاورزی هستند کهباید اینبسته‌ها را آماده ارائه به سرمایه‌گذاران کنند، افزود: وقتی روی یک مزیت نسبی که در تولید آن در کشور و جهان جایگاه داریم، برنامه‌ریزی می‌کنیم باید به همه اثرات مثبت مستقیم و غیرمستقیم آن توجه شود و ضمن ارائه نقشه راه، تایید خروجی کار مشاور توسط معاونت برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

وی در پایان به تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت شهرک‌های کشاورزی منعقد شده، اشاره کرد و گفت: این تفاهم‌نامه در راستای برنامه توسعه ایجاد شده است که تمام زنجیره فعالیت‌ها در آنجا اتفاق می‌افتد و می‌توان از این ظرفیت در ستاد توسعه شیلات نیز بهره ببریم.­­­­

مرجع / ایسنا