چرا نمایندگان مجلس بجای نظارت ، دخالت می کنند ؟!

خورنا :

براساس قانون اساسی وظایف و اختیارات اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکی قانون گذاری ودیگری نظارت برحسن اجرای دستگاههای اجرایی است. رسالت وقوام نمایندگی به نمایاندن درست دردها ومشکلات گوناگون مردم وتلاش برای تقلیل ورفع آنها از طریق تقنین آگاهانه ونظارت دقیق وتذکربه هنگام به مدیران و مسئولین کشور است.

با کمال تاسف وتعجب هنوز شماری از نمایندگان مجلس اصل تفکیک قوا و تمایزیافتگی مسئولیت ها را فهم نکرده وبا انگیزه های مختلف در مدیریت اجرایی کشور دخالت می کنند، خرده ای که این قلم به برخی نمایندگان مجلس ونقدی که به عملکرد آنها دارد ، صرفا از موضع آسیب شناسانه است، نقش نمایندگان ورفتارشناسی آنان باید از منظر حقوقی وکارآمدی مورد سنجش و بررسی قرار بگیرد وناکامی و ناکارایی بسیاری از آنها تحلیل وتعلیل شود.

بی تردید به علت فقرو فقدان فرهنگ نقد وانتقاد درجامعه ما ، مجلس شورای اسلامی به عنوان تنها نهاد قانون گذاری وکارکرد نمایندگان آن دچار آسیب های متعدد گردیده ، که چنان چه به پایش واصلاح جدی آن عطف عنان نشود ، پیامدهای پرزیانی در پی خواهد داشت. نماینده ای که جایگاه واقعی خود را به درستی نمی شناسد وفهم صحیحی از تنگناها وتوسعه نیافتگی منطقه خود ندارد وتوان وظرفیت او برای پیگیری امور از مجاری قانونی چندان مناسب نیست ویا آن که دغدغه ی موقعیت وآرزوی تثبیت آینده خویش را دارد ، معمولا درپی دخالت دردستگاه اجرایی و عزل و نصب مدیران است.

امروز وضعیت دخالت برخی نمایندگان در اموراجرایی به گونه ای پیش رفته که کم کم بسیاری ازآن ها به سهم خواهی از دولت روی آورده وهرکدام با عِده و عُده تلاش می کند با دخالت بیشتر به چانه زنی ویا بهره گیری از ابزارهای پارلمانی خواسته های خود را به دولت تحمیل نمایند، البته نمایندگانی هم هستند که با آگاهی ودرک وظایف حقوقی خود صرفا به امر قانون گذاری ونظارت بردستگاه عظیم اجرایی کشوروطرح معضلات ومشکلات مردم پرداخته و تراز موفق ودرخشانی از کرسی نمایندگی خود ارائه می دهند ؛ اما روند موجود حکایت از این واقعیت تلخ دارد که گروهی ازموضع اراده ی معطوف به دخالت ، شان واستقلال قوه ی مجریه را مخدوش کرده ، وهم نظارت نمایندگی را فرو کاسته اند.

این جماعت از نمایندگان مجلس باید به نیکی بدانند که هرگزبادستمال کثیف دخالت نمی توان شیشه های عینک عدالت وقانون را تمیز کرد ؛ برخی از نمایندگان شهرستان ها بی محابا به گونه ای در این سیاق حرکت می کنند ، که گویی وظیفه ذاتی خویش می پندارند ؛ دخالت های ناموجه آن ها در مدیریت آموزش وپرورش صدای اعتراض ونگرانی جدی فرهنگیان را پدید آورده وبیم آن می رود فرآیند تعلیم وتربیت را با چالش واختلال مواجه سازد ؛ البته دخالت های دیگرشان درحوزه های بهداشت ودرمان و یا برخی ادارات دیگر مسئله ای است که نمی توان به سادگی ازکنارآن ها گذشت . اگرچه هنوز تا انتخابات مجلس آینده بیش از یک سال باقی مانده ، اما برخی نمایندگان به زعم خود می کوشند تا با عزل و نصب مدیران امروز ، سهمی درسرنوشت فردای انتخابات خود رقم بزنند.

صاحب این قلم از روی خیرخواهی به این نمایندگان محترم متذکر می گردد : که اگر می خواهند نامی نیک و کارنامه ای کارآمد در داوری مردم داشته باشند ، دست ازاین خبط وخطای قانونی خود برداشته ودر مسیرتقلیل آلام وافزایش رفاه ورضایت مردم حرکت کنند ؛ درغیراین صورت برخی کارشکنی ها ودخالت های زیان بار آن ها درادارات ودستگاه های اجرایی برآفتاب خواهد شد.

* اسدالله سرافراز – روناش

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • سیاوش این نمونه امر به معروف و نهی از منکرست