در نشست علمی رودخانه کارون بیان شد

کارون گنجیه ای ارزشمند که به فراموشی سپرده شده است/ سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق رودخانه کارون به اقتصاد کمک می‌شود

خورنا/ احمدرضا لاهیجان‌زاده ظهر امروز در نشست علمی رودخانه کارون اظهار کرد: به هیچ وجه گوش شنوایی برای قضیه کارون وجود نداشت و نبود دیدگاه‌ها در گذشته قضیه امروز را ناشی می‌شود.

وی افزود: حدود ۱۰ سال گذشته قرار بود خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در نخستین جلسه شورای کیفی حفاظت رودخانه کارون شرکت کند و در خصوص رودخانه کارون از بعد اقتصادی وارد کار شویم.

لاهیجان‌زاده گفت: اگر رودخانه کارون را از نظر اقتصادی بررسی کنیم این رودخانه سالانه ۱۳٫۵ میلیون تن کشاورزی را سبب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: به علاوه آبی که برای صنایع پتروشیمی و نفت و نیروگاه‌ها مصرف می‌شود، شاید سالانه به ارزش ۵۰ هزار میلیارد تومان از قبل این رودخانه به اقتصاد این مملکت کمک می‌شود.

وی تصریح کرد: هنوز کسی ارزش اقتصادی رودخانه کارون را به طور دقیق بررسی نکرده و ارزش آن قابل نمره دادن نیست.

لاهیجان‌زاده در خصوص آلاینده‌های آب رودخانه کارون گفت: در بحث زه‌آب و برداشت آب توسط نیشکر به جز اینکه اجرای پروژه‌های بسیاری را شروع کرده است، یکی از طر‌ح‌های هفت تا ۱۲ هزار هکتاری آن در بحث زه‌آب شروع به کار کرده است.

این مسئول یادآور شد: البته مشکل اصلی نیشکر که با آن دست به گریبان هستیم دود زیادی است که به محیط وارد می‌کند در سال گذشته بابت آتش ‌زدن مزارع نیشکر طرح دعوی به مراجع قضایی داشتیم و احکام بسیاری صادر شد که برخی از این احکام شروع شده است.

منبع/ فارس