در شورای شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان مطرح شد

ماموریت انتخاباتی وزرای خاتمی

خورنا/ شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در آخرین جلسه خود که با ریاست محمد خاتمی برگزار شده است کمیته راهبردی انتخابات را تشکیل داده‌اند. در این کمیته موسوی‌لاری وزیر کشور دوره اصلاحات مسوول انتخاباتی استان‌ها و صفدر حسینی به عنوان مسوول هماهنگی با سایر اصلاح‌طلبان معرفی شده‌اند.

قریب به ۱۵ ماه مانده به انتخابات مجلس دهم اصلاح‌طلبان نخستین گام عملی را برداشته‌اند. به گزارش «پویش»، شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در آخرین جلسه خود که با ریاست محمد خاتمی برگزار شده است کمیته راهبردی انتخابات را تشکیل داده‌اند. در این کمیته موسوی‌لاری وزیر کشور دوره اصلاحات مسوول انتخاباتی استان‌ها و صفدر حسینی به عنوان مسوول هماهنگی با سایر اصلاح‌طلبان معرفی شده‌اند.

به نظر می‌رسد که جریان اصلاحات قصد دارد استراتژی انتخاباتی دوره یازدهم را برای انتخابات مجلس دهم پیش گیرد. در این انتخابات هم گویا به پیروی از سیاست انتخاباتی سال ۹۲ نقش شورای مشورتی سید محمد خاتمی قرار است پررنگ باشد و این‌بار هم این شورای مشورتی است که برنامه‌های این جریان فکری را برای اجرایی شدن به شورای هماهنگی اصلاحات منتقل می‌کند. اصلاح‌طلبان در حالی برای انتخابات مجلس دهم آماده می‌شوند که به دلیل شرایط موجود در انتخابات مجلس نهم، علاقه‌یی برای گرم کردن تنور انتخابات و حضور فعال در آن نداشتند.

سکوت اصلاح‌طلبانه و از دست دادن مجلس نهم

انتخابات مجلس نهم در اسفند سال ۹۰ برگزار شد. درست دو سال بعد از حوادث انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری. سالی که بعد از وقایع سال ۸۸ رخوتی سیاسی را هم در میان اصلاح‌طلبان و هم در بدنه اجتماعی که دو سال پیش پای صندوق‌های رای رفته بودند به وجود آورد. اصلاح‌طلبان که از سویی پیگیر مطالبات‌شان بودند و همچنان به حل و فصل اختلافات دو سال گذشته اصرار داشتند و از سوی دیگر از بسیاری از مناصب سیاسی کنار گذاشته شده بودند ترجیح دادند در مقابل انتخابات مجلس نهم سکوت کنند. گرچه این سکوت، سکوت تمام جریان اصلاحات نبود اما در نهایت به از دست دادن حداکثری مجلس نهم منجر شد. در این میان عده‌یی با سکوت پای صندوق‌های رای رفتند.

سید محمد خاتمی اما رای خود را در دماوند به صندوق انداخت اما این اقدام رهبر جریان اصلاحات در آخرین ساعات رای‌گیری هم نتوانست برخی اصلاح‌طلبان را پای صندوق رای بکشاند. نتیجه استراتژی سکوت نصفه نیمه اصلاحات از دست دادن نخستین مجلس بعد از انتخابات ۸۸ بود.

تغییر استراتژی انتخاباتی؛ اجماع به جای سکوت

وضعیت اصلاح‌طلبان که در سال‌های مدیریت اصولگرایان در آستانه حذف از عرصه سیاسی کشور بودند اما به ادامه سکوت منجر نشد. اصلاح‌طلبان که گویا از انتخابات مجلس نهم درس گرفته بودند درصدد جبران خطای مجلس در انتخابات ریاست‌جمهوری بر آمدند.

اصلاح‌طلبان با محوریت سید محمد خاتمی وارد انتخابات شدند. حضور خاتمی در انتخابات باب جدیدی را برای بازسازی اصلاح‌طلبان که در هشت سال گذشته از عرصه سیاست کشور کنار گذاشته شدند ایجاد کرد. بعد از آنکه سید محمد خاتمی برای حضور در انتخابات راضی نشد اصلاح‌طلبان به اصرار هاشمی‌رفسنجانی را راهی وزارت کشور کردند. اما بعد از رد صلاحیت شدن رییس‌جمهوری پیشین گزینه اصلی اصلاح‌طلبان محمد رضا عارف شد. او هم بعد از درخواست سید محمد خاتمی با نگارش نامه‌یی از کاندیداتوری به نفع حسن روحانی کنار رفت تا اصلاح‌طلبان روی یک نفر به اجماع برسند. در نهایت اصلاح‌طلبان با محوریت هاشمی و خاتمی توانستند در انتخابات سال ۹۲ به اجماع برسند.

مجلس دهم؛ دغدغه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان

اصولگرایان در پی رسیدن به وحدت همایش برگزار می‌کنند. وحدتی که در به خطر افتادن آن طیف آیت‌الله مصباح و حامیان سابق محمود احمدی‌نژاد تاثیر بسزایی داشتند. سید رضا تقوی از سوی جامعه روحانیت مبارز مسوول کم کردن فاصله‌های اصولگرایانی است که در انتخابات ۹۲ بر سر یک گزینه به اجماع نرسیدند تلاشی که همایش اخیر آنها نشان داد چندان هم موفق پیش نرفته است. بسیاری از اصولگرایان با اینکه در مصاحبه‌های مطبوعاتی خود تلاش کردند نیامدن شان را توجیه کنند اما حضور نداشتن چهره‌های اصولگرا در این همایش نشان داد که زیر یک سقف جمع کردن طیف‌های مختلف اصولگرایی آنقدر سخت هست که رسیدن به وحدت را چندان هم محتمل نمی‌کند. در سوی دیگر اما اصلاح‌طلبان نخستین گام عملیاتی را برای انتخابات دهم برداشته‌اند.

تشکیل کمیته راهبردی انتخابات و انتخاب موسوی‌لاری و صفدر حسینی برای ساماندهی این تشکیلات نشان می‌دهد که اصلاحات لااقل یک قدم جلوتر از اصولگرایان حرکت می‌کند. آنها که در انتخابات ۹۲ وحدت و اجماع این جریان فکری را به رخ رقبای اصولگرای‌شان کشیدند حالا پیش‌دستی کرده و یک سال زودتر نخستین اقدام برای انتخابات مجلس دهم را با محوریت شورای مشورتی سید محمد خاتمی عملی کرده‌اند. راهی که اصلاح‌طلبان خواهند رفت یقینا روزهای سخت‌تر و دشوارتری را پیش روی اصولگرایان قرار خواهد داد.

منبع: اعتماد/