به مناسبت روز جهانی استاندارد مطرح شد

خوزستان رتبه نخست را در تدوین استاندارد دارد/ دانشگاه شهید چمران اهواز ظرفیت بالایی در تدوین استاندارد دارد

خورنا/ رحمت ستوده پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز جهانی استاندارد و تجلیل از برترین های استاندارد خوزستان در اهواز اظهار کرد: امروز به مناسبت روز جهانی استاندارد در ۱۶۳ کشور جشن گرفته می شود که این نشان از اهمیت استاندارد دارد.

وی ادامه داد: این روزها که بحث اشتغال دغدغه همه ما است استاندارد باید در جهت استفاده بهینه از منابع کمک کند تا به سمت توسعه دانش بنیان حرکت کنیم.

رئیس پژوهشگاه استاندارد کشور با تاکید بر اینکه ما در تمامی شئونات باید به استاندارد توجه کنیم، تصریح کرد: استاندارد وزن کیفی هر کالا است و چیزی نیست جز دانش متراکم که می تواند در یک کالا و یا خدمت متبلور شود.

وی با بیان اینکه در خوزستان تعامل خوبی میان صنعت  و اداره کل استاندارد در جهت توسعه ظرفیت های علمی استان وجود دارد، عنوان کرد: ظرفیت های خوبی که در دانشگاه شهید چمران اهواز وجود دارد که در جهت توسعه، تدوین و بازنگری استانداردها نیاز است به کار گرفته شود و خوزستان رتبه اول را در تدوین استاندارد دارد.

ستوده بیان کرد: نه تنها باید کالای کارخانه ای استاندارد باشد در کنار آن فرایند تولید کالا هم استاندارد باشد زیرا شدت مصرف انرژی در کشور ما پنج تا شش برابر متوسط جهانی است که بنابراین باید به سراغ استفاده خوب از استانداردها و تدوین استانداردهای جدید برویم تا شدت مصرف انرژی کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه کاستن از شدت مصرف انرژی در دنیا یک تجارت است، تصریح کرد: فرآیند تولید کالا باید از نظر مصرف انرژی بهینه باشد و همچنین نباید به محیط زیست آسیب برساند ما اجازه نداریم محیط زیست را تخریب کنیم و در پایان کار بگوییم محصول استاندارد تولید کرده ایم.

رئیس پژوهشگاه استاندارد کشور افزود: در یک توسعه پایدار استانداردها باید طوری به کار گرفته شود که با منافع زیست محیطی در تعارض نباشد و باعث نشود که ما منابع خود را مصرف کنیم.

وی بر ارتباط سازمان ملی استاندارد با موسسات پژوهشی و دانشگاه ها تاکیدکرد و گفت: ما باید به سمت کشوری که با یافته های علمی دانش آموزان و جوانان کشور اداره می شود حرکت کنیم و امروزه از نظر تولید منابع علمی در رتبه ۱۶تا  ۲۰ قرار داریم و سالانه در حدود ۵/۲ میلیارد دلار در این زمینه هزینه می کنیم تا یافته های علمی دانشمندان کشور در مخازن علمی
دنیا ثبت شود.

ستوده ادامه داد: کار ارزشمند و ذی قیمتی است و حتما باید ادامه دهیم اما در کنار آن تلاش کنیم یافته های علمی شاه  کلید حل مشکلات شود و دانش متراکم خودش را به تدوین استاندارد ها کالا و خدمات برساند و موسسات و ارگان های علمی با سازمان ملی استاندارد ایران باعث تسهیل و تسریع فرآیند استاندارد سازی در کشور و به تبع آن موجب رشد و تعالی وضعیت اقتصادی و
معیشتی مردم می شود.

وی با بیان اینکه حل مشکل اشتغال کشور از همین مسیر می گذرد، عنوان کرد: بین تقاضای مصرف و یافته های علمی باید رابطه ای ایجاد شود و استاندارد پل ایجاد این رابطه است و ما از تونل استاندارد سازی برای مصرف علم استفاده می کنیم.

رئیس پژوهشگاه استاندارد کشور اظهار کرد: برای اینکه فرایند تبدیل یافته های علمی به استاندارد ها را تسهیل کنیم در کنار سازمان ملی استاندارد پژوهشگاه استاندارد تدوین شده است که در بین پژوهشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی رتبه یک را کسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملی استاندارد بر روی بازار به طور جدی نظارت دارد اذعان کرد: در سطح ملی ۳۵۰ هزار بازرسی صورت گرفته و بر روی ۱۷۰  هزار اظهار نامه بررسی انجام دادیم همچنین ۶۴ هزار نازل سوخت و ۲۳ هزار و باسکول را کنترل  کردیم.

ستوده با بیان اینکه استاندارد به طور جدی بر بازار، صادرات و واردات نظارت می کند تصریح کرد: تلاش جدی استاندارد این است که از ظرفیت های همه دستگاه ها برای اجرای استانداردها استفاده کند و تلاش می کنیم تمام وزارتخانه ها در تهیه پیش نویس استانداردها فعال شوند.

منبع/ مهر