در مجلس شورای اسلامی بیان شد

اسماعیل جلیلی : هیچ اراده جدی در یکسال گذشته برای حل بحران بیکاری در خوزستان وجود نداشته است

اسماعیل جلیلی اظهار داشت:اولین وجه رسیدگی به توانایی و مهارت های وی برای مدیریت کردن وزارت خانه کلیدی علوم است باید وی مورد وثوق دانشگاهیان برای تصدی این منصب باشد و توان اجرای برنامه های دولت را داشته باشد.

 

اسماعیل جلیلی نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل در مجلس شورای اسلامی  در خصوص انتظار مجلس و نمایندگان از دولت برای معرفی وزیر علوم اظهار داشت:وزارت یک جایگاه اداری و سیاسی است قطعا وزیری که از طرف رئیس جمهور معرفی می شود مجلس از دو وجه او را مورد بررسی قرار می دهد.

وی ادامه داد:اولین وجه رسیدگی به توانایی و مهارت های وی برای مدیریت کردن وزارت خانه کلیدی علوم است باید وی مورد وثوق دانشگاهیان برای تصدی این منصب باشد و توان اجرای برنامه های دولت را داشته باشد.

جلیلی تصریح کرد:وجه دومی که در مجلس بررسی می شود جنبه سیاسی وزیر معرفی شده خواهد بود عملکرد سیاسی او، میزان تعامل با گروه ها و پاسخگویی به مجلس مورد توجه جدی قرار می گیرد.

وی افزود:فردی را که رئیس جمهور محترم برای وزارت می خواهد معرفی کند براساس شایستگی ها، مبتنی بر مهارت های علمی و مهارتی و خوش نامی در عرصه سیاسی باشد.

نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل تصریح کرد:دولت باید در معرفی گزینه وزارت علوم  با توجه به حساسیت این جایگاه دقت نظر داشته باشد  مجلس هم در رسیدگی باید دقت به خرج دهد تا وزیری که انتخاب می شود بتواند وزارت علوم را به سمت اهدافی که در نقشه راه علمی کشور ترسیم شده است پیش ببرد.

در خصوص اظهارات رئیس جمهور مبنی بر تک رقمی شدن نرخ بیکاری در تابستان امسال گفت:رئیس جمهور قطعا براساس آمار و شاخص هایی که ملاک ارزیابی است این آمارها را ارائه می کند اما واقعیت هایی که امروز در سطح جامعه ما وجود دارد و به طور خاص در خوزستان همچنان معضل اول بیکاری و اشتغال است.

وی ادامه داد:آمار و ارقام بیکاری در استان خوزستان در خوشبینانه ترین حالت از۲۰ درصد به پایین نخواهد بود هر چند که در بعضی از حوزه ها بالای ۴۰ درصد آمار بیکاری است لذا آماری که رئیس جمهور اعلام کرد بر اساس یک سری از شاخص های بین اللملی است که اگر یک فردی در طول یک هفته دوساعت فعالیتی را انجام دهد شاغل حساب می شود با این ملاک فرمایشات رئیس جمهور درست است اما واقعیت در جامعه چیز دیگری است.

جلیلی تصریح کرد:وقتی از هر ۱۰ نفری که به ما نمایندگان مراجعه می کند نه نفر از آنها با داشتن مدرک تحصیلی و مهارت کار مشکل بیکاری دارد نشان می دهد باید در بخش آمارها دنبال ملاک هایی بود که واقعیت جامعه را نشان دهد.

وی ادامه داد:متاسفانه در طول یک سال گذشته در استان خوزستان هیچ اراده جدی برای خروج از بحران بیکاری وجود نداشته است  حداقل در استان می توانیم شهادت بدهیم بیکاری در خوزستان بحران اول ماست.

جلیلی در خصوص صدور حکم عدام آیت االه نمر توسط رژیم عربستان گفت: ما از شنیدن این خبرها متاسفیم که در یک کشوری اسلامی حکم اعدام برای یک عالم و اندیشمند دینی را که عمر را صرف تبیلغ دین اسلام و مذهب تشیع قرار داده است صادر می شود انتظار این است کشوری که ادعای اسلامی بودن دارد مسلمانان و به طور خاص عالمان دینی امنیت و آسایش داشته باشند این رویکرد مورد اعتراض جدی ماست عربستان نباید یک عالم دینی را در کشوری که محل تجمع سالیانه میلیون ها مسلمان است به اعدام محکوم کند.

وی ادامه داد:موج بیداری اسلامی در منطقه برای حکام کشورهای خلیج فارس این نگرانی را ایجاد کرده است که ممکن است این موج به کشور آنها سرایت کند لذا آنها اقدام به برخوردهای این چنین تند می کنند که این اقدامات خود در آینده بانی تحرک مردم خواهند شد.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد:ما به عنوان یک کشور شیعی باید در حمایت از این عالم شیعه اقدامات جدی انجام دهیم تا این فضایی که علیه شیعیان در کشورهای دیگر ایجاد شده است کمتر شود و آنها بتوانند در یک فضای امن در کشورهای خود زندگی کنند وفعالیت های سیاسی و اجتماعی و دینی خود را به راحتی انجام دهند.