دانشگاه چمران دانشجوی خارجی می پذیرد

خورنا/ دکتر محمد رعایایی‌اردکانی از اعلام نظر مثبت به نخستین گروه دانشجویان خارجی برای پذیرش در دانشگاه خبرداد و گفت: شاید برای اولین سال است که به حدود ۱۴ تا ۱۹ دانشجوی خارجی برای پذیرش پاسخ مثبت داده‌ شد که منتظر اعلام زمان انجام فرآیند اداری برای ثبت‌نام در دانشگاه هستند؛ این دانشجویان به طور عمده از کشور عراق هستند که برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش ‌شده‌اند.

وی در خصوص تغییرات پذیرش امسال نسبت به سال گذشته با توجه به تاکیدات مدیریت بر منطقی و محدود شدن پذیرش، تصریح کرد: با توجه به این که از اسفندماه گذشته در این مسوولیت قرار گرفتم و ظرفیت پذیرش‌ها قبل از آن ارسال شده بود، بنابراین اعمال تغییر قابل توجه در پذیرش‌ها چندان امکان‌پذیر نبود و همان پذیرش‌هایی که مدیریت قبلی دنبال می‌کرد، اتفاق افتاد؛ تنها کاری که امسال انجام نخواهیم داد، برگزاری امتحان داخلی برای پذیرش دانشجو در واحد پردیس است.

سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز با یادآوری این که سال گذشته این امر باعث ورود دانشجویان باکیفیت پایین در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به دانشگاه شد، افزود: امسال این اتفاق رخ نخواهد داد؛ پذیرش دانشجو برای پردیس دانشگاه از دو طریق امکان‌پذیر است که پذیرش اصلی از طریق سازمان سنجش انجام می‌شود اما اگر ظرفیت خالی وجود داشته باشد. در ظاهر سال گذشته دانشگاه این اجازه را داشت که به طور مستقل آزمون ورودی برای پذیرش دانشجو به ‌صورت تکمیل ظرفیت برگزار کند.

رعایایی‌اردکانی تصریح کرد: در سال ۹۳ نه دانشگاه این درخواست را داشته است و نه وزارت‌خانه مجوز داده که این اتفاق دیگر رخ ندهد زیرا در آزمون داخلی رقابت بین افراد معدودی انجام می‌شود و به بیان دیگر این آزمون یک رقابت جدی نیست؛ بنابراین دانشجویان ضعیف جذب می‌شوند درحالی‌که در کنکور رقابت وسیعی شکل می‌گیرد و دانشجویان باکیفیت بالاتر وارد دانشگاه می‌شوند.

وی در خصوص احتمال پذیرش تکمیل ظرفیت برای واحد پردیس در ترم بهمن‌ماه، با توجه به خالی‌ماندن بخشی از ظرفیت آن، اظهار داشت: برای پردیس دانشگاه در مجموع ظرفیت پذیرش امسال ۵۶۰ نفر اعلام شده بود که فکر می‌کنم تعداد بسیار کمی داوطلب، ۵۶ نفر از طریق کنکور سراسری در پردیس پذیرش‌ شده‌اند و در واقع داوطلب برای تحصیل در این واحد آموزشی نداشتیم.

سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز ادامه‌داد: اکنون درصورتی‌که دانشگاه بخواهد برای تکمیل ظرفیت اقدام کند سازمان سنجش می‌تواند از میان داوطلبان ذخیره کسانی را که دارای شرایط و حدنصاب نمره علمی لازم باشند به دانشگاه اعلام کند؛ در خصوص این مورد هنوز اقدامی صورت نگرفته است که اطلاع داشته باشیم سازمان سنجش امسال چه تصمیمی خواهد گرفت. همچنین هنوز به دانشگاه اعلام نکردند که تمایلی برای پذیرش تکمیل ظرفیت دارد یا خیر.

 

منبع / خوزنیوز