گروه زمین‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز

گسل اهواز به لحاظ زمین‌شناسی خطری برای مردم اهواز ندارد

خورنا/ عضو هیئت علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: گسل اهواز به لحاظ زمین‌شناسی و لیتو‌شناسی و انرژی آزاد شده خطری برای مردم اهواز ندارد چرا که انرژی این گسل پایین بوده و مستهلک می‌شود.

عباس چرچی اظهار کرد: شهرستان اهواز به لحاظ زمین‌شناسی روی گسل اهواز قرار دارد و این گسل جز گسل‌های لرزه خیز است.

وی درباره قدرت لرزه خیزی گسل اهواز اضافه کرد: لحاظ پتانسیل لرزه خیزی جزء گسل‌های متوسط با خطر زلزله متوسط است.

عضو هیئت علمی گروه زمین‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهوازگفت: گسل اهواز به لحاظ زمین‌شناسی و لیتو‌شناسی و انرژی آزاد شده خطری برای مردم اهواز ندارد چرا که انرژی این گسل پایین بوده و مستهلک می‌شود.

وی افزود: شهرهای دزفول و شوش که در زلزله اخیر مورموری لرزیدند به لحاظ گسلی روی گسل ایلام قرار دارند.

چرچی ادامه داد: گسل ایلام یک گسل ترکیبی است و ترکیبی از چند گسل مختلف است و به دلیل اینکه محل برخورد چند گسل مختلف است وقتی این چند گسل با هم فعال می‌شوند زلزله رخ می‌دهد.

وی بیان کرد: شمال خوزستان محل تلاقی چندین گسل است و این باعث آزاد شدن انرژی زیادی می‌شود ولی در اهواز این گونه نیست.

استاد تمام رشته زمین‌شناسی عنوان کرد: به لحاظ موقعیت گسلی، نیمه شرقی و شمالی خوزستان لرزه خیز‌تر از جنوب و جنوب غربی خوزستان است.

وی اضافه کرد: به طور کلی هر چه وسعت دشت بیشتر باشد میزان لرزه خیزی کمتر و هر چه کوهستان و کوه بیشتر باشد احتمال زلزله بیشتر است.

وی درباره علت این پدیده گفت: در دشت‌ها جنس سنگ‌ها منعطف‌تر و پلاستیکی‌تر است ولی در کوهستان‌ها سنگ‌ها شکننده ترهستند.

استاد گروه زمین‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: زلزله‌های اخیر در دزفول و شوش پیش لرزه یک زلزله بزرگ نیست و این زلزله‌های اخیرپس لرزه‌های زلزله‌های چند ماه پیش هستند که در مورموری و آبدانان رخ داده است.

وی تأکید کرد: این پس لرزه‌ها ممکن است تا چند ماه پس از زلزله باز رخ دهد چرا که هنوز انرژی گسل به طور کامل آزاد نشده ولی مردم نگران نباشند چرا که این پس لرزه‌ها قدرت کمتری دارند.

چرچی خاطرنشان کرد: گسل اهواز به لحاظ تاریخی سابقه لرزه را دارد ولی به علت حالت خمیری سنگ‌ها امکان زلزله بزرگ وجود ندارد.

مرجع / تسنیم – خوزنیوز