چالش های سهمگین تولید فند و شکر

افزایش ۴۵ درصدی قیمت قند و شکر

خورنا/ دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر گفت: دولت قیمت خرید هر کیلوگرم چغندر قند را از یک هزار و ۶۵۰ ریال به دو هزار و ۴۰۰ ریال افزایش داد که رشدی ۴۵ درصدی را شامل می شود.

‘بهمن دانایی’شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با وجود اعلام این نرخ هنوز قیمت شکر تعیین نشده است.

وی با اعلام این که واردات بی رویه، تولید داخلی شکر را با چالش روبرو کرده گفت: اینک یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شکر در دست تولید است و واردات بی رویه شکر خسارت بزرگی در حق صنعت قند و شکر است که تولید داخلی را با چالش جدی روبرو می کند.

دانایی افزود: برای جلوگیری از تکرار اتفاق های ناگوار سال های گذشته که به علت بی تدبیری در واردات بی رویه شکر، صنعت قند و شکر در داخل رادچار مشکل کرد ضرورت دارد این صنعت مورد حمایت قرار گیرد.

دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر گفت: علت تاخیر در تعیین نرخ شکر دعوت نکردن از انجمن در نشست های این کار گروه و ارائه آمار کذب از سوی زیرمجموعه به کارگروه است؛ مدیران میانی در دولت های نهم و دهم هم آمار نادرست به مدیران ارشد می دادند و به همین خاطر محاسبات و تصمیم گیری ها اشتباه از آب در می آمد.

وی افزود: آمار ما مستند، گویا و صادقانه در اختیار کارگروه قرار گرفته اما برخی کارشناسان در اتاق های در بسته روی این آمار تشکیک ایجاد می کنند و به همین خاطر هنوز قیمتی تعیین نشده است؛ این در حالی است که کارخانجات چغندری کار خود را شروع کرده اند و نیشکری ها هم در آستانه آغاز فعالیت خود هستند.

دانایی گفت: سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان از سال ۸۵ ضوابطی برای قیمت گذاری کالاها و محصولات اعلام کرده که نرخ گذاری شکر باید براساس این ضوابط انجام شود که با توجه به افزایش نرخ چغندر قند از سوی شورای اقتصاد که ۶۵درصد قیمت تمام شده شکر چغندری را به خود اختصاص می دهد با ۳۰درصد افزایش نرخ شکر تا ۲۴ هزار و ۵۰۰ و ۲۴ هزار و ۷۰۰ریال پیشنهاد می شود.

وی افزود: یکی از برگه های برنده دست ما برای افزایش قیمت، تسویه حساب بموقع با کشاورزان است، ۴۰ روز است که از چغندر کاران شکر خام می گیریم و اگر پول نداشته باشیم به آن ها بدهیم دیگر کار نخواهند کرد.

دانایی گفت: تداوم این روند مانند سال ۸۵ صنعت قند و شکر کشور را در آستانه شکست قرار خواهد داد که در طول یک سال دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن شکر وارد کشور شد.

دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر افزود: به همین علت مجموع تولید چغندر قند از شش میلیون و ۶۰۰ هزار تن به یک میلیون و ۷۰۰هزار تن در سال ۸۷ رسید.

وی افزود: صنعت قند و شکر اشتغال بسیار وسیع به همراه دارد و از زمانی که کشت چغندر قند از چرخه تولید خوزستان حذف شد میزان تولید گندم هم افت کرد زیرا در همان اراضی زیر کشت چغندر برای تناوب زراعت گندم کشت می شد.

دانایی گفت: نبود کشت چغندر قند و ضربه خوردن به صنعت نیشکر، اشتغال، تناوب زراعت و تولید خوراک دام را از بین می برد؛ کارشناسان ما توان توجیه آن را ندارند که صنعت تولید شکر به نفع ماست.

وی افزود: افراد در سطح وزرا و معاونان آن ها در وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت افراد کارشناس و مجربی هستند اما برخی افراد در زیر مجموعه ها نمی گذارند کارها از روند منطقی و درست برخوردار شوند.

 

منبع / ایرنا