نوبخت

رسانه ملی در حق این دولت بی‌انصاف است

تخریب ذهن مردم نسبت به این ادعا نوعی بی‌انصافی است.
 بعد از اعلام اخیر مرکز آمار از نرخ بیکاری تابستان سال جاری که بیانگر کاهش تعداد بیکاران، نرخ بیکاری ۵/۹ و ایجاد ۴۰۰ هزار شغل بود، برخی منتقدان نسبت به نحوه محاسبات و رابطه آن با رشد اقتصادی واکنش نشان داده و یا در برنامه‌های تلویزیونی دستخوش مقایسه‌هایی که اغلب پایه کارشناسی نداشت، قرار گرفت.براین اساس محمدباقر نوبخت جمعه شب در گفت و گوی ویژه شبکه خبر حضور یافت و با ارائه توضیحاتی درباره محاسبات انجام شده نسبت به نقدهای غیر کارشناسی و عجولانه به خصوص در صدا و سیما انتقاد کرد.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در تشریح آمار اخیر مرکز آمار از نیروی کار گفت: نرخ بیکاری نسبتی است که تعداد بیکاران صورت و جمعیت فعال مخرج آن را تشکیل می‌دهد که جمعیت فعال بالای ۱۰ سال است که کمتر از این سن غیرمولد و از این سن به بالا در سن کارقرار می‌گیرند.
وی توضیح داد: جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر به دو دسته تقسیم می‌شوند یک گروه جمعیت غیرفعالند که توان کار دارند اما جویای کار نیستند و گروه دوم فعالند که در سن کار و جویای کارهستند.وی با اشاره به اینکه جمعیت فعال در سن کار بوده و آماده به کار هستند افزود: از این جمعیت نیز بخشی کار بدست آورده و شاغل می‌شوند و تعدادی هم کاری نداشته و بیکارند که نسبت تعداد بیکاران به جمعیت فعال جویای کار بیانگر نرخ بیکاری است.
با یک ساعت کار که نمی‌توان زندگی کرد
نوبخت در ادامه برای توضیح در رابطه با فرد شاغل به تعریف سازمان بین‌المللی کار اشاره کرد و گفت: از آنجایی که کوچکترین واحد کار ساعت است اگر کسی حتی یک ساعت در هفته‌ای که مورد سئوال قرارگرفته کار کرده باشد جزو شاغلین محسوب خواهد شد. با این وجود عقل نمی‌پذیرد که فردی که یک ساعت کار می‌کند توان گرداندن زندگی خود را داشته و از کار شایسته‌ای برخوردار باشد؛ چراکه بسیاری از کارمندان ما تمام ساعت کار خود را کار کرده اما بازهم ناچارند شغل دومی داشته تا مخارج سنگین اقتصادی و زندگی خود را تامین کنند.
دولت قبل هم با روش ما محاسبه می‌کرد
وی با تاکید بر اینکه قطعا نمی‌توان گفت کسی که یک ساعت در هفته کار می‌کند دارای شغلی با حقوق مکفی است، تصریح کرد: اما با همین آمار و ارقام و روشهایی که نرخ بیکاری فعلی محاسبه شده فصل و سال پیش و دولت قبل و قبل‌تر نرخ بیکاری را محاسبه کرده اند.نوبخت با بیان اینکه برای بدست آوردن برایندی از کار، بیکاری و اشتغال،از نمونه‌ای از ۶۴ هزار خانوار از سراسر ایران هر سه ماه یکبار پرسش انجام می‌شود، ادامه داد: براین اساس در تابستان امسال دو میلیون و ۲۵۷ هزار نفر اعلام کردند که کار نداشته و بیکارند. در عین حال در این مدت ۲۳ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر جمعیتی بودند که در سن کار بوده اند که از تقسیم این دو رقم نرخ بیکاری محاسبه می‌شود.
وی با طرح این سئوال که ‌آیا تعداد بیکاران در تابستان نسبت به دوره بهار کم یا زیاد شده است؟‌ یادآور شد: تعداد بیکاران نسبت به دو میلیون و ۵۳۰ هزار نفری بهار کم شده و به دو میلیون و۲۵۷ هزار نفر کاهش یافته است.