رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان:

دهقانی از مدیریت خود خاطره خوبی برای خوزستان بجا بگذارد

کجای قانون آمده که این اداره می تواند مصوبات نظام مهندسی را باطل کند؟ تنها چیزی که وجود دارد این است که براسااس ماده ۲۶ قانون نظام مهندسی و ماده ۱۲۲ آیین نامه اجرایی، اداره کل راه و شهرسازی می تواند درخصوص عملکرد این سازمان درصورتی که از اهداف قانونی خود انحراف داشته باشد می تواند درخواست انحلال سازمان را به کمیته ای مرکب از وزیر راه و شهرسازی، وزیر دادگستری و رییس سازمان نظام مهندسی و ساختمان کشور ارائه نماید
دهقانی از مدیریت 35 ساله خود خاطره خوبی برای خوزستان بجا بگذارد

 طی چندروز گذشته جنجال زیادی بر سر اتتخابات هیات رییسه سازمان نظام مهندسی خوزستان و واکنش اداره کل راه و شهرسازی به وجود آمد، که در مطبوعات انعکاس زیادی داشت. با برگزاری انتخابات، شیخ الاسلامی از ریاست سازمان برکنار شد و با رای اکثریت، رادکیا به عنوان رییس سازمان برگزیده شد. تصمیم هیات مدیره سازمان در حالی اخذ شد که هنوز دوره یک ساله ریاست شیخ الاسلامی به پایان نرسیده بود و بر اساس ماده ۷۱اصلاحی آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی سازمان، روسای سازمان برای یک سال انتخاب می‌شوند و انتخابات مجدد برای تجدید بلامانع است.

 پس از بررسی شکوائیه رئیس قبلی سازمان نظام مهندسی، اداره کل مسکن و شهرسازی نامه ای را مبنی بر غیر قانونی بودن عزل در تاریخ۲۱شهریور ماه به هیئت مدیره سازمان تکلیف کرد و پس از آن که سازمان نظام مهندسی شهر اهواز زیربار این تکلیف نرفت، ریاست قبلی به مقامات بالاتر موضوع را گزارش داد و جلسه ای که به همین منظور تشکیل شد و دکتر شیبانی اصل مدیرکل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه ای وزارت راه، دهقان مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان و عده ای از نمایندگان حقوقی مسکن و شهرسازی حضور داشتند؛ عنوان شد که انتخابات برگزار شده غیر قانونی بوده و شیخ الاسلامی به سمت ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان ابقا شد.

اما در این زمینه دهقانی مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان در گفت و گو با رسانه ها فرخ حاج شیخ الاسلامی را رئیس قانونی این سازمان دانست و گفت: در صورت عدم تمکین به قانون بر اساس ماده۲۶قانون و آئین نامه سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی خوزستان منحل می‌شود.

وی افزود: برگزاری انتخابات هیئت رئیسه از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان خلاف قانون بوده و این انتخابات باطل است زیرا هنوز چند ماه دیگر تا پایان یک سال و برگزاری این انتخابات زمان باقی مانده است.

دهقانی اضافه کرد: بر اساس ماده۱۲۲قانون و آئین نامه سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بررسی عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است که بر همین اساس طی نامه و دستورالعمل مورخ۲۶شهریورماه امسال تذکرات لازم را درباره انتخابات برگزار شده به هیئت مدیره این سازمان داده‌ایم ولی هیئت مدیره به این دستورالعمل توجهی نکردند.

اما سیروس رادکیا رئیس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان درباره حرف و حدیث هایی که بر سر انتخاب وی وجود دارد به خبرنگار خوزنیوز گفت: در مجمع عادی نظام مهندسی که با تاخیر یکماهه برگزار شد عملکرد هیات مدیره بررسی گردید. رسم بر آن است که رئیس سازمان در این جلسه گزارشی از عملکرد یک ساله هیات مدیره ارائه دهد که متاسفانه در این گزارش مواردی مطرح و باعث اعتراض اکثریت شد و عملکرد ایشان مورد تصویب قرار نگرفت.

وی افزود: پس از ۲۵ مرداد که هیات مدیره مطابق ماده ۷۶ قانون نظام مهندسی ساختمان هیات مدیره اختیار نمایندگی را به من تفویض کرد و اعتراضاتی مبنی بر شیوه حضور مدیرکل که باید به صورت تمام وقت در سازمان باشد و نیز عدم پاسخگویی به نامه های دفاتر نمایندگی سازمان و کم کاری هایی از این قبیل به عملکرد ایشان وجودداشت.

رادکیا تاکید کرد: هیات مدیره در طول یک سال دوره خود علاوه بر وظایف که برعهده دارد باید دست به یکسری ابتکارات نیز بزند و رییس سازمان باید علاوه بر تامین رفاه مهندسان عضو، مدیریت درآمدها، هنر ارائه و اولویت کار را هم داشته باشد.

وی ادامه داد: آقای شیخ الاسلام می گویند من یکسری نامه برای ارائه به رسانه ها دارم که فکر می کنم ایشان فقط کپی شناسنامه خود را به روزنامه ها نداده اند. یکی از مطبوعات خوزستان کلا صفحه نخست خود را به این قضیه اختصاص داده که اگر این باعث پرتیراژ شدن آن می شود شخصا خوشحال می شوم.

رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان پیرامون دوره تحصیلی خود در دانشگاه کشور مالزی یادآور شد: این که می گویند دوسال در کشور نبودم و در جلسات شرکت نمی کردم صحت ندارد و من هرگز به طور تمام وقت در کشور مالزی نبودم. غیبت های من به حدنصاب چهار نرسید و ازسوی دیگر از آن جا که تنها عضو ترافیکی بودم با استعفای من موافقت نشد و گفتند به حضور شما نیاز داریم.

رادکیا عنوان کرد: هیات مدیره طبق مصوبه تعیین می شود و در انتخابات اخیر شاهد یک مورد نادر از انتخابات نهادهای مختلف بودیl که در آن اعضا به جای تبدیل شدن به دوگروه، وفاق کامل داشتند و از مجموع ۱۱ رای، ۱۰ رای به بنده داده شد.

وی گفت: پیش از آن که انتخابات برگزار شود، من و یکی دیگر از اعضای هیات مدیره به اداره کل راه و شهرسازی استان مراجعه کردیم و قصدمان را به عنوان ناظر سازمان با آن ها در میان گذاشتیم. در در روز رای گیری نیز دستورجلسه را برای اداره کل فرستادیم و تاکید کردیم در جلسه حضور یابند.

تصاویر/ نشست خبری رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان

رادکیا اظهارکرد: ازسوی اداره کل راه و شهرسازی به ما گفتند اگر ترکیب هیات مدیره به هم بخورد شما می توانید انتخابات را برگزار کنید، ما نیز در جلسه هیات مدیره استعفای دونفر از مجموع سه نفر عضو هیات رییسه را اعلام کردیم و به نوعی ترکیب به هم خورده بود. رییس هیات مدیره نیز دلایل ما را شنید و با استعفا موافقت کرد و ازسویی از آقای شیخ الاسلام خواهش کردیم درصورت تمایل برای ریاست کاندیدا شوند اما مابقی اعضا موافق ماندن ایشان نبودند.

وی تاکید کرد: تنها مرجعی که می تواند هیات رییسه یا مصوبه را دوباره تغییر دهد همین هیات مدیره است اما اداره کل راه و شهرسازی خوزستان این میان در جواب شکایت شیخ الاسلام طی نامه ای به سازمان نظام مهندسی اعلام نمود که طبق ماده ۷۱ قانون نظام مهندسی، رییس سازمان باید یک سال در سمت خود باقی باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان یادآورشد: حال مخاطبم اداره کل راه و شهرسازی است، کجای قانون آمده که این اداره می تواند مصوبات نظام مهندسی را باطل کند؟ تنها چیزی که وجود دارد این است که براسااس ماده ۲۶ قانون نظام مهندسی و ماده ۱۲۲ آیین نامه اجرایی، اداره کل راه و شهرسازی می تواند درخصوص عملکرد این سازمان درصورتی که از اهداف قانونی خود انحراف داشته باشد می تواند درخواست انحلال سازمان را به کمیته ای مرکب از وزیر راه و شهرسازی، وزیر دادگستری و رییس سازمان نظام مهندسی و ساختمان کشور ارائه نماید.

رادکیا ادامه داد: مورادی که من در پاسخ به اعلام قانونی نبودن انتخابات به اداره کل راه و شهرسازی استان بیان بنده به عنوان رییس سازمان از هیچ مرجعی صادر نشده که اکنون بتوانند آن را از من بازپس بگیرند؛ دوما اگر این اداره مستنداتی درخصوص انحراف سازمان از وظایف قانونی خود را دارد طبیعتا این حق را دارد که این مستندات را ارائه کند.

وی افزود: سوالی که از اداره کل راه و شهرسازی دارم این است که چرا در استان های سمنان و البرز که انتخابات سازمان نظام مهندسی زودهنگام برگزار شد چنین جنجالی برپانشد؟ سوال دیگر من این است که با توجه به شناختی که وجود دارد آیا هیات رییسه سازمان با ترکیب فعلی در جهت اهداف سازمان حرکت می کند یا تنها آقای شیخ الاسلام این توانایی را دارند؟

رئیس سازمان نظام مهندسی خوزستان گفت: آیا استنادات قانونی ذکرشده در نامه اداره کل راه و شهرسازی پیش از برگزاری انتخابات نمی توانست مرجع بررسی کننده باشد؟ آیا حضور نمایندگان این اداره کل در انتخابات با اطلاع و دستورجلسه قبلی، نمی تواند مغایر با نامه ارسالی آن ها باشد؟

رادکیا تاکیدکرد: نمایندگان اداره کل راه و شهرسازی در جلسه مزبور پس از شنیدن نقطه نظرات هیات مدیره، اعلام کردند که شما تصمیم خود را در این باره بگیرید و سپس به ما اطلاع دهید، اما این که صراحتا ذکر شود تغییر هیات رییسه خلاف قانون است، چنین چیزی مطرح نشد.

وی با توجه به مطرح شدن احتمال انحلال سازمان نظام مهندسی گفت: اگر ایشان طبق قانون مستندات کافی مطابق موارد قانون را دارد، این موضوع را پیگیری کند اما از مدیر باسابقه ای چون ایشان با تجربه ۳۵ سال مدیریت انتظار می رود خاطره خوشی را از خود در خوزستان به جای بگذارد.

منبع / خوزنیوز