مدیر تعاون روستایی خوزستان

خرید ۶۰۰ هزار تن ذرت تضمینی از کشاورزان خوزستانی

با توجه به تفاوت که بین قیمت موجود در بازار، و قیمت خرید تضمینی دولت وجود دارد پیش‌بینی می‌شود تشکل‌های تحت نظارت این مدیریت در سال زراعی جاری حدود ۶۰۰ هزار تن ذرت با نرخ تضمینی را از کشاورزان ذرت‌کار این استان خریداری کند.

وی با بیان اینکه طبق قیمت اعلام شده از سوی دولت، هر کیلوگرم ذرت به قیمت ۸ هزار و ۷۰۰ ریال خریداری خواهد شد افزود: هم‌اینک هر کیلوگرم ذرت در بازار بین ۸ هزار تا ۸ هزار و ۵۰۰ ریال خریداری می‌شود که دولت مکلف است برای جلوگیری از زیان کشاورزان این محصول را با قیمتی بالاتر از آنچه در بازار است به صورت تضمینی خریداری کند.

مدیر تعاون روستایی خوزستان با اشاره به اینکه دولت قیمت خرید هر کیلو گرم ذرت برای سال آینده را ۹هزار و ۶۰۰ ریال اعلام کرده است تصریح کرد: برای خرید ذرت امسال ۵هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده و خوزستان اکنون ۴۰ درصد ذرت کشور را تولید می‌کند.

خواجوی با بیان اینکه برداشت ذرت در خوزستان از نیمه نخست آبان آغاز، و تا پایان بهمن ادامه دارد گفت: نرخ خرید پارسال برای ذرت به ازای هر کیلوگرم ۴ هزار و ۶۰۰ ریال بود که امسال قیمت آن به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

وی در ادامه از خریداری یک میلیون و ۲۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان در سال زراعی جاری خبر داد و افزود: از این میزان ۹۷۶ هزار تن گندم به صورت رسمی خریداری و به شرکت غله و بازرگانی تحویل،و ۵۰هزار تن دیگر به صورت توافقی از کشاورزان خریداری شد.

خواجوی گفت: هر کیلوگرم گندم معمولی به قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ ریال و گندم دروم ۱۰ هزار و ۸۰۰ ریال خریداری شده است.

این مسئول عنوان کرد: پارسال ۷۰۰ هزار تن گندم توسط تعاون روستایی و شرکت غله از کشاورزان خوزستان خریداری شد که میزان خرید در سال زراعی جاری نسبت به سال پیش از آن، افزایش ۳۰۰ هزار و ۵۰ تنی ۴۰ درصد رشد داشت.

مدیر تعاون روستایی خوزستان ادامه داد: از مجموع ۷ میلیون تن گندمی که دولت در سراسر کشور از کشاورزان خریداری کرده خوزستان یک هفتم مجموع خرید را به خود اختصاص داده و رتبه نخست را دارد.

وی اظهار کرد: برای خریداری گندم در سال زراعی جاری حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به کشاورزان خوزستان پرداخت شده است.

خواجوی در پایان بیان کرد: در صادرات غلات به طور عمده گندم و ذرت هنوز نمی توان این محصولات را صادر کرد چرا که در مقطع فعلی واردات داریم و امید است با برنامه‌ریزی مسئولان به زودی به خودکفایی در این زمینه رسیده و بتوان صادرات داشت.

منبع / فارس