همایش روز جهانی غذا ۲۲ مهرماه در اهواز برگزار شد

خورنا با توجه به نگرش آکادمیکی که در بحث سلامت غذا در کشور وجود دارد، لازم است جایگاه غذایی کشور به سوی جایگاه مطلوبتر ارتقا یابد.
دکتر علی خدادادی قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی اهواز، صبح امروز در همایش روز جهانی غذا که در تالار شهدای دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، یا بیان این مطلب گفت: طرح تحول نظام سلامت از چند ماه گذشته با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، امیدی را در جامعه ما ایجاد کرده و به تدریج در حال اجراست.
وی با بیان اینکه در مرحله اول طرح، بحث درمان و در مرحله دوم، بحث بهداشت مطرح و پیگیری شد و مرحله سوم اجرای طرح، با ارایه کتاب جدید ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت کلید خورد، افزود: این امر می‌تواند میثاقی برای جامعه پزشکی و سرمنشا گام‌های موثری برای اجرای طرح باشد.
خدادای گفت: بیش از دو دهه بحث بر سر تعرفه‌های خدمات سلامت مطرح بود که اکنون این مساله با جدیت وزارت بهداشت، به سرانجام رسید و اجرایی شدن ارزش‌گذاری تعرفه‌های سلامت و اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت قطعا می‌تواند در اجرایی شدن سیاست کلی نظام سلامت ابلاغی توسط مقام معظم رهبری و تحقق اهداف برنامه‌های دولت در این زمینه، نقش اساسی داشته باشد.
 قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: یکی از بندهای برنامه پنجم توسعه، تایید و بازنگری تعرفه‌هایی است که اکنون اعمال می‌شود که قطعا توسط مجموعه‌های تخصصی این امر انجام می‌شود و واحدهای بخش خصوصی و بخش دولتی باید به این بازنگری در تعرفه‌ها تن دهند.
 خدادادی افزود: این امر می‌تواند باعث ایجاد توازن و تعادل در ارزش خدمات تخصصی شود.
 این مقام مسوول اظهار کرد: سلامت می‌تواند محور توسعه پایدار باشد. تخصیص منابع دولتی به حوزه سلامت، صرف هزینه‌ها نیست بلکه نوعی سرمایه‌گذاری است که می‌تواند موجب توسعه پایدار جامعه شود.
 وی تاکید کرد: یکی از بحث‌های مطرح در کشور که هزینه‌های بسیاری را صرف آن می‌کنیم، درمان انواع سرطان‌هاست که بسیاری به عنوان سونامی سرطان از آن یاد می‌کنند. این بحث هم از نظر تشخیص و هم از نظر درمان نیاز به توجه بیشتری دارد.
خدادادی  تصریح کرد: به طور نمونه سرطان معده در کشور ما دارای رتبه نخست است و در جهان ششمین سرطان شایع به شمار می‌رود که انگشت اتهام به سوی رژیم غذایی، نوع رژیم غذایی و اضافه وزن است و نیاز است با ابداع روش‌های بیولوژیکی مناسب، شرایط سلامت تغذیه و افزایش کیفیت غذا را فراهم کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین آیت عادلی‌نژاد، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این در همایش اظهار کرد: هر چند امروز بشر و ادمیان در زندگی خود پیشرفت کرده‌اند و افکار بلندی را در زندگی دنیایی خود محقق کرده‌اند، ولی هنوز با مساله‌ سوءتغذیه و مشکل رنج بردن انسانها از کمبود غذا، مواجه‌اند. چرا انسان‌هایی که در فکر تسخیر طبیعت و به خدمت گرفتن سایر کرات هستند، هنوز در مساله تغذیه جهانی مانده‌اند.
 وی افزود: در گذشته انسان‌ها در قبال استفاده از زمین و طبیعت، خود را مسئول می‌دانستند اما بشر امروز از روزی که خود را از جایگاه انسان مکلف وانسان مسئول به جایگاه انسان محق تعمیم داد و برای خود و نسل خود این حق را قائل شد که  از زمین و از طبیعت و از محیط زیست هر گونه که می‌خواهد، استفاده کند؛ درگیر مشکلات شد. در نتیجه این تغییر، نگاه انسان به طبیعت و زمین و محیط زیست، از نگاه امین به نگاه مالک تغییر یافته است.
  عادلی‌نژاد گفت: این در حالی است که نگاه درست و نگاه دینی می‌گوید که انسان مالک طبیعت و زمین نیست بلکه اینها امانتی است که در اختیار انسان قرار گرفته است.
دکتر بهزاد شریف مخمل زاده معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم در این همایش یا بیان اینکه  شعار روز جهانی غذای امسال با عنوان کشاورزی خانوادگی انتخاب شده است ، تصریح کرد: از آنجا که غذا نقش مهمی در بقای آدمی ایفا می‌کند و قسمت بزرگی از برنامه‌ریزی دولت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد، سازمان خواروبار جهانی FAO روز شانزدهم اکتبر را به نام روز جهانی غذا جشن می‌گیرد.
وی افزود: این سازمان، سال ۱۹۴۵ برای اولین بار، شانزدهم اکتبر را روز جهانی غذا اعلام کرد و هر ساله با فرا رسیدن این روز آن را جشن می‌گیرند به مسائل پایه‌ای غذا می‌پردازند. ضمنا شعار روز جهانی غذای امسال با عنوان کشاورزی خانوادگی انتخاب شده است .
مخمل زاده با بیان اینکه  ۱۶ اکتبر(۲۴ مهر) سالگرد تشکیل سازمان خواروبار و کشاوری ملل متحد (فائو) است که روز جهانی غذا هم نام گرفته است، گفت:  این سازمان در سال ۱۹۴۵ میلادی در کبک کانادا تاسیس شد و با داشتن ۱۶۹ عضو، بزرگ‌ترین موسسه تخصصی سازمان ملل متحد به شمار می‌رود.
وی افزود: مقابله با گرسنگی هدف اصلی این سازمان تعیین شده است و در واقع، می‌توان تشکیل این سازمان را اقدامی عملی برای پایان دادن به ترس همیشگی انسان‌ها از گرسنگی ارزیابی کرد.
این مقام مسوول با بیان اینکه فائو در گزارشی که با مشارکت برنامه جهانی غذا تهیه کرده، آورده است که بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان، در گرسنگی به سر می‌برند و تعداد این افراد با توجه به شرایط جدی اقتصادی، در حال افزایش است. سوءتغذیه در کشورهای در حال توسعه اصلی‌ترین محور این گزارش ارزیابی شده است.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز در ادامه گفت: عدم گسترش آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت مواد غذایی خصوصی در خوزستان و محدودیت فضا و امکانات آزمایشگاهی معاونت غذا و دارو و آزمایشگاه‌های رفرانس از چالش‌های پیش روی در رسیدن به امنیت غذایی در استان خوزستان است.
وی گفت: علی‌رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفته، هنوز تعداد قابل توجهی از انسان‌ها از فقر غذایی رنج می‌برند و کشورهای بسیاری هستند که از نظر امنیت غذایی در محدوده ناامن قرار دارند. به همین جهت همه ساله از سوی سازمان جهانی غذا، شعاری برای روز جهانی غذا انتخاب می‌شود و بر اساس آن، فعالیت‌ها متمرکز شده و سیاست‌گذاری می‌شود؛ بر این اساس شعار امسال عمدتا بر کشاورزی خانوادگی متمرکز شده است.
 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اقرار به لزوم دسترسی آحاد مردم به ماده غذایی در منشور جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۶۶ وارد شد و از آن به بعد نیز در اسناد بالادستی کشورهای دنیا به عنوان یک حق اصلی مردم به ثبت رسید.
 مخمل زاده افزود: با توجه به این‌که امنیت غذایی، دسترسی آحاد مردم به غذا تعبیر می‌شود ولی هنوز این امر برای میلیون‌ها نفر انسان تحقق نیافته است.
 وی اظهار کرد: تشویق ملت‌ها و تصمیم‌گیران دولت برای افزایش تولیدات محصولات کشاورزی، افزایش آگاهی عمومی ملل و توجه دادن آنها به مساله گرسنگی در جهان، تشویق به انتقال تکنولوژی به جهان در حال توسعه، بخشی از اهداف روز جهانی غذا است.
 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گفت: در استان خوزستان از سال ۸۷ تاکنون همایش روز جهانی برگزار شده و برنامه‌هایی که در این استان مورد پیگیری قرار می‌گرفتند، شامل بررسی چالش‌های موجود در زمینه بهبود صنایع غدایی، برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صنایع غذایی در استان، برپایی نمایشگاه محصولات غذایی سنتی و … بوده است.
 مخمل‌زاده اظهار کرد: از جمله مشکلات و چالش‌های رسیدن به امنیت غذایی مناسب در استان می‌توان به عدم پایش مناسب سلامت مواد اولیه با توجه به وجود آلاینده های مختلف زیست محیطی، سموم دفع آفات، آلودگی‌های مختلف میکروبی و فلزی، عدم وجود شاخص‌های پایش و ارزیابی سلامت مواد آلوده از مرزهای غیرقانونی به کشور، تولید صنفی و حتی زیرزمینی مواد غذایی، عدم وجود تشکیلات صنفی صنایع تولید کننده مواد غذایی در استان است.
 وی افزود: تقلب در مواد غذایی از جمله استفاده از مواد محافظ و آنتی‌یوتیک‌ها در مواد خام اولیه یا فراورده ‌ای نهایی و مشکلات اقتصادی تولید کننده مواد غذایی که سبب غیرفعال شدن برخی صنایع شده است، از دیگر مشکلات این حوزه است.
 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: لازم است به اقتصاد تولید غذا در استان توجه بیشتری شود تا این مجال فراهم شود که غذای با کیفیت تولید شود.
دکتر سید سعید سیدیان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز، نیز در این همایش یا بیان اینکه  افرا چاق حتما باید روغن جامد را از برنامه غذایی خود حذف کنید، گفت: روغن جامد هیدروژنه که میزان اسیدهای چرب اشباع آن بیش از ۲۵ درصد و اسیدهای ترانس آن بیش از ۱۰ درصد باشد خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزایش می دهد.
وی با اشاره به اینکه شهروندان خوزستانی حتی الامکان از مصرف زیاد از حد روغن پرهیز کنند افزود،: مصرف زیاد از حد روغن باعث ایجاد چاقی می شود.
این مقام مسوول تصریح کرد:همچنین امکان افزایش کلسترول بد(LDL)، افزایش فشار خون و در نتیجه خطر ابتلا به امراض قلبی عروقی را فراهم می آورد.
سیدیان با تاکید بر اینکه مصرف مواد لبنی چرب و گوشت پرچربی به دلیل دارا بودن چربی های اشباع باعث افزایش کلسترول خون و بروز بیماری های قلبی عروقی می شود، خاطرنشان کرد:بنابراین حتی الامکان باید از مواد لبنی کم چرب و گوشت کم چربی استفاده شود.
وی با بیان اینکه چاقی و اضافه وزن جدی ترین عامل تهدید کننده سلامت است، تصریح کرد: چاقی و اضافه وزن به افزایش بیش از حد بافت چربی در بدن گفته می شود و بصورت کلی زمانی ایجاد می شود که میزان انرژی دریافتی بیش از میزان انرژی مصرفی باشد.
سیدیان مهم ترین دلیل ایجاد چاقی را در سال های اخیر کاهش فعالیت فیزیکی عنوان کرد و افزود:  فعالیت فیزیکی و ورزش باعث  افزایش سوخت و ساز بدن و افزایش مصرف انرژی می شود .
وی تصریح کرد: سبک زندگی و تغذیه نامناسب از جمله دریافت بالای کربوهیدرات ساده مثل برنج و نانهای بدون سبوس و مصرف بالای چربی به خصوص چربیهای اشباع و کم تحرکی باعث ایجاد چاقی، اضافه وزن وبیماری های مزمن مثل دیابت و بیماریهای قلبی – عروقی شده است.
قاسم نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان هم در این همایش گفت: خوزستان یکی از استان های مستعد کشور در تولید محصولات کشاورزی است و بیشترین طرح های توسعه آتی این بخش بویژه در زمینه گندم، ذرت و چغندر قند در این استان دیده شده است.
 وی اظهار کرد: با ایجاد این زیرساخت ها خوزستان می تواند حرف های بسیاری برای گفتن در بخش کشاورزی کشور داشته باشد.
قاسم نژاد تصریح کرد:خوزستان شرایط لازم برای توسعه بخش کشاورزی را دارا بوده و با ۱۴میلیون و ۲۰۰هزار تن مجموع محصولات اعم از زراعی، باغی، دامی و شیلات مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است که بیش از  ۱۱۰نوع محصول زراعی و باغی در خوزستان کشت می شود که به تازگی هم وارد تولید محصولات جدیدی مانند زعفران و پسته در برخی مناطق شده است.
وی ضمن تقدیر از معاونت غذا و دارو در برگزاری همایش روز جهانی غذا، افزود: تنوع شرایط اقلیمی در خوزستان این امکان را می دهد که دستکم ۲۵میلیون تن انواع محصولات در این استان در آینده ای نه چندان دور تولید شود.
 در پایان این همایش از ۱۹ مدیرعامل صنایع غذایی برتر استان و ۱۵ مسوول فنی کارخانجات با اهدای لوح تقدیر و تندیس تجلیل شد.