سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان

نیاز است که مسئولان اجرایی نسبت به مسئله کتابخانه‌ای با جدیت وارد شوند

منصور کوهی رستمی پیش از ظهر امروز در جمع شهرداران اندیمشک اظهار کرد: شهرستان اندیمشک قدمت تاریخی و سابقه بسیار زیادی دارد و محل تلاقی سه استان کشور و محل ورود رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در زمان جنگ تحمیلی بوده است.

وی افزود: در این سال با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال باید توجه بیشتری به کتاب و کتابخوانی شود و سابقه دیرینه کشور ایران نیز نشان‌دهنده فرهنگ غنی ما است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان اضافه کرد: در یک نگاه کلی در شاخص‌ها شهرستان اندیمشک در حال حاضر دارای ۱۲ باب کتابخانه عمومی است و به ازای هر ۱۳ هزار و ۶۳۴ نفر اندیمشکی یک باب کتابخانه عمومی در این شهرستان موجود است.

کوهی رستمی اضافه کرد: همچنین در شاخص زیربنا ۳ هزار و ۵۰۲ مترمربع فضای کتابخانه‌ای در این شهرستان وجود دارد که در این شاخص به ازای هر ۱۰۰ نفر ۲٫۱۴ مترمربع فضا وجود دارد.

رستمی تاکید کرد: در سرانه کتاب نیز در ۱۲ باب کتابخانه شهرستان ۱۱۵ هزار و ۸۰۲ مترمربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد که در این شاخص به ازای هر ۱۰۰ نفر ۷۰ جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی در دسترس مراجعان قرار دارد.

وی ادامه داد: در شاخص عضو نیز در حال حاضر ۱۰ هزار و ۱۹۶ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی قرار داشته که در این شاخص ۶٫۲۳ درصد جمعیت عضو کتابخانه‌ها هستند.

این سرپرست اداره کل گفت: در چهار شاخص اصلی کتاب و کتابخانه‌ها خوشبختانه شهرستان اندیمشک از متوسط استانی بالاتر بوده و به عنوان نمونه در شاخص عضو متوسط استان خوزستان چهار درصد است در حالی که در شهرستان اندیمشک ۶٫۲۳ بوده و این نشان از علاقه مردم این شهرستان به بحث کتاب و کتابخوانی است.

کوهی رستمی با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری است و ایشان در جلسات مختلف نسبت مسائل فرهنگی تاکید فراوان داشته‌اند، گفت: همانطور که می‌دانید جایگاه کتاب و کتابخانه در رشد و توسعه هر منطقه بر هیچ‌کس پوشیده نیست و همه می‌دانیم که با ارتقای این شاخص شاهد رشد و پیشرفت از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خواهیم بود.

وی ادامه داد: درآمد جاری کتابخانه‌های عمومی تنها از راه نیم درصد درآمد شهرداری‌ها است که شما( شهرداران) به صورت ماهانه پرداخت می‌کنید و نیاز است شهرداران هر منطقه با عنایت ویژه نسبت به پرداخت نیم درصد اقدام کنند تا کتابخانه‌ها بتوانند نیازهای خود را رفع کنند و فضایی مطلوب برای اعضاء فراهم کنند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان افزود: تجربه کشورهای توسعه یافته نشان داده که شهرداری‌ها در بحث مسائل کتابخانه‌ها و کتاب همکاری‌های فراوانی را داشته و نسبت به این مکان‌های فرهنگی با جدیت خاصی مسائل و مشکلات کتابخانه‌ها را پیگیری می‌کنند.

کوهی رستمی در پایان با بیان اینکه شهرستان اندیمشک در زمینه کتاب و کتابخانه‌ها دارای ظرفیت‌های گسترده‌ای بوده و به علت سابقه تاریخی که دارد انتظار از این شهرستان زیاد است خاطر نشان کرد: نیاز است که مدیران و مسئولان اجرایی نسبت به مسئله کتاب و کتابخانه‌ای با جدیت وارد شوند و در این راه به ما کمک کنند و این انتظار از شهرداران بسیار زیاد است.

در این جلسه شهرداران اندیمشک نیز علاقه خود را به مباحث کتاب و کتابخانه‌ها عنوان کردند و همچنین شهردار اندیمشک متعهد شد ماهانه حداقل مبلغ ۵۰ میلیون ریال به حساب انجمن کتابخانه‌ها واریز کند و شهردار حسینیه نیز تا پایان آبان ماه مبلغ ۲۰ میلیون ریال به حساب کتابخانه‌ها واریز و باقی شهرداران نیز بدهی خود را پرداخت کنند.

منبع / فارس