مدیر تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب

تدوین برنامه ۵ ساله برای بومی‌سازی تجهیزات استراتژیک نفتی

خورنا : ناصر خردمند صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این برنامه به گونه‌ای تهیه شده تا مهم‌ترین قطعات و تجهیزات مورد استفاده مانند توربین‌ها، کمپرسورها و پمپ‌های فرآیندی به ترتیب اولویت بومی‌سازی شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته نسبت به بومی‌سازی برخی قطعات توربین‌ها و پمپ‌ها اقداماتی صورت گرفت که اکنون برای ساخت تمام مجموعه توربین و پمپ گام‌های مهمی برداشته شده است.

مدیر تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: سال گذشته در مورد پمپ BB3 به نتایج قابل قبولی دست یافتیم و یک سازنده توانمند داخلی برای ساخت آن در نظر گرفته شد که امیدواریم ساخت آن را در مدت یک‌سال به انجام برساند.

خردمند اضافه کرد: در خصوص کمپرسورهای فرآیندی نیز این روند را پیگیری کردیم و خوشبختانه نتیجه خوبی گرفتیم و در آینده نزدیک مجموعه کامل توربین گازی ساخته خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال جاری یکی از اقلام پیچیده توربین‌های گازی که تا یک‌سال پیش هیچ تولیدی از آن نداشتیم بومی‌سازی شد که در نمایشگاه تخصصی تجهیزات صنعت نفت خوزستان در آذرماه امسال رونمایی می‌شود.

مدیر تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به افزایش تلاش‌های این شرکت برای بومی‌سازی تجهیزات صنعت نفت در سال‌های اخیر عنوان کرد: در دهه ۸۰ حدود یک‌هزار و ۸۵۰ قلم کالا داخلی‌سازی شده بود، اما از  سال ۹۰ تاکنون بیش از ۱۰ هزار قلم کالا و تجهیز مهم در داخل کشور ساخته شده و در حال ساخت است.

منبع / فارس