معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز

الگوی مصرف مردم به خصوص در خوزستان نیاز به اصلاح روش‌ها دارد

خورنا : مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور گفت: الگوی مصرف مردم به خصوص در خوزستان نیاز به اصلاح روش‌ها دارد.

سیمین فقهی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: پالم یک روغن خوراکی است که در برخی موارد به ویژه در محصولات لبنیاتی ممنوع است و در صورت استفاده با متخلفان برخوردهای قانونی خواهد شد ولی این روغن در برخی موار نیز استفاده می‌شود و به طور کامل ممنوعیتی در به کارگیری آن وجود ندارد.

فقهی افزود: توجه مردم در دهه های اخیر به مسئله غذا و کالای مصرفی خود اتفاق خوبی بود و ما را برای تشدید نظارت و مسولیت پذیری بیشتر موظف کرده است. در این راستا نیز تلاش شده بعد از اطمینان یافتن از خطرات برخی محصولات، به مردم اطلاع رسانی شود.

وی گفت: الگوی مصرف مردم نیاز به اصلاح دارد و معاونت غذا و دارو در این زمینه از مربیان آموزشی مهدها دعوت کرده است تا با آموزش نکات مهم تغذیه، بتوان آنها را به کودکان انتقال نیز داد. همچنین تبلیغاتی از سوی تلوزیون و رادیو در این رابطه صورت گرفته است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: امنیت غذایی و دسترسی مردم به غذای سالم و کافی و در کل در اختیار قرار دادن این غذای سالم و فراهم کردن امنیت غذایی مردم وظیفه این نهاد است. حوزه غذا شامل بخش‌های بسیار وسیعی چون به کار گیری تکنولوژهای، کشاورزی، آب، بهداشت و دیگر موارد می‌شود و این گستردگی‌ها همه در حیطه شورای سلامت وامنیت غذایی کشور است.

فقهی با اشاره به نگرانی های مردم در مصرف محصولات غذایی اظهار کرد: نگرانی و اهمیت دادن مردم، بخشی از کار ماست و این نگرانی ما را در تامین سلامت غذایی آنها کمک می‌کند. با به وجود آمدن هر نگرانی، راهکاری نیز برای حل آن به وجود می آید و هیچ قانونی وجود ندارد که محصولات کنونی را از عرضه خارج کند ولی معاونت غذا این وظیفه را دارد بر تمام آنها نظارت کند.

نظارت تنهای بر روی محصولاتی با برند تجاری

وی افزود: نظارت این دستگاه تنهای بر روی کالاهایی که برند و نام تجاری منحصر به خود را دارند صورت می گیرد و خارج از این مسئولیت، در اختیار معاونت غذا نیست این در حالی است که در صورت گزارش از وجود هر گونه مشکلی در محصولات عرضه شده پیگیری لازم انجام می شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: در موضوع میوه و سبزیجات و سموم استفاده شده در کاشت و برداشت آنها این اختیارات به معاونت غذا و دارو داده شده است تا سموم مجاز برای استفاده را تعیین و همچنین از باقی مانده سموم در میوه و سبزیجات استان اطمینان پیدا کنند.

فقهی در پایان گفت: نظارت بر محصولات به صورت ادواری و در چندین نوبت از سوی این معاونت انجام می شود تا محصول سالم در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

 

منبع / مهر