فرماندار خرمشهر

مدیران دولت تدبیر و امید باید تدبیر کنند و راه حل منطقی و مناسبی را برای حل مشکلات ارائه دهند

خورنا : ولی‌الله حیاتی ظهر امروز در جلسه هماهنگی طرح ۵۵۰ هکتاری مقام معظم رهبری در حوزه شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری با اشاره به اینکه مدیران حاضر در جلسه همگی تام‌الاختیار هستند، گفت: در تماسی که با مدیران کل دستگاه‌های مرتبط با این طرح داشتم آنان بر داشتن اختیار تمام از سوی مدیران دستگاه‌های اجرایی در شهرستان تاکید داشتند بنابراین تمام مصوبات جلسه قابل پیگیری و لازم‌الاجرا توسط دستگاه‌های اجرایی در شهرستان است.

وی عنوان کرد: ارزیابی روند اجرای طرح مذکور در خرمشهر نشان از کندی بسیار در اجرای این طرح دارد پس باید همگان دست در دست یکدیگر داده تا روند اجرا را شتاب دهیم.

فرماندار خرمشهر با تاکید بر اینکه باید بکوشیم تا مردم هر چه زودتر حلاوت و شیرینی این طرح را در کام خود احساس کنند، افزود: حاصل جلسه پیشین (با حضور معاون وزیر کشاورزی) مصوباتی بود که باید نسبت به بررسی یک به یک آن‌ها اقدام و راهکارهای رفع آنان نیز ارائه شود.

حیاتی با اشاره به موضوع بهره‌برداری از طرح شبکه آبیاری و زهکشی نخیلات یادآور شد: قاعده بر آن است که باید تعاونی‌ها تشکیل و آموزش‌های لازم به کشاورزان ارائه شود ضمن آنکه سازمان آب و برق خوزستان نیز تا زمان اتمام آموزش‌ها موضوع تولی‌گری شبکه را بر عهده داشته و حق‌آبه را نیز از کشاورزان بگیرد.

بدهی ۳۷ میلیون تومانی کشاورزان به سازمان آب و برق

عالی‌ترین نماینده دولت در خرمشهر با اشاره به بدهی ۳۷ میلیون تومانی کشاورزان خرمشهر بابت حق‌آبه به سازمان آب و برق خوزستان گفت: فرمانداری این بدهی را از محل اعتبارات شهرستان پرداخت می‌کند اما پس از آن باید میزان نرخ حق‌آبه بر اساس راندمان کاری کشاورزان محاسبه شود تا کشاورزان نیز بیش از این متضرر نشوند.

وی با بیان اینکه همه ما ید واحده هستیم و ملاک‌مان رفع مشکلات مردم است، افزود: تمام مدیران حاضر در جلسه جزو مدیران دولت تدبیر و امید هستند که باید تدبیر کنند و راه حل منطقی و مناسبی را برای حل مشکلات ارائه دهند.

فرماندار خرمشهر با اشاره به اینکه در مباحث این چنین به دنبال معرفی فرد و یا واحدی به عنوان مقصر نیستیم، مشکلات باید پیگیری و حل شوند، تصریح کرد: اگر امور مردم را به خودشان واگذار نکنیم و آنان خودشان تصدی‌گری را بر عهده نداشته باشند، حاصل کار موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

تسریع در تشکل تعاونی‌های کشاورزی

حیاتی با بیان اینکه مردم باید در امور دخیل شوند بر تشکیل تعاونی‌های کشاورزی تاکید کرد و گفت: تغییر الگوی کشت باید در منطقه لحاظ و نوع کشت به لحاظ سودرسانی به کشاورزان بررسی و اجرا شود.

وی عنوان کرد: در شرایط فعلی به‌کارگیری شیوه‌های سنتی در کشاورزی، راندمان کاری کشاورزان را پایین آورده و سطح زیر کشت باید افزایش حداکثری یابد.

فرماندار خرمشهر یادآور شد: باید در یک پروسه زمانی ۲ ساله، سازمان آب و برق در بحث نگهداری از شبکه به کشاورزان کمک کند ضمن اینکه جهاد کشاورزی نیز باید نسبت به تشکیل تعاونی‌ها و ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان اقدام جدی و موثری کند.

حیاتی ادامه داد: برای حصول نتیجه مورد نظر باید جلسه‌ای مشترک میان تعاون روستایی، جهاد کشاورزی و سازمان آب و برق خوزستان برگزار شود و مسائل پیگیری و راهکارهای آن نیز ارائه شود.

استقرار گروه‌های پاکسازی اراضی کشاورزی از مین

وی در خصوص تعهد فرمانداری مبنی بر پاکسازی اراضی کشاورزی عمق مناسب (حدود ۱,۵ متر) گفت: به زودی با استقرار گروه‌های پاکسازی، دغدغه مین‌روبی در اراضی کشاورزی رفع می‌شود.

حیاتی با تاکید بر ضرورت گسترش فعالیت‌های مدیران دستگاه‌های اجرایی در خرمشهر افزود: پروژه ۵۵۰ هکتاری مقام معظم رهبری در مقطع خرمشهر در بخش‌های حفار شرقی، مینوشهر و شلمچه در حال انجام است.

فرماندار خرمشهر اظهار کرد: برای حصول نتایج بهتر باید از فعالیت سایر تشکل‌های آب‌بران در سایر شهرها الگوبرداری کنیم و در این زمینه برگزاری جلسات ماهانه به لحاظ پیگیری روند اجرای طرح الزامی است.

وی تصریح کرد: پروژه‌ها نباید زخم خورده و ناتمام باقی بمانند بنابراین به جای انجام چندین کار به طور همزمان باید یکی یکی پروژه‌ها را انجام و به نتیجه برسانیم تا قابل استفاده برای مردم باشد.

فرماندار خرمشهر یادآور شد: نباید انجام کارها برای دولت دوباره‌کاری شود و هزینه‌های مکرر خرج شود اما نتیجه‌ای در برنداشته باشد.

تشکیل کمیته کارشناسی با محوریت سازمان آب و برق

حیاتی تصریح کرد: برای این منظور باید یک کمیته کارشناسی با محوریت سازمان آب و برق در شهرستان خرمشهر ایجاد تا مسائل بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

عالی‌ترین نماینده دولت در خرمشهر در پایان خاطرنشان کرد: موضوع احیای کشاورزی خرمشهر را باید یک وظیفه بدانیم و برای حصول آن تلاش کنیم برای این منظور استفاده از تمام تبصره‌ها مواد قانونی و بندها که راهگشای حل مسائل است باید توسط متولیان امر انجام شود تا کارها به نحو شایسته‌ای به انجام برسد و وضعیت معیشتی مردم بهبود یابد.

منبع / فارس