معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

همایش روز جهانی غذا در اهواز برگزار شد

خورنا :  بهزاد شریف‌مخمل‌زاده گفت: همایش روز جهانی غذا ۲۲ مهرماه امسال توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در تالار شهدای این دانشگاه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه شعار روز جهانی غذای امسال با عنوان «کشاورزی خانوادگی» انتخاب شده است، افزود: به نظر می‌رسد که مهم‌ترین اهداف روز جهانی غذا شامل تشویق و تحریک ملت‌ها، سران دولت‌ها، مراکز بین‌المللی و نهادهای غیردولتی به افزایش تولید محصولات کشاورزی برای پایان دادن به گرسنگی و تشویق به برقراری ارتباط کشورهای در حال توسعه برای همکاری‌های اقتصادی، کشاورزی و حمایت‌های متقابل فنی برای افزایش محصول است.

این مسئول ادامه داد: تشویق روستائیان و به ‌ویژه زنان به مشارکت در تصمیم‌گیری‌هایی که شرایط زندگیشان را بهبود می‌بخشد، افزایش آگاهی عمومی ملل و توجه دادن آنها به مسئله گرسنگی در جهان، تشویق انتقال تکنولوژی به جهان در حال توسعه، به‌جوش آوردن همت و مسئولیت بین‌المللی و ملی برای جنگ علیه گرسنگی، سوءتغذیه و فقر و جلب توجه به تولید و توسعه کشاورزی پایدار از دیگر اهداف روز جهانی غذا است.

شریف‌مخمل‌زاده با اشاره به برگزاری همایش روز جهانی غذا در سال گذشته تصریح کرد: کمک به ارتقای تولیدات غذایی و آشامیدنی از نقطه نظر ایمنی و سلامت از طریق رقابت سالم، ایجاد اعتماد در مصرف کنندگان به غذای ساخت کشور به منظور کسب رتبه نخست تولید غذای سالم در جهان، ارتقای سطح آگاهی عمومی در زمینه استفاده از مواد غذایی و آشامیدنی و ایجاد بستری مناسب برای حل مشکلات سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان با نگاه فرابخشی از اهداف همایش سال گذشته بوده است.

وی با بیان اینکه کشاورزی خانوادگی بخشی از فرهنگ و سنت کشور به ویژه خوزستان است، شناخت و بررسی چالش‌ها و راهکارهای فرآروی نظام ترویج و آموزش و خدمات مشاوره‌ای روستایی در حوزه امنیت غذایی، ظرفیت‌سازی معیشت کشاورزان خرده‌پا و مدیریت پایدار منابع طبیعی، ارتقای جایگاه و نقش ترویج و آموزش در توانمندسازی کشاورزان، تعاونی‌ها و تشکل‌های تولیدکنندگان، جلب توجه سیاستگذاران، مدیران و صاحب‌نظران برای بازتعریف جایگاه کشاورزی خانوادگی در سیاست‌های کلان توسعه کشاورزی و تبیین و تحلیل راهبردهای محلی، ملی و بین‌المللی در حمایت از کشاورزی خانوادگی را از مهم‌ترین اهداف شعار روز جهانی غذای امسال عنوان کرد.

وی اضافه کرد: مشکل اصلی غذایی در کشورهای توسعه یافته، مصرف زیاد بسیاری از مواد غذایی بوده، در حالی که در کشورهای در حال توسعه این معضل به صورت فقر، گرسنگی و سوءتغذیه نمود یافته است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته، مصرف زیاد قندها و چربی‌ها منجر به دریافت زیاد کالری همراه با یک رژیم غذایی دارای دانسیته پایین مواد مغذی می‌شود و کنار هم قرار گرفتن عوامل محیطی و غذایی، احتمال ایجاد بسیاری از بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: برای مثال، چاقی خطر بیماری‌های قلبی، برخی سرطان‌ها و دیابت را افزایش می‌دهد.

مخمل‌زاده ادامه داد: غذا بزرگ‌ترین مشغله مردم دنیاست؛ زیرا بخش بزرگی از فعالیت‌های دنیا فقط تولید، فرآوری و تهیه موادغذایی است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: انسان‌ها درصد مهمی از درآمد خود را صرف خرید و تهیه غذا می‌کنند و حتی در برخی کشورها، کار بیش از سه چهارم جمعیت مستقیماً با تولید مواد غذایی در ارتباط است، اما به ندرت غذای کافی تولید می‌شود و میلیون‌ها نفر در دنیا دچار گرسنگی مزمن هستند.

منبع / فارس