عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران

کارون نباشد هورهای خوزستان هم نیستند

خورنا :  عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: انتقال آب کارون ، باعث نابودی کامل هورهای خوزستان خواهد شد.

دکتر سید محمود کاشفی‌پور دزفولی گفت: هورهای استان در چند سال اخیر به دلیل کاهش حق‌آبه با خشکسالی مواجه شده و مشکلات زیادی را برای ساکنان محلی ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که افراد محلی هورها را دچار چالش معیشتی کرده، خشک شدن روز به روز هورها و کاهش بهره‌وری آن‌هاست، تصریح کرد: ساکنان محلی هورها، بهره‌وری خوبی از هورها دارند، به طوری که تنها راه امرار معاش این افراد درآمدزایی از هورهاست. وقتی حق‌آبه به میزان موردنیاز به هورها نرسد، مشکلات فراوانی از جمله از بین رفتن آبزیان و مسایل زیست محیطی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به تبعات نابودی هورهای خوزستان، اظهار داشت:‌ بر اثر نابودی هورها، ساکنان محلی مشاغل خود را از دست می‌دهند و هم‌چنین کاهش محدوده هورها، جریان ذرات ریز را دوباره تکرار می‌کند و با کوچکترین وزش باد، پدیده ریزگردها شدت می‌گیرد که نه تنها خوزستان بلکه استان های مجاور آن را نیز دچار مشکل می‌کند. به طور کلی تبعات اجتماعی و زیست محیطی نابودی هورها، جبران‌ناپذیر است.

کاشفی‌پور دزفولی ادامه داد: طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی برای خوزستان یک مساله جدی است، چرا که طرح بزرگ ۵۵۰ هزار هکتاری با هزینه‌های فراوانی در خوزستان در حال اجراست که اگر آب نباشد، صرف این هزینه‌ها عملا بی‌فایده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: معتقدم طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی باید کارشناسی شود و آب را بدون کارشناسی به خصوص برای مصارف کشاورزی منتقل نکنیم.

وی اظهار کرد: ‌ بیش از ۹۰ درصد آب در نظر گرفته شده برای انتقال به فلات مرکزی، جهت مصارف کشاورزی برنامه‌ریزی شده و این مقدار آب بیش از ۱۰ برابر نیاز شرب اصفهان به آب است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: ‌اگر قرار باشد آب برای مصارف کشاورزی منتقل شود، چه جایی بهتر از خوزستان وجود دارد که قابلیت کشت بیش از دو میلیون هکتار را دارد.

وی ادامه داد: دولت در جریان طرح انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی باید ملی فکر کند و در تصویب طرح‌ها منافع ملی را در نظر بگیرد.

کاشفی پور ادامه داد: وقتی آب منتقل شود توقعات زیادی در پی آن ایجاد می‌شود؛ یعنی منطقه مقصد به طور مستمر به آب نیازمند خواهد بود و جریان انتقال به طور مداوم انجام می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان مخالفت شدید خود را با انتقال آب اعلام کرد و گفت: به دلیل خشکسالی‌ها و کاهش نزولات جوی در چند سال اخیر، منابع آبی استان به شدت کاهش یافته است و در شرایط فعلی منابع آبی موجود، اراضی مستعد کشاورزی استان را تامین نمی‌کنند.

 

منبع / عصر جنوب