رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان

به ما می گویند که مصاحبه نکنید ولی دیگر کارد به استخوان رسیده

خورنا  : رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان :، صنعت مرغداری را بعد از صنعت نفت، دومین صنعت کشور از نظر مالی عنوان و تصریح کرد: متاسفانه این صنعت بخاطر بی توجهی مفرط مسئولین مربوطه، الآن در حال نابودی است.

 

“محمدحسین زمانی” به دوبرابر شدن هزینه خرید نهاده ها اشاره و اعلام کرد: در شهریور ماه سال گذشته ارز مرجع برای خرید نهاده ها تبدیل به ارز مبادله ای شد یعنی قیمت هر دلار از ۱۲۲۶ تومان به ۲۶۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و این در حالی است که نزدیک به ۸۵ درصد از نهاده های مصرفی مرغداران  مثل ذرت و سویا وارداتی و با دلار خریداری می شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: علاوه بر افزایش دو برابری قیمت این نهاده ها، سایر هزینه ها از جمله دارو، واکسن و سوخت مورد نیاز چند برابر شده است.

وی با بیان اینکه هزینه های تولید از سال گذشته تا امسال بیش از ۲ برابر شده است با انتقاد از بی توجهی مسئولین به این صنعت خاطر نشان کرد: هزینه هر کیلو مرغ بالای ۵ هزار و ۶۰۰ تومان برای تولید کننده تمام می شود، چرا مرغ در مرغداری ها می بایست ۴ هزار تومان تا ۴ هزار و ۲۰۰ باشد؟ یعنی مرغدار در هر کیلو بیش از هزار تومان زیر قیمت مرغ را به دست مردم می دهد.

زمانی اذعان کرد: اکنون که صنعت مرغداری در حال نابودی است، مسئولین کمک تولید کننده نمی کند ولی اگر زمانی قیمت مرغ اندکی افزایش یابد و به خواهد به قیمت واقعی خود نزدیک شود، همه مسئولین، استاندار، فرماندار و تعزیرات پیدایشان می شود ، که چه خبر شده است.

وی به توصیه های مؤکد مقام معظم رهبری خطاب به دولت برای حمایت از تولید اشاره و گفت: مسئولین پس از این توصیه ها نه تنها کمک نمی کنند بلکه می بینیم بدتر هم می کنند و فشارها به تولید کننده را افزایش می دهند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور با تاکید براینکه تولید مرغ در کشور زیاد است ولی نیاز به مدیریت دارد، تصریح کرد: به اندازه دو تا سه برابر مصرف کشور، پروانه تولید مرغ صادر شده بطوریکه ۱۷ هزار واحد تولیدی در سال ۹۱ به ۲۳ هزار مرغداری گوشتی افزایش یافته یعنی در این سه سال ۵ هزار واحد مرغداری گوشتی در ایران افزایش پیدا کرده است.

زمانی، میزان تناژ تولیدی مرغ در کشور را یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن گوشت سفید در سال ۹۱ و رشد این رقم به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال ۹۳ عنوان و تصریح کرد: مرغداران بویژه مرغداران کوچک، طی یکسال گذشته از اصل پول ضرر کرده اند، مرغداران زیادی وجود دارد که طی یک سال گذشته چند بار جوجه ریزی کرده اند و در هر دوره ضرر سنگینی کرده اند که در حال نابودی هستند و هیچ کس به دادشان نمی رسد و الآن زیر بار قرض و وام هستند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری مرغدارات گوشتی کشور افزود: در تمام جلسات به مسئولین کشوری گفته ایم اما از این گوش می گیرند و از آن یکی خارج می کنند و هیچ کس به داد مرغداران نمی رسد، صنعت مرغداری را به امن خدا گذاشته اند و هیچ حمایت کننده ای نداریم.

وی با انتقاد از روش پرداخت یارانه گفت: تمام یارانه تولید کننده را گرفته و یارانه را به مردم داده اند که این شیوه از اولش غلط است.

رئیس اتحادیه مرغداران استان خوزستان، گفت: زنجیره ای را تعریف کرده و آنها را محکم گرفتند. تا اتفاقی می افتد می گویند، زنجیره. بله! زنجیره ضرر نمی کند. چون هم مرغ مادر، هم گوشتی و هم کارخانه و کشتارگاه را دارد و هزینه هایی مثل مرغداری های کوچک ۲۰هزارتایی ندارد، چرا که مرغداری های کوچک باید از زنجیره جوجه را ۲ هزار تومان خریده که این جوجه برای زنجیره ۷۰۰ تومان هزینه خواهد داشت که از همین فروش یک هزار و ۳۰۰ تومان سود می کند.

وی با انتقاد از توجه دولت فقط به زنجیره اذعان کرد: این زنجیره در کل کشور ۳۰ نفر را بیشتر شامل نمی شود، پس ۲۳ هزار واحد مرغداری گوشتی کشور چه کار کنند؟ شما ۳۰ نفر را گرفتید و چند هزار نفر را رها کردید.

محمدحسین زمانی با تاکید بر اینکه باید هر چه زودتر قبل از ورشکستگی مرغداران کوچک فکری شود بیان کرد: اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی می خواهد، نباید اقتصاد مقاومتی را بر دوش مردم کشید. صنعت مرغ کشور قادر است به همین میزان مصرف داخل، مرغ صادر کنیم. اما باید دولت حمایت کند.

رئیس اتحادیه مرغداران خوزستان، هزینه های تولید را بسیار بالا دانست و عنوان کرد: هر موقع مسائل و مشکلات مرغداران را می گوئیم، از مسئولین کشوری به ما می گویند تو را به خدا اینقدر مصاحبه نکنید اما می بینیم کسی بدادمان نمی رسند و هیچ مسئول به داد صنعت در حال نابودی مرغ نمی رسد.

وی عراق را بهترین مقصد صادراتی مرغ ایران دانست و گفت: با وضعیت بوجود آمده برای عراق، می توانیم براحتی به این کشور، صادرات کنیم ولی باید دولت امتیازاتی از جمله جایزه صادراتی قرار داده و حمایت کند.

منبع / دزفول امروز