عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس

عملیات ساخت پالایشگاه گازی بید بلند ۲ از سر گرفته می شود

خورنا  سهام بانک صادرات در پروژه پالایشگاه گازی بید بلند ۲ به سهامدار جدید شرکت هلدینگ خلیج فارس واگذار می شود تا مراحل فنی و مالی و ساخت این پروژه که به مدت ۴ سال متوقف شده بود از سرگرفته شود

نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس گفت: سهام بانک صادرات در پروژه پالایشگاه گازی بید بلند ۲ به سهامدار جدید شرکت هلدینگ خلیج فارس واگذار می شود تا مراحل فنی و مالی و ساخت این پروژه که به مدت ۴ سال متوقف شده بود از سرگرفته شود.

عملیات ساخت  پالایشگاه گازی بید بلند 2 از سر گرفته می شود

محمدباقر شریعتی با یادآوری جلسه شب گذشته اش  ( ۹۳/۷/۸ ) با وزرای نفت و معاونان وی پیرامون حل مشکلات بزرگترین پروژه گازی ایران یعنی ساخت پالایشگاه بید بلند ۲، گفت: در این جلسه مشکلات ساخت این پالایشگاه که  از زمان توقف ساخت آن ۴ سال می گذرد بررسی و تصمیمات خوبی در این راستا گرفته شد.

نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  سهام دار اصلی پروژه پالایشگاه بید بلند ۲  شرکت انرژی سپهر زیر مجموعه  بانک صادرات بوده است که به دلیل مشکلات بوجود آمده ادامه کار برای این شرکت غیر ممکن و ساخت پالایشگاه به مدت ۴ سال متوقف شد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با اشاره به پیگیری های انجام شده برای فعالسازی دوباره پروژه پالایشگاه گازی بید بلند ۲ ، گفت: در طول این مدت بیش از ۱۰ جلسه مفصل و رسمی و مکاتبات و مذاکرات بسیاری با وزرای نفت و صنعت معدن تجارت و مدیر عامل بانک صادرات و مسئولان حوزه انرژی داشتیم که در نهایت قرار شد سهام بانک صادرات  به سهامدار جدید واگذار شود.

این نماینده مردم با اشاره به اعلام آمادگی شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس برای خرید سهام پالایشگاه بید بلند ۲ از بانک صادرات، ادامه داد: طی نشست ها و هماهنگی های انجام شده در نهایت در جلسه دیشب ( ۹۳/۷/۸ )  این مذاکرات به سرانجام رسید و توافق نهایی برای واگذاری و فروش سهام بانک صادرات در  پالایشگاه بید بلند ۲ به این شرکت هلدینگ خلیج فارس آغاز شد.

شریعتی با تقدیر از وزیر نفت،  معاونان وی و شرکت هلدینگ خلیج فارس  به خاطر تصمیمیات خوبی که اخذ شده است، تصریح کرد: این مرحله به لحاظ اینکه مسایل فنی و مالی را دربرمی گیرد زمان بر است و امیدواریم  بعد از این مرحله دوم  وارد فاز بعدی یعنی فاز عملیاتی و اجرایی شویم.

وی افزود: امیدواریم  با توافقات صورت گرفته بین وزرات نفت و شرکت هلدینگ خیلج فارس به زودی خبر ادامه عملیات ساخت پالایشگاه گازی بید بلند ۲ را اعلام کنیم  و این اتفاق امسال رقم خورد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساخت پالایشگاه گازی بید بلند ۲ بیشتر از یکسال زمان می برد، گفت: در زمان ساخت  این پروژه ۶هزار نفر نیروی کار مشغول می شوند و با بهره برداری از آن افراد بسیاری شاغل می شوند و در صورت بهره برداری از این پالایشگاه رونق کار و اشتغال در منطقه آغاجاری و بهبهان را شاهد خواهیم بود.

ساخت پروژه پالایشگاه گازی بید بلند ۲ در سال ۷۹ مصوب شده است و عملیات اجرایی آن به شرکت ملی گاز سپرده شده بود. پروژه در ۲۴۲ هکتار در محدود شهر بهبهان واقع شده است که قرار بود ظرف ۳۶ ماه به بهره برداری برسد که ۲۰ درصد سهام این پروژه متعلق به شرکت ملی گاز و ۸۰ درصد مابقی به شرکت انرژی سپهر زیر مجموعه بانک صادرات تعلق دارد که به دلیل مشکلات پیش آمده ساخت پروژه متوقف شد و بر اساس توافقات صورت گرفته این سهام ۸۰ درصدی به شرکت هلدینگ خلیج فارس واگذار خواهد شد.

اگر این پروژه به بهره برداری برسد علاوه بر تامین خوراک پتروشیمی های ۵گانه وابسته در استانهای کهگیلویه و بویر احمد، فارس و  چهارمحال و بختیاری می تواند بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار ارز آوری داشته باشد.

منبع / خوز نیوز