روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان

تولید انرژی ۲۱٫۳۱ درصد مجموع تولید نیروگاه های برق آبی کشور در مسجد سلیمان

خورنا    روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان، ‘سید حمید صالحی’ افزود: سهم این نیروگاه از تولید انرژی ۲۱٫۳۱ درصد مجموع تولید نیروگاه های برق آبی کشور است.

وی اضافه کرد: تعمیرات سالیانه واحدهای نیروگاه مسجدسلیمان طبق برنامه از ابتدای مهر امسال آغاز و شرایط لازم برای انجام تعمیرات موفق توسط مجموعه همکاران تولید و تعمیرات فراهم شده است.

سد و نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی مسجدسلیمان دارای هشت واحد ۲۵۰ مگاواتی است و نقش موثری در تولید انرژی الکتریکی، تنظیم ولتاژ، فرکانس و پایداری شبکه برق کشور بر عهده دارد.

***عملیات تعمیرات سه واحد در نیروگاه سد شهید عباسپور

عملیات تعمیرات سالیانه سه واحد نیروگاهی به طور همزمان در نیروگاه سد شهید عباسپور، برای نخستین بار در کشور به اجرا در آمد.

هم اکنون تعمیرات همزمان سه واحد نیروگاهی در یک دوره از پیش تعیین شده در سد و نیروگاه شهید عباسپور که چندی پیش به دلیل افزایش میزان تولید انرژی در تابستان گرم امسال، عنوان برترین نیروگاه در کنترل فرکانس شبکه سراسری برق کشور را کسب کرده بود، در دست انجام است.

برنامه ریزی صورت گرفته به گونه ای است تا این نیروگاه در کوتاه ترین زمان ممکن و بیشترین بازدهی، آماده ورود به فصول آتی سال جاری شود.

تعمیرات سالیانه واحدهای نیروگاهی سد شهید عباسپور طبق برنامه از پیش تعیین شده از سوی دیسپاچینگ ملی به طور همزمان با خروج واحدهای یک، پنج و شش از مدار تولید آغاز شده است.

سد و نیروگاه شهید عباسپور با هشت واحد و توان تولید دو هزار مگاوات برق جزو بزرگترین نیروگاه های کشور محسوب می شود.

سد شهید عباسپور در شمال خوزستان بر روی رودخانه کارون واقع، و از سدهای قدیمی در استان و کشور است که نیروگاه هشت واحدی آن دارای ظرفیت تولید دو هزار مگاوات است.

هر یک از واحدهای نیروگاه این سد دارای توان تولید ۲۵۰ مگاوات برق است که چهار واحد نیروگاهی آن در سال ۵۴ و چهار واحد دیگر در سال ۸۱ راه اندازی شد.

هم اینک ۳۶ واحد نیروگاهی در شش نیروگاه در اختیار سازمان آب و برق خوزستان اعم از کارون سه، کرخه، دز، گتوند علیا، شهید عباسپور و مسجد سلیمان فعالیت دارد.

ظرفیت مجموع و توان تولید این نیروگاه ها هفت هزار مگاوات است.

در نیروگاه های برق آبی و حرارتی و گاز خوزستان سالانه به طور متوسط افزون بر ۲۵هزار مگاوات ساعت برق تولید می شود که سهم نیروگاه های برق آبی از این میزان ۴۵درصد و نیروگاه های حرارتی ۵۵درصد است.