فرماندار خرمشهر

کشاورزان باید اهلیت اعتباری داشته باشند

خورنا

 ولی‌الله حیاتی در جلسه شورای کشاورزی که ظهر امروز در سالن اجتماعات فرمانداری خرمشهر تشکیل شد، اظهار داشت: اعتبارات خط اعتباری مکانیزاسیون باید به صورت ۱۰۰ درصد جذب شود و در بانک‌ها به اندازه‌ای مبلغی که ما تعلق می‌گیرد پرونده تشکیل شود.

وی اضافه کرد: حتی در صورت اختصاص بودجه شناور می‌توان تعداد پرونده‌هایی بیش از سقف تعیین شده نیز به کار گرفت تا وضع کشاورزی خرمشهر بهبود یابد.

فرماندار خرمشهر در ادامه خاطرنشان کرد: این نکته را نباید از یاد برد که کشاورزان باید اهلیت اعتباری داشته باشند و افرادی را که انتخاب می‌کنیم باید اهلیت اعتباری آن‌ها برای بانک محرز شود.

وی افزود: پرونده‌ها اولویت‌بندی می‌شوند و به صورت موردی به آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

حیاتی با توجه به نزدیکی زمان کشت پاییزه خواستار تعامل ادارات با کشاورزان شد و گفت: نهادهای کشاورزی باید به موقع به کشاورزان تحویل داده شود و در سطح شهرستان باید تمهیدات لازم اندیشیده شود تا تامین نهاده‌ها، بذر‌ها و همچنین تامین آب مورد نیاز برای کشت، به موقع و به مقدار کافی صورت گیرد.

بالا‌ترین مقام دولتی خرمشهر ادارات را از گروکشی در زمان کشت پاییزه، بر حذر داشت و بیان کرد: امیدواریم کشت پاییزه کشاورزان، مجوزی برای گروگیری ادارات نشود، با کشاورزان منطقی برخورد شده و بدهی‌های آن‌ها را طوری قسط‌بندی شود که اسباب راحتی آن‌ها فراهم باشد.

حیاتی در ادامه به موضوع تامین سوخت ماشین‌های کشاورزی پرداخت و عنوان کرد: اگر به ناچار یک دستگاه‌های سوخت‌رسان تعریف شده باشد باید از انحصار‌گری جلوگیری و سازوکاری برای این امر اندیشیده شود.

وی به ارائه چند پیشنهاد در این خصوص پرداخت و ابراز داشت: با توجه به پروسه طولانی تعریف شده برای سوخت‌گیری ماشین آلات کشاورزی می‌توان پیشنهاد تجمع کشاورزان در قالب تعاونی‌ها و یا تعیین یک نماینده برای انجام کار سایر کشاورزان را داد که می‌تواند زود‌تر منتج به نتیجه شود.

فرماندار خرمشهر با اشاره به طرح ۱۰ هزار هکتاری کشاورزی، اظهار کرد: در استان خوزستان روزانه یک میلیون و ۵۰۰ تومان برای اجرای این طرح پرداخت می‌شود و خرمشهر نباید از این ظرفیت‌ها جا بماند و دستگاه‌های دست‌اندرکار باید پیگیری کنند چرا که احیای این طرح احیای کشاورزی شهرستان را به دنبال دارد.

 در ادامه جلسه فرماندار برای رفع مشکل ۱۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی، خواستار تشکیل جلسه‌ای با حضور نماینده شهرستان، و سایر دستگاه‌های مرتبط شد و برای انجام طرح سرشماری عمومی نیز دستگاه‌ها را ملزم به پشتیبانی خودرویی و اعتباری برای اجرای هرچه بهتر این طرح ساخت.

وی در پایان شماره‌گزاری باقی تراکتورهای شهرستان را در اسرع وقت خواستار شد