رییس شورای شهر آبادان :

منطقه آزاد برای برطرف کردن چالش‌های منطقه تاسیس شده نه اینکه خودش تبدیل به یک چالش شود

حمید حنظل عیدانی امروز در آبادان با بیان اینکه در زمان حاضر درآمدهای جاری شهرداری تنها منابع اجرای پروژه‌ها در شهر است اظهار کرد: انتظار می‌رود تا برای آبادی و عمران آبادان اعتبارات استانی مناسب و کافی تخصیص یابد.

وی با تاکید بر آنکه منطقه آزاد اروند باید به کمک شهرداری بیاید افزود: همگان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی که در این منطقه وجود دارد آگاهی دارند اما اینکه ما تا چه اندازه توانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها بهره درست و مناسبی را برده باشیم، جای تامل و بحث دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان عنوان کرد: مردم ما مدت‌هاست که با مشکلات عدیده‌ای همچون نامناسب بودن شبکه آبرسانی، برق، فاضلاب، گاز و غیره دست و پنجه نرم می‌کنند و با وجود گذشت ۳۲ سال از جنگ تحمیلی هنوز این معضلات برطرف نشده است.

* انتقاد از کمی اعتبارات تخصیصی برای شهرداری

حنظل عیدانی با انتقاد از کمی اعتبارات تخصیصی برای شهرداری آبادان تصریح کرد: تخصیص اعتبارات قطره چکانی نه تنها مشکلی از مردم رفع نمی‌کند بلکه سبب ماندگاری دغدغه‌هایشان می‌شود.

وی یادآور شد: به دلیل نبود شبکه فاضلاب، گاز و مخابرات در بسیاری از مناطق مختلف شهری به طور عملی خدماتی که شهرداری در این مناطق ارائه می‌کند را با مشکل مواجه کرده و سبب بروز اعتراض و گلایه در میان شهروندان شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان از وجود بافت‌های فرسوده به عنوان یکی از معضلات شهری آبادان نام برد و گفت: رفع اساسی مشکل بافت‌های فرسوده نیاز به تامین و تخصیص اعتبارات کافی و مناسب دارد که متاسفانه به دلیل مشکلات مالی کشور عملا این کار ناممکن است.

حنظل عیدانی با تاکید بر لزوم حضور بخش خصوصی در مسیر عمران و آبادانی شهر افزود: از آنجایی‌که با بودجه های محدود دولتی آبادان احیا نمی‌شود، لذا باید بسترهای لازم برای حضور بخش خصوصی و ترغیب سرمایه‌گذاران مهیا شود.

* عوارض و زمین به عنوان ۲ جاذبه برای سرمایه‌گذار از سوی شهرداری

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع عوارض و زمین به عنوان دو جاذبه برای سرمایه‌گذار از سوی شهرداری اظهار کرد: متاسفانه عمده زمین‌هایی که مد نظر است جزو املاک دولتی محسوب می‌شود و ما برای تملک آنها با مشکل جدی مواجهیم.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان ادامه داد: در همین راستا باید در تعاملی سازنده این زمین‌ها در اختیار شهرداری قرار گیرد تا شرایط مناسب برای مشارکت اقتصادی سرمایه‌گذاران مهیا شود.

حنظل عیدانی، وجود منطقه آزاد اروند را یک نعمت خواند و تصریح کرد: این نعمت نباید تبدیل به نقمت شود زیرا منطقه آزاد برای برطرف کردن چالش‌های منطقه تاسیس شده نه اینکه خودش تبدیل به یک چالش شود.

وی با اشاره به گذشت یک دهه از تاسیس این منطقه، تعویض مکرر مدیران و نداشتن طرح‌های راهبردی مصوب توسط منطقه آزاد اروند یادآور شد: این مسائل باعث شده تا این منطقه دچار معضل جدی شود.

* نعمت منطقه آزاد بر سر سفره‌های شهروندان آورده شود

وی ادامه داد: چنانچه خواهان آشتی مردم با منطقه آزاد هستیم باید نعمت منطقه آزاد بر سر سفره‌های شهروندان آورده شود، برای این منظور باید این سازمان با شاخصهای بین المللی حرکت کند زیرا با تفکر منطقه ای نمی توان به صورت بین المللی فعالیت کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان گفت: انتظار می‌رود تا منطقه آزاد اروند به کمک شهرداری‌ها آبادان و خرمشهر آمده و بخشی از منابع مالی شهرداری‌ها در ارائه خدمات شهری را تامین کند.

حنظل عیدانی با اشاره به ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت‌های آبی منطقه و مدیریت سواحل افزود: موضوع ظرفیت‌های آبی یکی از پتانسیل‌های جذاب در بحث گردشگری منطقه بوده که در این زمینه اتصال جاده‌های ساحلی آبادان و خرمشهر مدنظر است.

وی اظهار کرد: معابر و خیابان‌های محدوده ی شهری مربوط به ۵۰ سال پیش است که برای تعریض آنها باید منازل واقع در طرح تملک شوند و این کار ساده‌ای نیست چرا که شهرداری توان و بودجه این کار را ندارد و این بر مشکلات شهرداری افزوده است.

حنظل عیدانی با اشاره بر لزوم ترسیم چشم‌انداز ۲۰ ساله برای منطقه آزاد اروند پیشنهاد کرد: در بحث حمل و نقل عمومی وجود مترو می‌تواند کارگشا باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان از برنامه‌ریزی برای پیوند جمعیت سیار مرکز استان به منطقه آزاد اروند با هدف افزایش سرعت حمل و نقل بار و مسافر برای رونق اقتصادی منطقه به عنوان دیگر پیشنهادات قابل اجرا توسط شارمان منطقه آزاداروند نام برد.

وی از سوءمدیریت‌ها و عدم برنامه‌ریزی و نبود منابی مالی کافی و مناسب به عنوان دلایل اصلی ماندگاری مشکلات در شهر آبادان نام برد

منبع : فارس