بازسازی محور ریلی اندیمشک – دورود در اولویت قرار گرفت

خورنا : مدیرکل راه آهن جنوب گفت: بازسازی محور ریلی اندیمشک -دورود با توجه به مسایل و مشکلات این محور در صدر برنامه های راه آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

عبدالکریم درویش زاده روز یکشنبه با اشاره به فرسودگی خط در این محور افزود: بخشی از سوانح به خط و فرسودگی آن، بخشی به ناوگان و بخشی دیگر هم به نیروی انسانی بر می گردد.

در نشست اخیر ستاد ارتقای ایمنی راه آهن که پایان شهریور امسال با حضورمدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در تهران تشکیل شده بود عامل اصلی ایجاد سوانح در این محور فرسودگی خطوط و ناوگان اعلام شد.

درویش زاده با اشاره به گفت و گوهای به عمل آمده و تاکید مدیرعامل راه آهن بر لزوم بهسازی و بازسازی بخشی از محور ریلی جنوب تا پایان امسال افزود: بازسازی بلاک قارون- دورود و سپید دشت- چمسنگر به عنوان بخش هایی از این محور تا پایان سال جاری بازسازی خواهد شد.

وی توضیح داد: طرح بازسازی محور ریلی جنوب در محدوده مورد نظر در مرحله بکارگیری مشاور و پیمانکار بوده و طرح در دست تهیه شدن است.

مدیرکل راه آهن جنوب گفت: با توجه به شناخت از منطقه و سخت گذر بودن این محور بازسازی آن به زمانی بیش از دو سال نیاز دارد.

وی برآورد اعتباری اولیه انجام شده برای بازسازی محور را پنج هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: با بازسازی خط به شکل اسلب تراک تا حدود زیادی از حجم مسایل و مشکلات محور و سوانح موجود کاسته و ایمنی آن ارتقا می یابد.

درویش زاده اضافه کرد: بازسازی محور در محدوده اندیمشک تا هفت تپه هم که هم اینک به صورت تراورس چوبی است جزو برنامه هاست.

وی در گفت و گو با ایرنا گفت: این محدوده که ۴۰کیلومتر طول دارد به محض تامین ریل به صورت اسلب تراک و بتنی بازسازی می شود.

محور اندیمشک – دورود از سال ۱۳۱۷ فعال بوده و تاکنون چند بار عملیات بازسازی روی آن انجام شده اما همچنان نیازمند بازسازی است و این بار قرار است عملیات بازسازی آن به روش بتنی انجام شود.

طول خطوط اصلی راه آهن در محور جنوب ۶۱۸ و طول خطوط فرعی آن۲۴۰کیلومتر است.

خوزستان شش درصد شبکه ریلی کشور را در خود جای داده است و از نظر طول خطوط رتبه هشت کشور را به خود اختصاص می دهد.

از مجموع مسیر ۱۵۵کیلومتری محور ریلی جنوب در محدوده استان لرستان تنها ۴۵کیلومتر بازسازی شده است.