عضو شورای شهر:

کشتارگاه اندیمشک، مکانی برای سلاخی محیط زیست

خورنا  :عضو شورای شهر شهرستان اندیمشک با انتقاد شدید از وضعیت تنها کشتارگاه دام شهرستان اندیمشک و اخظار نسبت به وضعیت بهداشتی آن ضمن درخواست توجه مطلوب به این مقوله یاداشتی را در اختیار خبرگزاری خورنا  قرار داده است که بدین شرح منتشر می گردد :

دوستان عزیز سلام

اینجا دراندیمشک، درمیان هیاهوی سرسام آور بوقهای تبلیغاتی که مدتهاست اشاعه دهنده معضل فرهنگی “منت بر مردم “شده اندو فریادهای “من خوب هستم”عده ای از مسئولین ارشد شهرستان، خواب آشفته بسیاری را آشفته تر کرده است،اینجا دقیقا روبروی مقبره مقدس شهدای گمنام،مختصاتی از زمین که بنا بودمکانی برای ارائه خدمتی به شهر و شهروند باشد، از چشم و یاد ما افتاده است …

آرى! اینجا کشتارگاه دام اندیمشک است محلی که نام یک”کشتارگاه دام”را به یدک میکشد و منبع تامین یکی از ضروری ترین نیازهای شهرستان میباشد اما با کمال تاسف در اثر عدم مدیریت و نظارت صحیح و کم توجهی فراوان به عامل تخریب محیط زیست بدل شده و بی صدا درحال کشتار حیات در منطقه است….

کمبود ها و نواقصی که به آنها توجهی نشده و به مرور بر آنها افزوده میشود:

۱_فرسودگی ایزوگام باعث نشت سقف گردیده و درحال ریزش است که نباید به این مساله بی توجه بود چرا که چسپندگی گوشت و مواد موجود در مصالح ساختمانی از نظر بهداشتی بسیار خطر ساز است.

۲_نقص سیستم فاضلاب و دفع پسماند علاوه بر آلوده کردن محل کشتارگاه و خطرات بهداشتی که دارد به زودی به یک چالش زیست محیطی در شهرستان تبدیل خواهد شد

۳-ضیافت پشه ها،جانوران موذی و سگهای ولگردی که در محل پرسه میزنند از جمله مسایلی هستند که بهداشت محیط را به مخاطره می اندازند و متاسفانه نسبت به ان بی توجهی شده است.

۴_درمقطعی که کمبود آب یکی از نگرانی های دوست داران محیط زیست می باشد از منبعی که در محل وجود دارد آبی سرازیر شده و بدون اینکه هدف خاصی داشته باشد در حال هدر رفتن است که نباید از کنار آن ساده گذشت

۵_درحالی که لازمه ی استریل شدن آب گرم کردن آن است تجهیزات آب گرم موجود در محل به علت سوراخ بودن منبع کاملا بلا استفاده مانده که توجه به این مساله ضرورت فراوان دارد و رفع این مشکل زحمت زیادی نخواهد داشت.

۶_عدم روشنایی مورد نیاز سالنها و پارگی توری های کشتارگاه از مواردیست که راندمان کاری را تحت تاثیر قرار میدهد.

۷-خرابی کولرها و عدم تجهیزات برودتی که حتی اطاق مدیر و حراست هم از این مساله مستثنی نیست نشان دهنده عدم مدیریت و توجه در رسیدگی به ابتدایی ترین نیازهای این بخش می باشد.

۸_عدم وجود تانکر جهت شستشوی محل،محوطه و اطراف آن را با وضع فاجعه باری روبرو کرده است.

۹_کارکنان کشتارگاه از داشتن چکمه و لباس کار محروم اند که این مساله دیگر قابل توجیح نیست

آیا واحدی که یکی از عوامل پیوند خوردن شبکه بهداشت و درمان،دامپزشکی و سازمان محیط زیست با شهرداریست باید با چنین وضعی روبه رو باشد؟!

آیا سلامت مردم تا این حد بی ارزش است که توجه به مکانهایی که مواد غذایی آنها را تامین میکند دارای کمترین اولویت ممکن می باشد؟

با وجود تمام ناهماهنگیهایی که در شهرستان وجود دارد اما انتظار می رود نهادهای ذیربط در این خصوص با جدیت تمام ورود کرده و اقدامات لازم را به عمل آورند.

چراکه سوال مردم این است:

نابودی محیط زیست و مرگ حیات در منطقه اولویت چندم شماست؟اصلا اولویت محسوب میشود؟سلامت مردم چه؟

کشتارگاه بخش کوچکی از شهر است،وای برما که عدم مدیریت شهری و ناهماهنگیها چه برسر دیگر بخشها می آورد.

ای کاش درکنار یادواره ها و همایشها به مرگ تدریجی تمام داشته ها هم توجه شود!!

ابتدایی ترین توجهات میتواند محیط زیست و سلامت افراد جامعه را از خطر آلودگی ها مصون نگاه دارد اما دریع از همین اندک توجه……

کاش اندکی به خود بیاییم.با رقابت و پیکار،همه چیز را تحت تاثیر بازیهای خودمان قرار ندهیم.

محض رضای خدا هم شده اندکی امانتدار باشیم.

و گفتمان اتحادمان برای حل کردن مشکلات و نه پاک کردن صورت مساله باشد.

آنچه گفته شد برای تذکر و تلنگر به خودم’و همکارانم در شورا بود باشدکه مسولین شهری را در جریان اینگونه مشکلات گذاشته و حقوق شهروندان را به درستی و بر اساس وظیفه مطالبه کنیم…

به امید آنکه با اتحاد مسولین مربوطه و احساس مسولیت شورا و شهروند و مدیر و کارگر و… چرخه امور بهتر بچرخد

مهدی قلی کیانی

رئیس کمیسیون  سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر اندیمشک