تاسیس موزه و گنجینه اسناد تاریخی اقوام در اندیمشک

خورنا:رئیس انجمن دوست داران میراث فرهنگی اندیمشک تاسیس موزه و گنجینه اسناد تاریخی اقوام را در این شهرستان خواستار شد.

داود ساکی حسن خانی اظهار کرد: اسناد بسیار ارزشمندی مربوط به چند سده اخیر در اختیار مردمان ایلات و طوایف مختلف وجود دارد که برای حفظ و نگهداری این اسناد تاسیس موزه مردم‌شناسی و گنجینه اسناد تاریخی اقوام ضروری است.

وی افزود: اسناد تاریخی اعم از احکام اداری و دیوانی،قباله های ملکی و شرعی،تعیین حدود جغرافیایی انسانی، نگارش برخی رویدادهای پیش آمده و دست نوشته‌های ادبی و تاریخی از جمله این اسناد است که نیاز به نگهداری صحیح دارد.

رئیس انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی اندیمشک اضافه کرد: امروزه یکی از مستندترین راه‌های پژوهش و مطالعات قومی در علوم جامعه‌شناسی اسناد تاریخی به جا مانده از اقوام و ملل مختلف است.

وی خاطر نشان کرد:اسناد تاریخی علاوه بر شناساندن پیشینه تاریخی یک قوم در اثبات مرزبندی جغرافیای سیاسی یک کشور با دیگر کشورهای همسایه بر سرمالکیت برخی از مناطق تاثیر بسزایی دارد که نمونه بارز این موضوع رد ادعای واهی و جعلی خلیج عربی توسط برخی کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس است که وجود مستندات تاریخی باستانی خط بطلانی بر این ادعا کشید.

ساکی حسن خانی وجود برخی دفاتر منطقه ای سازمان اسناد ملی در کشور را ناکافی دانست و تصریح کرد: اگر در هر استان با همکاری مسئولان فرهنگی موزه و گنجینه‌ای برای بازدید عموم تاسیس شود این امر در ترغیب مردم در راستای تحویل و ارائه اسناد خانوادگی به این موزه ها تاثیر مستقیم خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در کشور مراکز مهمی برای گردآوری اسناد تاریخی مانند سازمان اسناد ملی،مرکز اسناد ریاست جمهوری، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی وجود دارد اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و ارتباط مستقیم مردم با آنها اسناد موجود در دست مردم به دلیل عدم نگهداری صحیح در معرض نابودی قرار داشته که ضرورت دارد از سوی نهاد های متولی در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

وی در پایان افزود:در صورت همکاری مسئولان در اختصاص یک مکان مناسب این انجمن آمادگی دارد که نسبت به تاسیس نخستین موزه و گنجینه اسناد تاریخی اقوام در این شهرستان اقدام کند.