۲۰۰ و شانزدهمین کتابخانه عمومی خوزستان در هفته دولت به بهره برداری رسید

خورنا آئین افتتاح کتابخانه عمومی شهید رسول احمدی در روستای سرگچ بخش آبژدان شهرستان اندیکا با حضور آیت الله حسن زاده مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در استان خوزستان و امام جمعه موقت اهواز، مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان، امام جمعه و فرماندار اندیکا، مسئولین شهرستان اندیکا، خانواده شهیدان، اصحاب رسانه و عموم مردم برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، لفته منصوری گفت: امروز بسیار خوشحالم که در مناطق بختیاری نشین استان خوزستان شاهد این تحولات فرهنگی بزرگ هستیم. مردم این مناطق خصلت های خوب زیادی دارند از جمله یکی از آنها وحدت ملموس و روشن و یک اتحاد خوبی بین مسئولان این شهرستان وجود دارد و همه مسئولان اعم از فرماندار و امام جمعه و دیگر مسئولان دستگاههای اجرایی برای ارتقای فرهنگ عمومی منطقه در تلاش هستند و نکته دوم اینکه حضور پررنگ عشایر بختیاری در این گونه مراسمات فرهنگی می باشد که نشان دهنده صفا، صمیمیت و پاکی مردم بختیاری است که باعث افتخار استان خوزستان می باشند.

وی افزود: امروز به برکت یکی از عالمان بزرگ استان خوزستان شاهد افتتاح کتابخانه عمومی دیگر و یک مرکز فرهنگی خوب ویژه جوانان و نوجوانان در یکی از مناطق دور افتاده استان هستیم که همه اینها از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و حضور سران و بزرگان عشایر در این مراسم نشان از اهمیت بحث کتاب و کتابخانه در بین عموم مردم می باشد.

وی افزود: امروز ۴ امین کتابخانه عمومی در شهرستان اندیکا و ۲۱۶ امین کتابخانه عمومی استان خوزستان در این بخش از استان افتتاح شده و به بهره برداری رسیده است. در حال حاضر به ازای هر ۲۰۹۴۶ نفر یک کتابخانه در استان داریم در حالی که در شهرستان اندیکا به ازای هر ۱۳۸۱۳ نفر یک کتابخانه در این شهرستان وجود دارد و از متوسط استانی بالاتر است.

وی افزود: به ازای هر ۱۰۰ نفر ۱۱/۲ مترمربع فضای کتابخانه ای در استان وجود دارد اما در شهرستان اندیکا ۷۰/۱ مترمربع است یعنی از متوسط استان پایین تر بوده و در تعداد کتاب نیز به ازای هر ۱۰۰ نفر ۵۲ جلد کتاب در استان داریم که در این شاخص در اندیکا ۳۴ جلد کتاب است و باز هم از متوسط استان پایین تر است و نیاز به تلاش بیشتری دارد.

مدیر کل گفت: اما در شاخص عضو برخلاف شاخص های دیگر است یعنی در استان ۴ درصد جمعیت عضو کتابخانه های عمومی می باشند ، اما در شهرستان اندیکا ۹ درصد جمعیت عضو کتابخانه های عمومی این شهرستان می باشند و از متوسط استان بسیار بالاتر است؛ که این نشان دهنده علاقه و اشتیاق جوانان و نوجوانان این منطقه در استفاده از کتابخانه ها و کتاب می باشد.

وی گفت: کتابخانه متعلق به مردم این منطقه علی الخصوص جوانان و نوجوانان می باشد  که باید با استفاده از این کتابخانه مدارج ترقی و پیشرفت را طی کرده و به مقامات بالای علمی و معنوی برسند و در خدمت کشور عزیزمان درآیند.

منصوری در پایان افزود: همه این اتفاقات نتیجه کمک و همت مسئولین استانی و شهرستانی بوده است که شهرستان اندیکا در ۲ سال اخیر در زمینه رشد کتابخانه ها به ۱۰۰ درصد رشد رسیده است و در زمینه زیربنا به ۷۰ درصد رشد رسیده است و در زمینه تعدادکتاب و منابع به ۲۷ درصد رشد و در زمینه عضو به ۳۱۵ درصد رشد رسیده است که این نشان از همکاری و همراهی مسئولین استانی و شهرستانی  در جهت ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی می باشد، البته تا رسیدن به وضعیت مطلوب باید تلاش بیشتری بکنیم.

در ادامه فرماندار اندیکا گفت: در سال جاری دو اتفاق بسیار خوب در این شهرستان رخ داده است که یکی حضور آیت الله حسن زاده برای بار دوم در این منطقه و اتفاق دوم افتتاح دومین کتابخانه عمومی شهرستان با حضور مسئولان استانی که یکی در روستای اسلام آباد و دیگری در روستای سرگچ می باشد که جای بسی تقدیر از نهاد کتابخانه های عمومی در استان را دارد که عنایت و توجه ویژه ای به این شهرستان دارد و امیدواریم این رشد و توسعه استمرار یابد.

وی گفت: فرهنگ منشا همه خوبی ها و پیشرفت هاست، اگر در هر منطقه فرهنگ اصلاح شود بر دیگر شاخص های منطقه نیز تاثیرات بسزایی دارد؛ کتابخانه های عمومی جزء زیربنایی ترین مسائل فرهنگی در هر منطقه می باشند که به عموم مردم خدمات رسانی می کنند و خدمات مفید و خوبی را ارائه می کنند و نیاز است در این بخش سرمایه گذاری های بیشتر و ویژه ای صورت پذیرد.

گفتنی است ساختمان کتابخانه عمومی شهید رسول احمدی توسط هیئت امنای مسجد چهارده معصوم روستای سر گچ اهداء شده و از محل اعتبارات اداره کل کتابخانه های عمومی تجهیز و راه اندازی شده است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *