اصلاح طلبی واقعی بالاتر از جریانات و گروه‌هاست؛

خاتمی: هیچ نسبت خاصی با هیچ جریان خاصی ندارم/ اینگونه نیست که بگویید اصلاح طلبی بد است، حالا کسانی می خواهند اصلاح طلبی خوب درست کنند

به گزارش خورنا به نقل از ایلنا، رییس دولت اصلاحات به مسئله اصلاح‌طلبان و دغدغه‌هایی که در این حوزه وجود دارد اشاره کرد و گفت:‌ تکثر چیز خوبی است منتهی نه تکثری که همدیگر را دفع کنند. حتی ما مخالف را هم باید تحمل کنیم. نگوییم که فضای مطلوب فضایی است که در آن مخالف نباشد. بنده مخالف دارم، دیگری مخالف دارد، آن جریانی که مدعی است مخالف دارد، دولت مخالف دارد و حتی نظام ممکن است مخالف داشته باشد ولی مخالف هم باید در چارچوب ضوابط و قانون به طور معقول عمل کند. من معتقدم رمز پیشرفت جامعه قبول مخالف است من یک روزی گفتم “زنده باد مخالف من”. کسانی شعار دادند مرگ بر مخالفین فلانی. گفتم اولا از مرگ صحبت نکنید ما برای زندگی آمده‌ایم ثانیا شعار من زنده باد مخالف من است. اگر مخالف من نباشد من نمی توانم رشد پیدا کنم.

خاتمی ادامه داد: منتها باید سازوکاری پیدا کنیم که مخالفت‌ها به تنازع مبدل نشود. یک جامعه دموکراتیک یعنی در آن تکثر و اختلاف‌ها وجود دارد. یعنی جامعه‌ای که جریاناتی که در اصول با هم مشترکند بتوانند جهت مشترکی داشته باشند با سلایق مختلف.

رییس دولت اصلاحات با بیان اینکه انجمن اسلامی بودن یک وجوه مشترکی دارد و باید این را تعریف کنیم،‌ابراز کرد:باید بگوییم که چگونه شد که از اول انقلاب آن وحدتی که بود و به صورت {دفتر تحکیم} بود این شکافته شد و از بین رفت. من معتقدم که جوانی و بی توجهی و سوء استفاده کسانی که از اختلاف افکنی این سود می برند باعث شد آشفتگی پدید آید. الان فرض کنید در خارج از کشور قدرت‌های فزون‌طلب کسانی که شدیدا با اسلام و سیاسی بودن آن هم مخالفند، در حال سوءاستفاده هستند از این جریانات سیاسی آدمکش و افراطی. البته زمینه‌های این جریانات در دنیای اسلام بوده ولی الان که مسلمان‌ها دارند مسلمانان را می کشند به اختلاف شیعه و سنی دامن می‌زنند و دشمن سوء استفاده می کند.

وی افزود: مطمئن باشید در درون کشور هم جریاناتی هستند که دامن می زنند تا اختلافات را تبدیل به تنازع کنند. ما هم باید هوشیار باشیم و مرز میان اختلاف و تنازع را مشخص کنیم. در اصلاح طلبی شورای هماهنگی وجود دارد و تشکیلات مختلف هستند. انجمن‌های مختلف، تشکل‌ها، اینها همه اصلاح طلبند و اختلاف سلیقه هم دارند. بنده اعلام می‌کنم نسبتم با همه اینها نسبت مساوی است. من هیچ نسبت خاصی با هیچ جریان خاصی ندارم. البته اگر کسی خواست با سلایق خاص خودش حاضر باشد اشکالی ندارد، ولی این به این معنا نیست که بگویید اصلاح طلبی بد است حالا کسانی می خواهند اصلاح طلبی خوب درست کنند.

خاتمی تاکید کرد:‌اصلاح طلبی یک تباری دارد، یک جریانی است و بعد هم اصلاح طلبی واقعی بالاتر از جریانات و گروه‌هاست. گروه‌ها و جریانات با سلایق مختلف روی اصول اصلاح طلبی با هم متحد باشند ولی راه‌های مختلف دارند. یکی می‌گوید می‌خواهم در عرصه اقتصادی کار کنم، یکی می‌گوید در عرصه توسعه سیاسی می‌خواهم کار کنم، یکی می‌گوید می‌خواهم فرهنگ را ارتقاء دهم، یکی می‌گوید مشکلات روزمره کشور را، که واقعا همه اصلاح طلبان باید به آن بپردازند. الان مسأله هوا، مسأله محیط زیست، وضع اقتصادی و… که مسائل مردم است مردم باید احساس کنند که اصلاح طلبان نیز دغدغه اینها را دارند. گرایشهای مختلفی وجود دارد و کار را انجام می دهند همه اینها را ما به عنوان اصلاح طلبی قبول داریم ولی این به آن معنا نیست که بیاییم در موقعیتی که اصلاح طلبان تحت فشارهای گوناگونی هستند اصلاح طلبی را خراب کنیم تا بگوییم ما اصلاح طلبی درست هستیم.

رییس بنیاد باران تصریح کرد: این کار کار غلطی است و نباید دوستان ما کاری که این شائبه را ایجاد می‌کند، انجام دهند آن طرف، هم نباید بگوید که چون اصلاح طلب من هستم کس دیگری حق ندارد به عنوان اصلاح طلبی کاری کند بنده از اصول‌گرایان عاقل و منطقی که وجود دارند و دلشان از آن مسائلی که طی سال‌های گذشته در این مملکت بوده خون است و البته ملاحظاتی دارند، بنده برای آنها هم احترام قائلم.

خاتمی با بیان اینکه از ستم‌هایی که به این جریان شده آگاهم و اصلاح طلبی سعه صدر دارد و می تواند از این ستم‌ها در جایی که مصالح کشور باشد صرف نظر کند، اظهارکرد: معتقدم که اصلاح طلبی یعنی حرکت در چارچوب قانون اساسی، ضوابط کلی، ارزش‌های دینی و اصول و معیارهایی که بیان شده است.

رئیس دولت اصلاحات ادامه داد: امیدوارم که انجمن اسلامی دانشگاه این مسأله را پیاده کند یعنی بگوید تکثر در ذات حرکت اصلاح طلبی است تنوع در ذات آن است هنر ما و رشد ما این است که با وجود تکثر بتوانیم جهت‌های اصلی را پیدا کنیم و به آن جهت‌ها حرکت کنیم حتی من بارها گفته‌ام سیاست کلی ما تعامل است. تعامل با مخالف، تعامل با حاکمیت، تعامل با دولت با حفظ هویت، تعامل به این معنا نیست که شما سابقه، گذشته و اصول‌تان را زیر پا بگذارید. اگر شما به حقوق مردم پایبندید همواره به حقوق مردم پایبند باشید. این مربوط به کسانی است که می‌گویند شما پایبندی خود به حقوق مردم را زیرپا بگذارید تا شما را بپذیریم ما می‌گوییم نه. از سوی دیگر اصل نظام و حرکت در چارچوب قانون از اصول ماست.

رئیس دولت اصلاحات با اشاره به کسانی می‌گویند باید قانون اساسی را زیر پا گذاشت و با اصل نظام مخالفت کرد، یادآورشد: ما با آنها هم مخالفیم. اینها اصول ماست؛ اصول اصلاح‌طلبی. ما نمی‌خواهیم یک الگوی خاص را اعلام کنیم و بگوییم هرکس اینطور باشد او را قبول می‌کنیم. البته ما اصول و معیارها را می‌سنجیم. ممکن است برخی جریانات باشند که با اصول ما همخوانی نداشته باشند آنها هم محترم هستند ما هم نمی‌خواهیم دعوا کنیم، تلاش هم می‌کنیم تعامل هم داشته باشیم ولی اصول خود را از دست نمی‌دهیم البته اعلام می‌کنم به همه انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها که در فضایی که باز شده فعال باشید و کسانی هم هستند که می‌خواهند دوباره این فضا را ببندند سعی کنیم به هم نزدیک شویم وجوه مشترکمان را پیدا کنیم و کم‌کم دوباره به سوی یک اتحادیه برویم که در اصول و چارچوب اشتراک و در روش‌ها تفاوت دارند، حتی دانشگاه تهران می‌تواند چند انجمن داشته باشد.