افشاگر در لبه ی تیغ انتقادات

علل استیضاح وزیر علوم؛ جلوگیری از افشای واترگیت بورسیه های غیر قانونی و تلافی شکست در توقف مذاکرات هسته ای

خورنا : استیضاح وزیر علوم یکی از سیاسی ترین و شاید سیاسی ترین استیضاح در تاریخ فعالیت مجلس است.

به گزارش پیام نو طرح استیضاح وزیر علوم وتحقیقات وفناوری که با امضای ۵۱ نماینده مجلس اعلام وصول شد تا اولین وزیر دولت تدبیر امید پشت میز محاکمه تندروها بنشیند….

علی رغم تمام وعده های داده شده مبنی بر حفظ اعتدال در مجلس اما بالاخره تندروها کار خودشان را کردند و وزیر علوم را پای میز استیضاح کشاندند. این استیضاح در واقع منهای فعالیت وزیر علوم از ماه ها پیش کلید خورده بود. از زمانی که دولت حسن روحانی تصمیم گرفت مسائل حوزه سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای را حل کند. تندروها تمام تلاششان را کردند تا با راه اندازی دلواپسان مانع حرکت دولت شوند اما در نهایت با حمایت قاطع نظام و رهبری تیرشان به سنگ خورد. استیضاح امروز وزیر علوم در واقع تلافی آن تیر به سنگ خورده است.

به عبارت دیگر یکی از معانی این استیضاح تلاش برای توقف حرکت رو به جلوی دولت در سیاست خارجی است. به نظر می رسد به مجرد حرکت رو به جلوتر دولت در مذاکرات هسته ای وزرای بیشتری هم با تیغ تندروها قربانی شوند.

از طرف دیگر ماجرای بورسیه های غیر قانونی وزارت علوم دولت احمدی نژاد یک «واترگیت سیاسی» برای جریانی است که ۸ سال از احمدی نژاد با تمام قدرت حمایت کرد. لیست بورسیه های غیر قانونی از افرادی پر شده که از نزدیکترین افراد و منتسبان نزدیک به دولت قبل و حامیان آنها هستند. تلاش برای استیضاح وزیر علوم در واقع تمهیدی برای سرپوش گذاشتن برای این واقعیت مهم است که بسیاری از مخالفان دولت فعلی از موهبت رانت دولت قبل استفاده اکمل کرده اند و در نهایت برای جلوگیری از افشای بیشتر این موضوع قصد دارند افشاگر را از میان بردارند. به عبارت دیگر بخش عمده ای از مخالفت ها با دولت(نه انتقادها)ناشی از منافعی است که با رای مردم از میان رفته است.

به هرحال آنچه مسلم است این استیضاح به عنوان یکی از سیاسی ترین استیضاح های تاریخ وشاید سیاسی ترین استیضاح تاریخ مجلس ثبت خواهد شد. استیضاحی که هیچ ما به ازایی در عالم واقع ندارد جز منافع از دست رفته گروه های خاص که اکثر آنها را امروز با برچسب جریان تندرو می شناسند.