راه اندازی ستاد قطار شهری اهواز در دفتر ریاست جمهوری/ تضمین ۲هزار میلیاردی‌ برای‌ حل‌ مشکل‌ فاینانس

شهردار اهواز گفت: پیشبرد قسمت اعظمی از پروژه قطار شهری اهواز در انتظار تایید شورای اقتصاد است و شهرداری اهواز برای جلب اعتماد بانک مرکزی یک تضمین بیش از دو هزار میلیارد تومانی را به منظور حل مشکل فاینانس ارائه داده است.

سید خلف موسوی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از سال ۸۵ با شرکت کیسون قرارداد بستیم که مبلغ کل قرارداد ۸۰۰ میلیون دلار است. تمام قیمت های قراردادهای ساختمانی به ریال و دلار بسته شده و مبلغ کارهای سیویل ۳۴۱ میلیون دلار بود که بخش اول این کارها به نرخ سال ۸۵، ۳۱۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه ۴۴۵ میلیون دلار از مبلغ قرارداد مربوط به کارهای برقی و مکانیکی است، گفت: در سال گذشته دولت ۹۹ میلیارد تومان اعتبار برای قطار شهری پیش بینی کرده که برای سال جاری نیز این مبلغ پیش بینی شده است. تاکنون ۷۷ و نیم میلیارد تومان از اعتبار پیش بینی شده سال گذشته محقق شده است.

شهردار اهواز با تاکید بر عنایت ویژه مجلس به قطار شهری اهواز عنوان کرد: امسال شش ایستگاه به پیمانکار ابلاغ شده تا کارهای مکانیکی آنها را انجام دهد. البته مسیر فرودگاه تا فلکه ساعت ده ایستگاه دارد که تعداد چهار ایستگاه در گذشته ابلاغ شده است.

موسوی افزود: نزدیک به دو میلیون دلار کار مکانیکی غیر تجهیزاتی در هر ایستگاه وجود دارد. کارهای مربوط به نصب دستگاه های مورد نیاز انجام شده و فقط منتظر دلار هستیم تا دستگاه نصب شود. در حقیقت پس از حل مشکل فاینانس به سرعت دستگاه ها نصب می شود. در حال حاضر کارهای مکانیکی و برقی را برای اجرا به پیمانکار ایرانی ابلاغ کردیم.

نگرانی برخی مسئولین برای عدم بازگشت پول بی مورد است

وی در خصوص تایید قرارداد مالی فایناس تصریح کرد: در حال حاضر تایید بانک مرکزی به تمدید و تصویب شورای اقتصاد بستگی دارد. برای تضمین بانک، ملکی حدود ۱۳ و نیم هکتار واقع در ساحل رودخانه کارون حد فاصل نادری تا پل غدیر را با سند سیم سرب در اختیار بانک تجارت قرار دادیم که این ملک معادل بیش از دو هزار میلیارد تومان ارزش دارد و با این تضمین می توان گفت نگرانی برخی از مسئولین برای عدم بازگشت پول توسط شهرداری بی مورد است.

شهردار اهواز خاطرنشان کرد: مبلغ قرارداد قطار شهری اهواز دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که از ابتدا تا به حال فقط ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده و ما با این پرداختی کم بین ۲۵ تا ۳۰ درصد پیشرفت کار داشتیم که این پیشرفت با توجه به مبلغ پرداختی بسیار خوب است.

راه اندازی ستاد قطار شهری اهواز در دفتر ریاست جمهوری

موسوی عنوان کرد: تلاش ما این است تا اگر شورای اقتصاد قراداد را تمدید و مصوب کند فاز اول را به اتمام برسانیم. با اجرای فاز اول کار قسمت های کنترل برق، دکور، پارکینگ کل خط راه اندازی می شود و در صورتی که فاز اول به اتمام برسد ۷۰ درصد پیشرفت کار داشته و دیگر مشکل خاصی نداریم.

وی ادامه داد: برای یک ایستگاه برق ۳۵ میلیارد تومان هزینه کردیم که اگر راه اندازی شود کل برق خطوط راه اندازی می شود. تا به حال ۴۵ درصد از مبلغ قرارداد سیویل را پرداخت کردیم و اگر شورای اقتصاد قرارداد و مجوز را تمدید کند عملیات بانکی فاینانس انجام می شود.

شهردار اهواز بیان کرد: در سفر ریاست جمهوری ما رئیس جمهور را قانع کردیم که بزرگترین خواسته و مشکل ما قطار شهری است که در همین راستا ستاد راه اندازی قطار شهری اهواز در دفتر ریاست جمهوری تشکیل شد. بانک مرکزی بیش از هشت میلیارد دلار از فاینانس چین را برای قطار شهری اهواز، تهران و مشهد، برای نیروگاه های حرارتی و سدها گشایش کرده است.

خرید ۲۴ کیلومتر ریل از کشور ترکیه

موسوی افزود: بحث ما این است که فاز یک را حتی اگر مشکل فاینانس حل نشود خودمان تمام کنیم. خوشبختانه امسال بیست میلیون دلار را تبدیل و برای بخشی از تجهیزات به پیمانکار ابلاغ کردیم و در حال حاضر حدود ۲۴ کیلومتر از ریل مورد نیاز را از کشور ترکیه خریداری شده است.

وی یادآور شد: از ابتدای شروع به کار شورای شهر چند پروژه بزرگ به طور همزمان با هم در حال اجراست. پل شهید دقایقی، زیرگذر شریعتی، روگذر جوادالائمه، ادامه زیرگذر خلیج فارس، طرح نهضت آسفالت و مطالعه میدان شهید بندر از جمله این پروژه های بزرگ است. قراردادهای جدید را منهای پنج میلیارد تومان نسبت به قیمت های چهار سال پیش انجام دادیم.

تفاهم نامه شهرداری با شرکت های هلدینگ ستاد فرمان امام (ره)

شهردار اهواز گفت: با توجه به اینکه در ساحل کیانپارس شهرداری هفت هزار و ۶۰۰ متر زمین و ستاد فرمان امام نیز در همین حد زمین دارد، امسال قرار است با شرکت های هلدینگ ستاد فرمان امام(ره) قرارداد بسته تا سرمایه گذاری هایی برای زمین های مشترکمان در ساحل کیانپارس را در قالب مشارکت انجام دهیم.

موسوی افزود: فعلا این طرح در حد تفاهم نامه است ولی اگر این قرارداد منعقد شود اولین قرارداد مشارکتی خواهد بود. پیش بینی ما برای سرمایه گذاری در این زمین ها مراکز تفریحی و اقامتی، هتل، سرگرمی های کودکان و نوجوانان، مراکز خرید، پارکینگ و هایپرمارکت است تا با این سرمایه گذاری ها به توسعه عمران شهر شتاب داده شود چون شهر اهواز ظرفیت زیادی برای خدمات دارد که مغفول مانده است و به همین منظور از تمام سرمایه گذاران خوزستان برای مشارکت در سرمایه گذاری دعوت می کنیم.

وی عنوان کرد: توسعه عمران شهری زمانی خوب دیده می شود که سرمایه گذاران هم ورود پیدا کنند. در حقیقت توسعه شهر اهواز با مشارکت بخش خصوصی پیشرفت بهتری خواهد داشت. بیشتر در منطقه کیانپارس و مرکز شهر نیاز به حضور سرمایه گذار داریم و قطعا برای آنها تسهیلاتی در نظر گرفته ایم.

شهردار اهواز بیان کرد: با تعدادی از سرمایه گذاران کشورهای حوزه خلیج فارس صحبت شده تا برای سرمایه گذاری در شهر اهواز حضور پیدا کنند که تاکنون برخی از سرمایه گذاران کشور کویت برای ساخت هتل مشتاق بودند.

موسوی ادامه داد: برای اولین بار یک کتاب به نام فرصت های سرمایه گذاری در شهر اهواز چاپ شده که در این کتاب فرصت های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، خدماتی، تفریحی، مسکونی و رفاهی برای شهرداری و بخش خصوصی در هفت منطقه شهر مطالعه شده است.

تشکیل شورای عالی سرمایه گذاری و سازمان زمین و مسکن

وی تاکید کرد: طرح تشکیل شورای عالی سرمایه گذاری را در قالب لایحه ای به شورای شهر ارائه کردیم که تصویب شد. در شورای عالی سرمایه گذاری شهردار، معاونین شهرداری، فرماندار و نماینده شورای شهر عضویت دارند و کلیه طرح های پیشنهادی بخش خصوصی را مورد بررسی قرار می دهند که تصویب یا رد شود.

شهردار اهواز خاطرنشان کرد: با کسب تجربه از شهرداری مشهد سازمان زمین و مسکن را تشکیل می دهیم که البته اصلاحاتی را در این سازمان نسبت به سازمان مشهد لحاظ کردیم. یکی از اهداف تشکیل سازمان فوق جلوگیری از زمین خواری است تا قبل از تشکیل سازمان زمین و مسکن بخش خصوصی زمین را خرید و تفکیک کرده و سودهای کلانی را نیز دریافت می کرد.

موسوی بیان کرد: ظرفیت فروش اوراق مشارکت در پروژه های شهر وجود دارد و مذاکراتی انجام شده تا از اوراق بورس و فرابورس هم استفاده کنیم. همچنین با مدیرعامل بورس در مورد تعدادی از پروژه های شهر صحبت شده است..

ارتباط خوب شهرداری با نمایندگان علاقمند به مسائل شهر

وی یادآور شد: با یک ارتباط دوسویه با نمایندگان مجلس موضوعات شهر را به نمایندگان علاقمند به همکاری با شهرداری منتقل کرده و شاهد همکاری های بسیار خوب نمایندگان مجلس با سیستم شهرداری هستیم به طور مثال آقای جلیلی نماینده مجلس در مورد لایحه بودجه صحبت همکاری خوبی در مورد قانون مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداری ها با ما داشتند.

شهردار اهواز با بیان اینکه دو سوم از تمام اعتبارات عمرانی کشور را هشت کلانشهر مطرح دارند، اذعان کرد: کلانشهر اهواز به عنوان یکی از هشت شهر مطرح کشور باید با نمایندگان شهر و سایر شهرستان ها برای مصوبات مجلس و حمایت از شهرداری ها تعامل داشته باشد.

موسوی عنوان کرد: بیش از ۷۲ درصد از مردم در شهرها زندگی می کنند و متولیان شهر نیز شورای شهر و شهرداری هستند. مجلس در تصویب قوانین و بودجه نقش بسیار پررنگی دارد و ما در بخش قطار شهری ضمن تقدیر از توجه ویژه رئیس جمهور نیازمند حمایت نمایندگان مجلس هستیم.

شتاب آهنگ توسعه شهر با وحدت و همدلی در کنار اختلاف سلایق

وی بیان کرد: شتاب آهنگ توسعه شهر با همدلی و وحدت صورت می گیرد و با اختلاف نمی توان کاری انجام داد. نباید در مبحث توسعه شهر با یکدیگر اختلاف داشته باشیم و برای پیشرفت بهتر است تا با وجود اختلاف سلیقه ها در کنار یکدیگر فعالیت کنیم.

شهردار اهواز تاکید کرد: شرکت نفت اعتقادی ندارد که از محل فروش نفت به ما ارزش افزوده بدهد. استدلال شرکت نفت این است که چون پول فروش نفت بعد از فروش به خزانه تحویل داده می شود ما نباید پولی پرداخت کنیم در صورتی که قانون گفته از محل فروش نفت ارزش افزوده باید پرداخت شود که البته دیوان محاسبات و سازمان بازرسی این استدلال را قبول ندارد.

موسوی عنوان کرد: تاکنون شاهد عدم همکاری شرکت ملی نفت ایران در ارتباط با عدم پرداخت عوارض به شهر اهواز هستیم. در پی جلسه ای با جوادی مدیرعامل نفت وی دستور داد تا با تشکیل کارگروهی سه نفر از نمایندگان شهرداری اهواز و نماینده های شرکت نفت معرفی شده و پس از بررسی مسائل بررسی معلوم شود که به چه اعداد و ارقامی می رسیم.

وی افزود: بیژن عالی پور مشاور استاندار، نوشادی معاون برنامه ریزی، خانم حمیداوی رئیس اداره درآمد را به عنوان نمایندگان شهرداری اهواز معرفی کرده و منتظر معرفی نمایندگان شرکت نفت هستیم. تعداد ۲۰۱ حلقه چاه در محدوده شهر اهواز داریم که بر اساس قانون هر حلقه چاه باید دو میلیارد تومان عوارض ساخت (مصوبه شورای شهر و تنفیض وزارت کشور را دارد) و عوارض عبور تاسیسات و آلایندگی هم به شهرداری پرداخت کنند.

بلوکه کردن حساب های نفت توسط مدیرکل امور مالیاتی خوزستان

شهردار اهواز بیان کرد: کاویانی مدیرکل امور مالیاتی خوزستان حساب های نفت را بلوکه کرد که با این کار و در حقیقت با پیگیری برای دریافت حقوق شهرداری تا مرز برکناری رفت ولی بعد با ارائه توضیحاتی به نهاد ریاست جمهوری برکنار نشد. ارزش افزوده در حقیقت عوارضی است که قبلا هم شهرداری ها دریافت می کردند و بعد قانون گذار گفت این عوارض با هم توسط اداره مالیاتی جمع آوری شده و به شهرداری پرداخت شود. در حقیقت در گذشته شهرداری مستقیم دریافت می کرد ولی اکنون وزارت اقتصاد آن را دریافت می کند.

موسوی ادامه داد: امسال بودجه نقدی شهرداری را ۶۲۲ میلیارد تومان تعیین کردیم. سال گذشته پیش بینی بودجه ۴۳۰ میلیارد تومان بود و تا پایان مهرماه فقط ۱۸۵ میلیارد تومان وصول شده بود. معمولا درآمدهای شهرداری تا پایان سال محقق می شود و خوشبختانه سال گذشته ۱۰۰ درصد بودجه پیش بینی شده محقق شد.

وی یادآور شد: از زمان شروع کار ۲۰۳ لایحه به شورای شهر ارائه کردیم. از این آمار تعداد ۱۲۹ لایحه توسط شورای شهر و فرمانداری تصویب شده، ۵۹ لایحه در دستور کار کمیسیون ها قرار دارد و ۱۵ لایحه نیز تایید نشده است.

افزایش عوارض شرکت هایی با درآمد ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی از ۳۰ میلیون به سه میلیارد تومان

شهردار اهواز در ارتباط با لوایح پیشنهادی گفت: بیشتر لوایح پیشنهادی به شورای شهر درآمدی بودند. اقشار پردرآمدی که هیچ  گونه درآمدی نمی دهند را مورد بازنگری قرار دادیم. به عنوان مثال بهای کالا و خدمات که جزء عوارض پایدار شهرداری است برای بعضی از شرکت ها که درآمد ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دارند تنها ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان بود اما این مبلغ را به دو تا سه میلیارد تومان افزایش دادیم.

موسوی عنوان کرد: بعضی از صنوف ماهیانه ۱۲۰ میلیون تومان درآمد دارند و برخی نیز ممکن است حتی ماهیانه دو میلیون تومان هم درآمد نداشته باشند ولی یک عوارض را پرداخت می کردند در حقیقت هیچ تفاوتی بین آنها وجود نداشت. اما نرخ منطقه بندی را تغییر داده و آن را تعدیل کلی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: با اصلاح سیستم شهرداری و روش های دریافت عوارض ما می توانیم به ارقام خیلی بالایی در بودجه رسیده و آن را وصول کنیم. سهم ارزش افزوده در شهرداری اهواز ۵۰ درصد است در حالی که در بیشتر کلان شهرهای دیگر تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

شهردار اهواز عنوان کرد: یکی از مشکلات ما موضوع حاشیه نشینی است که عموما اقشار ضعیف و کم درآمد هستند و در حاشیه ها سکونت دارند و نمی توانند عوارض پرداخت کند.

وی بیان کرد: تفاوتی هم بین مردم وجود ندارد و آنها نیز یک حق اولیه برای خدمات شهری دارند. تاکنون هیچ پولی در سال ۹۳ برای حاشیه نشینی از دولت دریافت نکردیم که قبلا ۲۰ میلیارد تومان بود ولی در حال حاضر قطع شده است.

دریافت عوارض ۳۰۰ میلیارد تومانی کیانپارس با تغییر پروانه های مسکونی به تجاری

موسوی اذعان کرد: خیلی از پروژه ها در مناطق حاشیه ای تعریف شده اند. تاکید ما بر درآمد زایی است و اعتقاد دارم که اهواز ظرفیت بسیار بالایی برای درآمد زایی دارد. در خیلی از نقاط شهر مانند خیابان پهلوان استفاده تجاری می شود ولی متاسفانه در قالب مسکونی مانده است. در  کیانپارس می توانیم حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان را با تبدیل پروانه به تجاری دریافت کنیم.

شهردار اهواز در پایان گفت: بعضی از افراد منفعت طلب و دنبال به هم زدن آرامش و ثبات شهرداری هستند و به دنبال اهداف شخص خود هستند. زمین خواری در شهر اهواز منحصر به فرد است.