وزرای راه را باید تیرباران کنند

خورنا: یک نماینده سابق مجلس گفت: به اعتقاد من هر وزیر راهی را باید استیضاح و حتی تیر باران کنند چراکه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفا‌های جاده‌ای از بین می‌روند و همچنین سالی ۱۰۰ هزار نفر نیز مصدوم می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سعید ابوطالب نماینده مجلس هفتم طی سخنانی در میزگرد بررسی عملکرد مجلس هفتم و هشتم که با حضور علی مطهری در چهارمین نشست شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار داشت: برای بررسی عملکرد مجالس باید تعریفی دقیقی از جایگاه مجلس داشته باشیم تا بتوانیم به جایگاه حقیقی قوه مقننه پی ببریم.

ابوطالب با بیان اینکه مجلس ششم ضعیف عمل کرد، گفت: نقدهایی به مجلس هفتم وارد است که یکی از این نقص‌ها عملکرد هیئت رئیسه بود و معتقدم هیئت رئیسه مجلس هفتم ضعیف عمل کرد و اگر مروری به مجالس گذشته داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که مجلس ششم بدترین مجلس بود.

وی افزود: مجلس ۳ رکن اساسی دارد که هیئت رئیسه کمیسیون‌ها و صحن این سه رکن اساسی را تشکیل می‌دهند، البته صحن علنی مجلس در تشکیل کمیسیون‌ها نقش اساسی را ایفا می‌کند.

ابوطالب در ادامه سخنانش با اشاره به نقش‌ و جایگاه تحزب در مجلس شورای اسلامی افزود: هنوز ساختار حزبی در مجلس شکل نگرفته ‌و افرادی با واژه‌هایی همچون اصولگرایی و اصلاح‌طلبی کاسب‌کاری می‌کنند و هنوز تحزب واقعی در مجلس شکل نگرفته است، بنده در اواخر مجلس هفتم با برخی از نمایندگان گفت‌و‌گو کردم و آنها به شوخی مطالبی را در خصوص عدم تحزب در نظام پارلمانی مطرح کردند، البته این شوخی‌ها جدی بود.

این نماینده مجلس هفتم تصریح کرد: مردم باید به صورت پرشور در انتخابات شرکت کنند و ما هم باید برای این مسئله کار کنیم.

ابوطالب ضمن انتقاد از نحوه رای‌گیری‌های در صحن علنی مجلس گفت: رایی که نمایندگان به موارد مختلف می‌دهند، در سیستم ثبت می‌شود و به عدم از همین رای‌هایی که نمایندگان داده‌اند، برای موارد مختلف مثل تایید صلاحیت‌شان استفاده می‌کنند که این مسائل حریت را از نمایندگان می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی از حقوق توده مردم صیانت شده است، گفت: به اعتقاد من هر وزیر راهی را باید استیضاح و حتی تیر باران کنند چراکه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفا‌های جاده‌ای از بین می‌روند و همچنین سالی ۱۰۰ هزار نفر نیز مصدوم می‌شوند، به همین دلیل ما در مجلس هفتم آقای خرم را استیضاح کردیم.

ابوطالب در ادامه سخنانش گفت: امام از ابتدا بنی صدر را می‌شناخت و تلاشش این بود که بنی صدر رئیس جمهور نشود ولی امام چیزی نگفتند و حتی حکم بنی صدر را امضا کردند.

وی افزود: بنی صدر به رای ۱۱ میلیونی خود می‌نازید و امروز هم برخی افراد به رای خود می‌نازند.

ابوطالب با بیان اینکه باید برخی تعاریف را اصلاح کنیم، گفت: کسانی که برداشت غلط داشتند و می‌گفتند که با گوش خودشان فلان حرف را از آقا شنیده‌اند، طرح نظارت را در مجلس تصویب کردند.

این نماینده مجلس هفتم اظهار داشت: هر چقدر که از مجالس می‌گذرد مجالس ضعیف تر می‌شوند. مگر اینکه جریانات جدیدی وارد مجلس شوند. یا اینکه افرادی مثل آقای عباسپور و کاتوزیان رای بیاورند و روح تازه‌ای به مجلس بدهند.

ابوطالب گفت: نماینده‌ها وقت نمی‌کنند که به منافع شخصی بپردازند ولی بیشتر وقت‌شان را برای منافع حوزه انتخابیه صرف می‌کنند.

وی دو وظیفه اصلی مجلس را قانونگذاری و نظارت معرفی کرد و اظهار داشت: یک زمانی آقای نادران مسئله آقای رحیمی را پیگیری می‌کرد ولی فشارهایی توسط برخی رسانه‌ها به آقای نادران آورده شد و حتی گفتند که آقای نادران جانباز نیست و با موتور تصادف کرده است.

وی مجلس نهم را قابل پیش بینی ندانست و ادامه داد: باید قبل از گذشته یک سال در مجلس اظهارنظر کرد.

وی اظهار داشت: طرح سؤال از رئیس جمهور در مجلس هفتم هم مطرح بود ولی هیئت رئیسه اجازه طرح آن را نمی‌داد؛ آقای حداد هم با دولت خاتمی و هم با دولت احمدی‌نژاد مسامحه کرد که این غلط بود.

ابوطالب آئین‌نامه داخلی مجلس را نیازمند بازنگری بیشتر دانست و اظهار داشت: هیئت رئیسه مجالس هفتم و هشتم سطح مجلس را پایین آوردند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان گفت که بنده احمدی‌نژاد را با بنی صدر مقایسه نکردم و وجهه شباهت این دو فرد فقط این است که هر دو رئیس جمهور بودند البته احمدی‌نژاد پر از اشتباه است.

ابوطالب اظهار داشت: دولت در جریان انتخابات مجلس هشتم جلسه می‌گذاشت و سهم‌خواهی می‌کرد در حالی که اصالتا سهم‌خواهی خیانت است.

وی به ذکر خاطره‌ای از یکی از نمایندگان مجالس‌های دوره‌های گذشته پرداخت و اظهار داشت: در آن زمان که می‌گفتند آمریکا می‌خواهد حمله کند که البته آمریکا هیچ وقت به ما حمله نمی‌کند اما یکی از نمایندگان می‌گفت ما که نگفته‌ایم مرگ بر آمریکا، هر کسی که گفته خودش هم می‌جنگند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *