آرامگاهی در میان طبیعت

معرفی بقعه ی مبارکه ی شاهزاده احمد بن موسی (ع) اندیمشک

خورنا : ( محمدامین جمشیدی – سپرست حوزه ی اندیمشک ) : در شمال روستای مازوی شهرستان اندیمشک محلی موسوم به دشت لاله ، بقعه ای است معروف به شاهزاده احمد ( که گنبد قدیمی آن معماری تیموری و اواخر عهد مغول بوده است ). به اعتقاد مردم از اعقاب امام موسی کاظم (ع) است و به شاه چراغ مشهور است . مردم ، این امام زاده را به نامهای «گگ احمد و سید احمد » نیز می نامند . راولینسن می نویسد مردم گفته اند : شاهزاده احمد دو برادر داشته یکی به نام سلطان محمود که در هیلان مدفن دارد و دیگری سلطان ابراهیم موسوم به بابا بزرگ است و لرهای لرستان برای او حرمت قائل اند. مضافاً طبق گفته راولینسن سلطان محمود و شاهزاده احمد در زمره اولیای « اهل حق اند» و به همین دلیل دارای حرمت فراوانی هستند ….
این بزرگوار زرگوار در بغداد بسر می برد که خبر شهادت امام رضا (ع) به ایشان می رسد لذا احمد بن موسی برادر امام رضا (ع) تصمیم میگیرد که جهت خونخواهی آن از بغداد با سه هزار نفر از اقوام و عشیره و سه هزار نفر از غلامان به سمت طوس حرکت می کند و پس از زیارت مزار برادر خود محمد بن موسی کاظم معروف به سبز قبا در حوالی قم با گماشته مامون عباسی درگیر می شود و جمعی از یاران خود را از دست می دهد . در این بین سپاهیان وی نزاع در می گیرد و گروهی از سادات و عشیره وی کشته می شوند . بدنبال اختلافات بین یارانش به سمت خوزستان برمیگردد و پس از مدت کوتاهی از حوالی بروجرد و سیلاخور به منطقه دشت لاله می رسد .
ادموندز هم نام امام زاده شاهزاده احمد را ذکر می کند و می نویسد روزی چهار نفر با عمامه های سرخ به دیدنم آمدند و سپس می افزاید عمامه سرخ در ایران یا دست کم در استانهای غربی و مرکزی کشور منحصربفرد است و تنها متولیان شاهزاده احمد آن را بر سر می گذارند که مقدس ترین زیارتگاه در بالاگریوه است و مردم به زیارت او می روند و با خود نذری می برند یا در آن نذر می کنند . متولیان عمامه سرخ را پاپی می نامند . اما به نظر نمی رسد اینان با طایفه ای به همین نام نسبتی داشته باشند .
همچنین فیلبرگ از متولیان عمامه سرخ نام می برد و می افزاید شاهزاده احمد را مخصوصاً یاور زنان نازا می شمارند . طبق گفته مینورسکی مردم شاهزاده احمد را پسر موسی کاظم امام هفتم می دانند این قول با اطلاعات بالا که آوردیم و گفتیم امام زاده شاهزاده محمد در هیلان برادر او و در نتیجه برادر امام هشتم است ، مطابقت دارد . عصای برکت دهنده یا نذر کرده شاهزاده احمد تخت و گره دار از چوب قهوه ای روشن تراشیده اند ، دسته عصا باریک و سر آن به قدر کف دست است ، در سر عصا برآمدگی زبانه مانندی دیده می شود و در یک طرف هم ترک عمیقی دارد گفته شده این عصاها به متولیان امام زاده شاهزاده احمد تعلق دارد که عمامه سرخ می بندند .
بنای مقبره ، چهار گوش است و گنبد آن هرم ۱۰ ترک است بلندی آن نزدیک به ۱۴ متر است و قندیلی از طلا به وزن ۲۰۰ مثقال بر بالای آن نصب شده است . در ورودی مقبره ، شمالی است و دارای دو گلدسته کوچک آجری است . طول و عرض کفش کن هر یک ۵ متر است . بر روی قبر ضریحی چوبی گذاشته شده است . خدام این امام زاده عمامه قرمز بر سر دارند . علت انتخاب این رنگ را چنین بیان نمودند که : شاهزاده احمد در زمان حیات خویش هر موقع غضبناک می شده است شال قرمز به کمر می بسته است . اگر بین طوایف و یا دو ایل نزاعی در میگرفت ، خدام ، علم را به میان آنان می بردند و مردم به حرمت این علم و به احترام شاه چراغ ، دست از جنگ و برادر کشی می کشیدند . چوب مخصوصی به رنگ قهوه ای ( شاید چوب سدر باشد ) به شکل ۹ می سازند و اغلب روی آنها آیات و کلمات مقدسی کنده کاری شده و بنام « آسا» مشهور است . این چوب را مردم روستا می خرند و بعنوان تبرک در خانه خود نگهداری می کنند .

گنبد قدیمی بقعه شاهزاده احمد(ع) در شهرستان اندیمشک استان خوزستان متعلق به معماری اسلامی عهد تیموری است. مردم محلی اعتقاد دارند این امامزاده از اعقاب امام موسی کاظم (ع) بوده است. برخی این امامزاده را گگ احمد نیز می خوانند. خادمین این امامزاده عمامه قرمز بر سر دارند و معتقدند شاهزاده احمد(ع) در زمان حیاتش هر موقع غضبناک می شد شال قرمز به سر و کمر می بست.
بنای مقبره چهارگوش و گنبد هرمی ۱۰ ترکی دارد. بلندای آن نزدیک به ۱۴ متر و سبز رنگ است. درب ورودی مقبره در جهت شمال قرار گرفته و دارای گلدسته کوچک آجری است و روی قبر هم ضریحی فلزی کار گذاشته شده است.
در حال حاضر دور تا دور بنای این بقعه داربستهایی ایجاد شده که به گفته زائران این امامزاده نشان از بهسازی این بنا توسط اداره اوقاف و امور خیریه دو شهرستان اندیمشک است

موقعیت جغرافیای شاهزاده احمد بن موسی واقع در استان خوزستان ودرشهرستان اندیمشک
قرار دارد برای رسیدن به این مکان زیارتی و تفریحی که دارای طبیعت بی نظیرودرمنطقه
کوهستانی بخش الوار اندیمشک قرار دارد باید درمسیرجاده ترانزیتی جنوب و درمسیرجاده
اهوازتهران قرار دارد که پس از رسیدن به شهرستان اندیمشک ودرمسیر جاده اندیمشک-خرم آبادو
درمیانه راه در بخش الوار اندیمشک ودر شهرتازه تاسیس حسینه که رسیدیم باید درادامه راه
درمسیرروستای بیدروبه که در شهرحسینیه قرار داردحرکت کنیم وبرای رسیدن به امام زاده
شاهزاده بن احمد باید از روستای های زیبای چون کلگدره وشیرین آب و جا اردووسرخکان
وپیروالی ومحمودبن علی ومازو وتنوربلندوادریسی علیا وارد شویم ودرمسیرپرپیچ وخم وزیبای ان
منطقه که پوشیده ازجنگل های چنارودرختان پسته کوهی و بلوط قراردارد که این جاده
زیباوکوهستانی به جاده چالوس خوزستان معروف شده است قرار میگیریم که پس از طی کردن ا
ین مسیربه بقعه متبرکه شاهزاده احمد میرسیم که بین دوکوه بنام های گردن باریک و دارتاگریوه
که تقریبا مرزاستان های خوزستان ولرستان است قرار دارد ودر تابستان های داغ خوزستان در این
منطقه دارای هوای معتدل وخنکی وجود دارد که در کنار بقعه شاهزاده احمد روستای زیبای بنام
دشت لاله واقع شده که دارای دشتی زیبا وبزرگ که پرازگل های لاله است وجود دارد که پس از
زیارت امام زاده دیدن این دشت زیبا خالی از لطف نیست .

و امید است که با عنایت مسئولین شهری و استنانی موجبات رونق گردشگری در این شهر شمالی استان خوزستان با توجه به موقعیت مناسب این بقعه ی مبارکه که در وردی استان از سوی استان لرستان است فراهم گردد و رومند بهسازی و تکمیل و توسعه ی راه های ارتباطی و بنای این بقعه ی مبارک با شتاب بیشتر از گذشته فراهم گرددو زیر ساخت های گردشگری جهت استفاده زوار از شهرهای مختلف به نحو شایسته در این نقطه ی استان پیش بینی و تهیه گردد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • سجاد بهزادی بسیار جالب و آموزنده بود از نگارنده تشکر میکنم
  • رضا شهبازی سلام بسیا آموزنده بود خواستم ببینم از قدمت طایفه هیودی که خود را مرید شاهزاده احمد می دانند و به گفته ایشان جد ایشان در رکاب شاهزاده یوده سند و مدرکی وجود دارد .باتشکر
    • ناشناس سلام من خودم گگ احمدم و اراکی هستم
  • ناشناس سلام.اطلاعات خوبی توسط نویسنده بیان شده ولی از سازنده این بنای قدیمی حرفی به میان نیامده دوست گرامی این بنا توسط رئیس ایل پاپی علیمراد خان که قبر وی و فرزندش خسرو خان در ورودی این امامزاده قرار دارد ساخته شده آن همه با زحمت و مشقت فراوان بماند هزینه آن زمان چقدر بوده است
  • ناشناس عالیه ممنون
    • ناشناس شاهزاد احمد گفته که گشتم گشتم بز گدم رو ندیدم صدای ناله بزم رو در خزان شنیدم??
  • حمید احمدی بچه اراک
  • غلامرضا سلام چند نسل قبل از ما ساکن شاهزاده احمد بودن که ظاهرا بدلیل نزاع و مشاجره (احتمالا بر سر تولیت این آستان) که متاسفانه باعث کشته شدن فردی می‌شود و در مقابل هم برای خون خواهی یکی از طرف مقابل را می‌کشند و این کشمکش ها و قتل ها دامنه دار می‌شود تا جایی که بزرگان قوم پس از مشورت و همفکری به این نتیجه می‌رسند که یک طرف این دعوا منطقه را ترک کنند تا این قائله ختم به خیر شود و قرعه بنام این اسامی که به جا مانده نجف خون،احمد خون،بابا خون ،جهانگیر،نوروزعلی و... می‌شود که اینها خانه و زمین های کشاورزی را رها می‌کنند و به سمت ارتفاعات زاگرس و شرق لرستان حرکت می‌کنند که ابتدا در منطقه‌ای بنام گورون مستقر می‌شوند و پس از مدتی دوباره جابجا می‌شوند و در نهایت در روستای دهزین از توابع الیگودرز تا به امروز ساکن شده اند که طبیعتا تعدادی از اقوام ما در شاهزاده احمد هستند و متاسفانه اطلاعی از هم نداریم ۰۹۱۲۲۹۱۵۰۲۶
    • یاسین همین اجدادی که شما گفتین ماهم همین داستان رو داریم وتبعید شدیم شمال دزفول وحتی اسم تیره ماهم پاپی هست