گفتگوی مبسوط خورنا با عضو شورای شهر اندیمشک؛

شهردار اندیمشک؛ از ورود به شهرداری تا استیضاح ناعادلانه!/ شب استیضاح چه گذشت؟

خورنا : مهدی قلی کیانی عضو شورای شهر اندیمشک و از کسانی که مخالف استیضاح شهردار اندیمشک بود، معتقد است برخی ها شهردار اندیمشک را قبل از انتصاب، استیضاح کرده بودند!

گفتگوی محمد امین جمشیدی، سرپرست خبری خورنا در شهرستان اندیمشک را با «مهدی قلی کیانی» عضو جوان شورای شهر اندیمشک در خصوص اتفاقات رخ داده از زمان «آغاز» تا «عزل» شهردار را در ذیل بخوانید:

آمدن،ماندن و رفتن شهردار:

در ابتدای تشکیل شورای چهارم بنا بر این شد تا با یک فراخوان عمومی و دعوت از صاحبنظران و کسانی که خود را در قواره ی اداره ی شهری مهمی همچون اندیمشک می دیدند برنامه ها و طرح های خود را به شورا ارائه دهند. در میان ۱۶-۱۷ نفری که خود را کاندیدا کردند «محمد شریفی مقدم» رزومه ی قوی و قابل اعتنایی داشت. انتخاب شریفی مقدم پیامی بود بر استقلال شورای چهارم.

شورا با این انتخاب نشان داد وامدار و گوش به فرمان کسی نیست. این اتفاق میمون در ده سال اخیر بی نظیر بود. اما این اتفاق مهم در همان روزهای اول انتخاب شهردار شریفی با کارشکنی عده ای روبرو شد. عده ای که شهرداری را ملک خود می دانستند وجود این مرد پاک دست باعث می شد، منافع آنها به خطر بیفتد.

فراموش نمی کنم آن روزی را که عده ای از آقایان شریفی را قبل از اینکه شهردار شود به منزل دعوت کردند و قصد داشتند از وی تعهداتی اخذ کنند که به نوعی او را وام دار خود نمایند تا در قبال این تعهدات به او برای شهردار شدن رای مثبت دهند. اما شریفی هیچگاه حاضر به دادن دست خط و تعهد به این اشخاص نشد و اعلام کرد: زیر تیغ هیچ گروهی نخواهم رفت.

اگر رای بیاورم با تمام وجود در خدمت مردم خواهم بود و اگر هم رای نیاورم باز هم مخلص مردم شریف اندیمشک هستم. (در نهایت آنان نیز به شریفی رای مخالف دادند). بعد از آن اتفاق، جریانی در اندیمشک شکل گرفت تا مانع از حضور شریفی در شهرداری شود. انواع شایعات را مطرح کردند و به بهانه ی بومی گرایی (علیرغم اینکه خیلی از مسئولان فعلی غیر بومی هستند) و به اسم اشخاص و افراد مختلف طومار نویسی هایی علیه این انسان شریف صورت دادند. تنها هدف این دوستان هم این بود که شهرداری را از دست ندهند!

جلسه ی معارفه شهردار:

جلسه ی معارفه شهردار دو بار به تعویق افتاد و در بار سوم به شکل نامطلوب و دور از شانی وی را معارفه کردند و اتفاقاتی رقم خورد که ای کاش رخ نمی داد! حتی در حضور مدیر کل امور شهری برخی اعضا شورا که سعی داشتند در عزل و نصب ها دخالت کنند، سخنانی به زبان آوردند که مورد تذکر این مسئول استانی قرار گرفت.کار به جایی رسیده بود که هنوز کار شهردار شروع نشده بود، عده ای به او گفتند: به زودی استیضاحت خواهیم کرد! چرا که سه روز قبل از معارفه شهردار، در دفتر شورا و در حضور اکثریت اعضا یکی از افرادی که رای موافق به شریفی داده بود: خطاب به ایشان اعلام کرد: یا انصراف بده و قید شهرداری را بزن یا بزودی استیضاحت خواهیم کرد!!

ماجرای سکونت شهردار در خانه ی معلم:

خوشحالم که شما اصحاب رسانه از خیلی اتفاقات پشت پرده خبر دارید.این اتفاق هم از آن اتفاقاتی است که جای تاسف دارد. بنا به ماده ۳ آیین نامه اجرایی شرایط احراز پست شهردار، شهرداری مکلف است خانه و محل سکونت شهردار را تا زمانی که شهردار است تامین کند. در این میان با وجود همان فشارهایی که می خواستند شهردار شریفی وارد این شهر نشود کارشکنی هایی کردند تا امر سکونت وی به تعویق بیفتد. شهردار دو ماه در «خانه معلم» ساکن بود.

اتاق شهردار را در مقابل سرویس های بهداشتی در نظر گرفته بودند! بدلیل وجود مقررات رفت و آمد در خانه معلم شهردار چندین با بدلیل مشغله کاری تا دیر وقت در محل کار و ناظر بر پروژه ها بود، بطوری که چند بار مورد تذکر نگهبان خانه معلم واقع شد! یا خیلی از آیتم های حقوق و مزایای شهردار را کم کرده بودند بطوریکه حقوق شهردار را به شکل عجیبی تنزل داده بودند. اینها بخشی از مشکلات شهردار شدن شریفی بود. ما اگر شریفی را نمی خواستیم یا اگر مخالف او بودیم، باید به رسم میهمان نوازی ، مراعات وی را می کردیم که متاسفانه نکردیم!

تعامل شهردار با مسئولان:

تعامل چند شکل دارد. مهمترین شکل تعامل در حوزه شهرداری تعامل شهردار با مردم است. تعامل او با کارکنان شهرداری است.تعامل با اعضا شورا و مسئولین شهر است.اشک های کارکنان و حتی برخی ارباب رجوع ها در روز خداحافظی شریفی نشان از محبوبیت و تعامل وی با دو مورد اول می داد. اما در مورد مسئولان باید عرض کنم شهردار با اکثر مسئولین ارتباط و تعامل خوبی داشت.

اما در این میان او معتقد بود تعامل باید بر اساس اصول و اخلاق مداری باشد. بطور مثال برخی مسوولان می خواستند پروژه زاینده رود اندیمشک را متوقف و منحرف کنند که شهردار حاضر به انجام این کار بدلیل حفظ منافع مردم نبود. خود این موضوع باعث تیره شدن رابطه این مسئول ارشد با شهردار شد. در بحث تعامل این مقام با شهردار لازم است از شهرداری بیدروبه تا شهرداری اندیمشک و … بررسی کنیم، آنوقت متوجه خواهیم شد که چه کسانی اهل تعامل نیستند و کسانی که می توانستند در این شهر نقطه وصل باشند نقطه فسخ شدند!

در کنار این اتفاق باید به فشار برخی اعضا شورا که قصد دخالت در امور شهرداری را داشتند و شهردار چنین اجازه ای را نمی داد اشاره کرد. در شب استیضاح یکی از اعضاء شورا به صراحت گفت: شما نباید در مقابل این مسئول استقلال خود را حفظ می کردید! من نمی دانم قبل از جلسه استیضاح چه گذشته بود که روند فکری برخی ها تا این حد عوض شده بود!

نمونه هایی از کارشکنی ها در کار شهرداری:

کارشکنی در کار شهرداری این اواخر روز به روز بیشتر می شد. از تحریک عده ای برای اعتصاب کارکنان گرفته تا دخالت در عزل و نصب ها و ماجرای ساختمان شهربانی، ایجاد مانع برای آسفالت کردن خیابانها (با پنهان کردن ۵۰ تن قیر) و تلاش برای تیره کردن رابطه ی شهردار با مسئولان و …از جمله این کار شکنی ها بود.

ماجرای حضور مدیرکل امور مالیاتی استان در شورا:

قرار بود شهردار یار دوازدهم شورا باشد. اما رئیس شورا تمایلی به حضور ایشان در جلسات نداشت. بعنوان مثال، شهردار مدیر کل محترم امور مالیاتی استان را به اندیمشک دعوت کرد و برای اینکه بتواند جلسه را به شکل بهتری برگزار نماید این جلسه را در محل شورا برگزار نمود.

اما برخی اعضاء که نمی دانم چرا مخالف این جلسه بودند با عدم حضور در جلسه نشان دادند اختلاف نظرهای شخصی آنها بر منافع شهر ارجح تر است و از حضور در جلسه امتناع کردند. سرانجام هم جلسه با تاخیر زیاد و فقط با حضور ۶ عضو شورا برگزار شد! یا در بحث حضور هیات دولت در استان،تنها مسئول اجرایی اندیمشک که در اهواز حضور پیدا کرد، شریفی مقدم بود که توانست دیدارهایی با وزیر محترم کشور و برخی دیگر از وزرا داشته باشد.اما به جای تشویق به او تذکر داده شد که چرا رفتی اهواز!!

طرح سوال شورا از شهردار:

در بحث سوال شورا از شهردار باید تذکرات بصورت شفاف به وی ابلاغ می شد و فرصت می دادند تا شهردار در وقت مناسب به این سوالات پاسخ دهد. دو نفر خطاب به شهردار طرح سوال کردند که پس از جلسه پاسخ شهردار ۵ نفر طرح استیضاح شهردار را بدلیل قانع نشدن در جواب ها امضا کردند.

قاعدتا فقط فرد پرسشگر باید مدعی قانع نشدن باشد که اینگونه نبود. مضاعف بر آن فردی که در جلسه شورا حضور نداشت مدعی قانع نشدن بود! آیا می شود پاسخی را نشنوی و بگویی قانع نشدم؟ در هر صورت این اتفاق نشان داد، کسانی که روز اول می خواستند به هر طریق شهردار شریفی را استیضاح کنند به هدف خود نزدیک شده بودند.

اتفاقات شب استیضاح:

استیضاح را حق شورا می دانیم. به رای اکثریت هم باید احترام گذاشت. که ما از آن دریغ نکردیم. اما در جلسه استیضاح به دوستان شورا عرض کردم که خدا را و مردم را برای تصمیماتی که می گیرید در نظر داشته باشید. گفتم و تاکید کردم که ما سوگند خورده ی مردم هستیم و از رسالتی که داریم نباید عدول کنیم. مبادا از روی حسادت و بغض نسبت به همدیگر تصمیمی بگیریم که ایمانمان را لکه دار کند.

مبادا استقلال شورا را فدای اهداف برخی عناصر بیرونی نماییم. من با صدای بلند بارها در آن جلسه عرض کردم این راهی را که می رویم راه مردم نیست. دستور جلسه آن شب فقط استیضاح شهردار بود. اما دوستان تصمیم داشتند همان شب شهردار هم انتخاب شود. من و عده ای دیگر بشدت مخالف بودیم و اعتقاد داشتیم باید کارنامه و رزومه ی افراد بررسی و در فرصت مناسب شهردار را انتخاب نماییم.

یکی از وظایف شورا انتخاب آگاهانه و توام با مطالعه است. همانگونه که برای انتخاب شهردار شریفی به نتیجه رسیدیم. حال چه اتفاقی افتاده است که شما انتظار دارید ما بدون شناخت و مطالعه به یک فرد برای سمت مهم شهرداری رای بدهیم که نهایت چند نفر از اعضا محترم از جمله آقایان بختیاری و شهاوند و خانم میری همکاری نموده و با پافشاری ما جلسه انتخاب شهردار به روز یکشنبه ۱۵ تیر ماه موکول شد. وگرنه تصمیم از بیرون و بخشی از داخل شورا بر عزل و انتصاب همزمان بود. دقیق همان کاری که سالها ما از آن انتقاد می کردیم و نمی دانسیتم روزی خودمان هم همان شیوه و روش را پی خواهیم گرفت!

اندیمشک بعد از اولین شهردار شورای چهارم:

تا جایی که می دانم هنوز صورتجلسه استیضاح به فرمانداری اندیمشک ابلاغ نشده است. ولی در هر صورت شریفی بدون باج دادن به احدی رفت. شورا بدلیل تازه کار بودن قدر این مرد مستقل،سالم،کاربلد و پاک دست را ندانست. او سربلند رفت و تمام تلاش بنده و دو همکار دیگرم در شورا برای ماندن شریفی تنها به این دلیل بود که او را باور داشتیم و معتقد بودیم با فرصت دادن به او شهرداری در مسیر برون رفت از مشکلات قرار خواهد گرفت. قضاوت در خصوص شریفی و اتفاقات رخ داده در این هفت ماه را به عهده ی مردم فهیم اندیمشک می گذارم.

انتخاب شهردار جدید:

انشاا…روز یکشنبه موضوع انتخاب شهردار در دستور کار جلسه قرار خواهد گرفت. امیدوارم دوستان با فراموشی اتفاقات و رخدادهای گذشته در کمال آرامش و برادری، فردی لایق، با تجربه و توانمند را که سابقه کار هم داشته باشد برگزینند و نگذارند، در کار شهردار جدید دخالت شود و با حفظ استقلال شورا، شهردار انتخاب شود. امیدوارم در دوره ی شهردار جدید -هر کس که برگزیده می شود- این عزیزانی که در کار شریفی کارشکنی کردند این بار به کمک شهرداری بیایند. من از تمام اصحاب رسانه دعوت می کنم در جلسه یکشنبه حضور پیدا کنند و بر کار ما در شورا نظارت نمایند.

در پایان….

ابتدا ضمن دفاع از شان و شخصیت والای شریفی مقدم از زحمات او تقدیر می نمایم و خطاب به شریفی مقدم عزیز عرض می کنم: زنده باد پرندگانی که از خشکسالی مردند ولی از گندم زار نامردان دانه نخوردند.

امیدوارم شورا از همین ماه مبارک رمضان فصل تازه ای از فعالیت هایش را رقم بزند و با سعه ی صدر و تعامل که لازمه اش صداقت و خلوص نیت است، شهرداری لایق برای این شهر انتخاب کند. از همه ی نخبگان اندیمشک نیز دعوت می کنم ما را در اداره ی شهر کمک نمایند و با طرح ها و رهنمودهای خود یاری گر شورا و شهرداری باشند . بدانید فراموش هم نکردم که گفته بودم :بر هر گذر چراغی می گذارم، اگر بگذارند…