نشست خبری سرهنگ صالحی، جانشین فرمانده ی انتظامی استان خوزستان

آنچه در نشست خبری جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان گذشت +حاشیه نگاری خبرنگار خورنا

خورنا: نشست خبری جانشین فرمانده ی نیروی انتظامی در محل معاونت اجتماعی پلیس خوزستان برگزار شد.

گزارش خبرنگار خورنا از اهواز، سرهنگ صالحی، جانشین فرمانده ی انتظامی استان خوزستان در این دیدار به خبرنگاران گفت: با هدف پاکسازی مناطق آلوده، قرار گاه مبارزه با سرقت، توسط فرماندهی نیروی انتظامی خوزستان از تاریخ ۲۵ خرداد ماه سال جاری به مدت یک هفته و همزمان با سراسر کشور ، راه اندازی شد. طی این عملیات یک هفته ای ۳۰ دستگاه خودرو ، ۱۳۳ دستگاه موتور سیکلت ،همچنین ۴۰ فقره کیف قاپی، ۲۳ فقره موبایل قاپی کشف و سارقین به مراجع قضایی معرفی شدند.

وی افزود : مجموعا ۸۱۵ مورد کشفیات در این عملیات صورت گرفته و ۵۴۳ نفر در خصوص این جرایم دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

جانشین فرمانده ی انتظامی استان خوزستان در عین حال عملکرد نیروی انتظامی را در خرداد ماه ۹۳ در مقایسه با خرداد ماه ۹۲ بهتر ارزیابی کرد و گفت : امسال در مقایسه با سال پیش سرقت های بزرگ همانند سرقت از طلافروشی ها و بانک ها نداشته ایم و در حوزه ی کشفیات نیز از ۲۳ درصد رشد نسبت به سال پیش برخوردار هستیم. همچنین ۷۳ درصد از جرایم به وقوع پیوسته در خرداد ماه ۹۳ کشف شده است.

وی عملکرد پلیس مبارزه با مواد مخدر را نیز مثبت ارزیابی کرد و افزود : در زمینه ی مواد مخدر نیز شاهد رشد ۴۲ درصدی در کشف انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی بوده ایم . در خرداد ۹۳ سه باند بزرگ قاچاق مواد مخدر شناسایی و دستگیر شدند و ۴۹۷ کیلو مواد مخدر کشف و ۱۲۲ درصد دستگیری افراد دخیل در عرصه ی مواد مخدرافزایش یافته است . در زمینه ی کشفیات قاچاق سوخت نیز با رشد ۱۴۳ درصد ی مواجه بودیم.

سرهنگ صالحی همچنین عملکرد پلیس راه و راه بر را نیز در کاهش تصادفات و حوادث جاده ای مثبت ارزیابی کرد .

وی اظهار داشت: مجموع تصادفات در خرداد ماه ۹۳ به نسبت خرداد ماه ۹۲ ، ۱۶ درصد کمتر شده است و شاهد کاهش چشمگیر تصادفات و سوانح آن بوده ایم و این نشان می دهد که مردم ما به قوانین راهنمایی و رانندگی توجه بیشتری می کنند . در عین حال پلیس راه کاهش ۴ درصدی تصادفات جاده ای را اعلام کرده است که امیدواریم این رقم افزایش پیدا کند.

سرهنگ صالحی با توجه به شروع ماه مبارک رمضان خاطر نشان کرد که یکی از برنامه های فرماندهی نیروی انتظامی در ماه رمضان برخورد قاطع با روزه خوران است ، وی گفت : کلیه ی همکاران ما در نیروی انتظامی و پلیس راه به صورت جدی با روزه خواران برخورد می کنند و این برخورد شامل افرادی می شوند که تظاهر به روزه خواری و یا مصرف دخانیات دارند که سعی می شود که اول برخورد ها ارشادی باشد ولی در صورت عدم توجه برخوردها قانونی خواهد شد و حتی ممکن خودروی حامل افرادی که تظاهر به روزه خواری در قالب خوردن ، آشامیدن و یا مصرف دخانیات می کنند، به پارکینگ منتقل شود.

سرهنگ شعبانی ، رئیس پلیس فتا نیزدر این کنفرانس خبری گفت : در خرداد ماه سال جاری از کاهش قابل ملاحظه ای در وقوع جرم برخوردار بودیم و استان خوزستان در حال حاضر از امنیت بسیار بالایی در فضای مجازی برخوردار است.

وی افزود : فضای مجازی فضای بسیار امنی برای تبادلات مالی و سرمایه گذاری است ولی باید مسائل امنیتی لازم را نیز در این خصوص مورد توجه قرار داد.

رئیس پلیس فتا خوزستان همچنین نسبت به سوءاستفاده ی بعضی سایت ها در ادعای پخش بازی های جام جهانی فوتبال به صورت مستقیم گفت : مردم نباید گول این سایت ها را بخورند و درگاه های بانکی که از طریق این سایت ها در اختیار مردم قرار داده می شود به صورت صوری تعبیه شده و ممکن است از این طریق اطلاعات محرمانه ی صاحب حساب مورد سرقت واقع شود.

وی همچنین تاکید کرد که کلیه ی تورهای گردشگری که به صورت مجازی فعالیت می کنند باید دارای نماد “اعتماد الکرونیک” باشند که این نماد نشانه ی رسمی بودن یک سایت گردشگری است.

در حاشیه :

  • سرهنگ صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد از برخورد عوامل گشت ارشاد در منطقه ی کیانپارس که منجر به ضرب و شتم و درگیری ماموران با دو خانم شد ، گفت:باررسی ناجا توسط سیستم ۱۹۷ تمامی شکایات را در این خصوص ثبت و پیگیری می کند و تمامی افرادی که در زیر مجموعه ی پلیس فعالیت می کنند قانونا وظیفه دارند از برخورد فیزیکی و ضرب و شتم مردم دوری کنند و هر گونه تخلفی که از سوی نیروهای پلیس در این خصوص مشاهده شود قابل اغماض و چشم پوشی نیست و متناسب با نوع جرم ابا پرسنل خاطی برخورد قانونی می شود.
  • از سوی یکی از خبرنگاران خبر به قتل رسیدن خانم بارداری در منطقه ی پردیس که حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر به همراه کودک دو ساله اش در منزل بود مطرح شد و گفته شد که سارق پس از به قتل رساندن زن طلا های او را سرقت کرده و گریخته است . که سرهنگ صالحی ضمن اظهار بی اطلاعای از این موضوع ، دستور پیگیری قاطعانه این قتل را صادر کرد.
  • کارگاه آموزشی برای اصحاب رسانه توسط پلیس فتا با عنوان ” آسیب ها و تهدید ها در فضای مجازی ” به مدت ۴۰ دقیقه در هفته ی جاری برگزار می شود.
  • در حاشیه ی این نشست سرهنگ موسوی ، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان خوزستان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر لزوم حمایت از رسانه های منتقد اظهار داشت: با توجه به رویکرد قوی فرهنگی ، اجتماعی و رسانه ای نیروی انتظامی در دوره ی مدیریت جدید ما توانستیم روحیه ی نقد پذیری را در تمامی همکاران انتظامی از کف خیابان تا سطح هیئت رئیسه ارتقاء دهیم و به داشتن این روحیه ی نقد پذیری افتخار می کنیم و این روحیه را سرلوحه ی کار خویش قرار داده ایم.

وی افزود ما گاردی را که بر گِرد اهالی رسانه ای استان بسته شده بود باز کردیم و اعتقاد داریم که باید از انتقاد های سازنده حمایت کرد و حتی اگر بر علیه رسانه ای هم پرونده ی دعوی تشکیل شود از رسانه های منتقد حمایت می کنیم.

  • همچنین در ابتدای جلسه فیلمی از عملیات پاکسازی قرار گاه مبارزه با سرقت در شهر اهواز به نمایش در آمد که نشان از فداکاری ها و زحمات پرسنل خدوم نیروی انتظامی در مبارزه با سارقین در شهر اهواز بود.