فعال میراث فرهنگی خوزستان:

از دست رفتن فرصت ۲ ماهه برای جهانی شدن شهر شوش / مسئولان بی‌توجه هستند

خورنا: فعال میراث فرهنگی خوزستان گفت: فرصتی که اخیراً برای ثبت جهانی شدن شهر شوش دانیال ایجاد شده متاسفانه با کم توجهی در حال از دست رفتن است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، خبرها حاکی از آن است که سازمان میراث فرهنگی کشور مقدار ناچیزی بودجه کمک برای ثبت جهانی شوش را تقبل کرده است که این مقدار بودجه بخش کوچکی از مشکلات بهسازی‌های لازمه را نمی‌تواند پوشش دهد و باعث نگرانی دوستداران میراث فرهنگی و برخی مسئولان این شهر شده است.

فعال میراث فرهنگی خوزستان در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: کارشناسان سازمان یونسکو نیز قرار است تا دو یا سه ماه دیگر برای بازدید نهایی به شوش سفر کنند و هنوز هیچگونه همت و توجه چشمگیری از سوی سازمان‌های مربوطه دیده نشده است.

قاسم منصور آل کثیر توضیح داد: از نبودن محل مناسب برای استراحت جهانگردان در زیگورات شوش گرفته تا امکانات مناسب برای جذب گردشگران داخلی و خارجی، مواردی‌ست که نیاز به توجه مسئولان دارد.

وی همچنین به سفر یکی از باستان شناسان کشور به شوش اشاره کرد و گفت: اخیراً «عبدالمجید ارفعی» از باستان شناسان کشور که پیشتر ۲ هزار و ۷۰۰ کتیبه به زبان‌های عیلامی میانه، عیلامی نو، اکدی(بابلی) و دیگر زبان‌های دوران باستان (هخامنشی) را به فارسی امروزی ترجمه و ثبت کرده است به تهران بازگشت.

این دوستدار میراث فرهنگی گفت: ارفعی با هدف خوانش آجر نبشته‌های شناسایی نشده شوش راهی شهرستان شوش شد اما زمانی‌که به همراه مامور شرکت سازنده قفسه‌های ریل‌بندی کتیبه‌ها از تالار کتیبه‌ها بازدید کرد متوجه شد که کف تالار تراز نیست و لازم است که دوباره تعمیر شود، به همین دلیل در شوش نماند و به تهران بازگشت.

وی یادآور شد: مسئولان به پروفسور ارفعی وعده داده‌ بودند که ظرف دو هفته آینده کف تالار کتیبه‌ها آماده شود چنانچه این وعده محقق شود آجر نبشته‌های شناسایی نشده، شناسایی، خوانش و شناسنامه‌دار می‌شود.

آل کثیر تاکید کرد: اگر بتوان محوطه تاریخی شهر شوش را تا زمان رسیدن ارزیابان یونسکو به استاندارد جهانی یک محوطه تاریخی رساند، این محوطه به عنوان میراث جهانی در این سازمان بین‌المللی ثبت می‌شود در غیر این صورت، ثبت میراث تاریخ ۷ هزار ساله ایرانیان در شوش، در صف طولانی ۴۸ اثر در انتظار ثبت قرار می‌گیرد.

به گفته وی، شوش با وجود داشتن چندین لایه از تاریخ هزاران ساله باستانی، دارای تاریخ بسیار جذاب انسانی و جغرافیایی نیز است و همنشینی فرهنگ‌ها در این شهر ازجمله نقاط قوت شوش به شمار می‌رود.

فعال میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: وجود بخش اعظمی از کشاورزی کشور در این شهرستان نیز از دیگر قابلیت‌های جذب گردشگر کشاورزی به شمار می‌رود اما همه اینها تنها در فضایی با زیرساخت لازم صورت گیرد برای مثال خاکستر نیشکر که در فصل برداشت بر سر زندگی مردم ریخته می‌شود، گرد و خاکی که از محوطه تاریخی شهر شوش بلند می‌شود و وارد زندگی مردم می‌شود باید توسط مسئولان مربوطه کنترل شوند.

وی در پایان گفت: همچنین زندگی در شب را باید در شوش احیا کرد تا بتوان بر جذابیت این شهر تاریخی افزود.