فرماندار دزفول خبرداد:

مجموعه گردشگری آبشار شوی در شمال دزفول احداث می شود

خورنا: معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه دزفول از احداث مجموعه گردشگری آبشار شوی در شمال این شهرستان خبر داد و گفت :طرح ساماندهی آبشار طبیعی و منحصر بفرد شوی آماده شده و بزودی اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ˈ حبیب اله آصفی ˈ روز سه شنبه در نشستی که به منظور ساماندهی آبشار شوی در سالن جلسات این فرمانداری برگزار شد افزود:ساماندهی آبشار شوی و فراهم کردن زیر ساخت های گردشگری در منطقه فرصتی برای توسعه صنعت گردشگری در استان خوزستان و نیز کمک به اقتصاد اهالی روستاهای شوی و سرتنگ می باشد.

وی با اشاره به کوچ عشایر منطقه شوی به دلیل شرایط آب و هوایی اظهار داشت: برای تشویق عشایر برای اسکان دائم در محل و خدمات رسانی به گردشگران ، زیر ساخت های لازم در منطقه ایجاد خواهد شد.

فرماندار ویژه دزفول هدف از همکاری اهالی روستاهای محدوده شوی برای ساماندهی آبشار شوی را رونق اقتصادی عشایر عنوان کرد و گفت: فرمانداری و سایر ادارات با تمام امکانات برای توسعه فضای گردشگری آبشار شوی بسیج شده اند.

وی افزود:به منظور توسعه و ساماندهی محدوده آبشار شوی محل های برای پارکینگ خودرو پیش بینی شده ضمن اینکه راه اندازی فروشگاه با کمک اهالی روستا و احداث سرویس بهداشتی و آبخوری نیز در نظر گرفته شده است.

فرماندار ویژه دزفول همچنین از احداث زیر ساخت های گردشگری از جمله رستوران و قهوه خانه سنتی و استراحتگاه در مسیر آبشار شوی از سمت دزفول خبر داد و گفت:برای ساماندهی جاده آبشار شوی با همکاری راه و شهرسازی پانزده کیلومتر انتهایی جاده آبشار آسفالت خواهد شد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در این نشست گفت: پرونده ثبت ملی آبشار شوی تکمیل و برای ثبت در فهرست آثار ملی ایران به سازمان محیط زیست کشور ارسال شده که پیش بینی می شود در نخستین نشست شورای عالی محیط زیست به ریاست ، رییس جمهوری این موضوع طرح و در آینده نزدیک آبشار شوی به عنوان نخستین اثر طبیعی و ملی استان خوزستان و سی و ششمین اثر طبیعی ایران به ثبت ملی خواهد رسید.

ˈ فرهاد قلی نژادˈ افزود:با ثبت آبشار شوی در فهرست آثار طبیعی و ملی ایران ۵۰ هکتار از حریم آبشار تابع مقررات محیط زیست خواهد شد و از اعتبارات ملی برای ساماندهی بهره مند می شود.

وی اظهار داشت:برنامه های ساماندهی آبشار شوی در دو گام اجرا می شود که در گام نخست آن مدیریت پسماند ،شرایط اسکان گردشگران در روستاهای شوی و سرتنگ ،احداث پارکینگ ، برگزاری کلاس آموزشی و تعیین راهنمایان گردشگری ،نصب تابلو ، و امنیت گردشگران اجرا و تامین شده تا زمینه جذب گردشگر فراهم شود.

ˈمهدی چناری ˈ مسوول گردشگری اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری دزفول نیز گفت:بازدید میدانی از محدوده آبشار شوی صورت گرفته و مدیریت آبشار شوی به یکی از افراد آشنا به منطقه سپرده خواهد شد ضمن اینکه مدیریت این مجموعه با نظارت سایر ادارات مربوطه صورت خواهد گرفت.

وی افزود:منازل این محدوده شناسایی شده و با مالکان این منازل برای اجاره دادن به گردشگران گفت و گو شده است.

ˈعلی بهزادی پورˈ مدیر عامل جمعیت هلال احمر دزفول نیز در این نشست گفت:اگر پایگاه امداد کوهستانی در شهیون دزفول به عنوان پایگاه مرکزی امداد شمال این شهرستان راه اندازی شود می توان به گردشگران در حوادث خدمات رسانی کرد.